مسجد جامع

مسجد جامع ارومیه قدیمی ترین مسجد جامع شهر

ارومیه به عنوان یکی ازکلان شهرهای ایران و پایتخت آذربایجان غربی شناخته می شود. این شهر در شمال غرب ایران واقع شده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصش دارای جاذبه های گردشگری طبیعی بسیار متنوعی می باشد. علاوه بر این جاذبه های طبیعی بیشمارش دارای جاذبه های گردشگری تاریخی فرهنگی بسیاری است که آن را به یک مقصد گردشگری جذاب تبدیل کرده است؛ که همه ساله گردشگران بسیاری با خرید بلیط لحظه آخری هواپیما ارومیه به منظور بازید از این شهر و جاذبه های گردشگری اش به آن سفر می کنند.

درباره مسجد جامع

درباره مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه که با نام مسجد رضاییه نیز شناخته می شود، بزرگترین مسجد جماعت، این شهر می باشد. این مسجد در قرن 7 هجری قمری در دوره ی ایلخانان ساخته شده است. این مسجد تاریخی در قسمت قدیمی و در کنار بازار تاریخی این شهر واقع شده است؛ و جالب است بدانید که این مسجد طوری ساخته شده است که از سه طرف به بازار راه  دارد.

آنطور که مورخین نوشته اند، این مسجد در ابتدا آتشکده ای متعلق به زرتشتیان ساسانی بوده است که در زمان انوشیروان پاکروان ساخته شده است. پس از حمله ی اعراب به ایران و تسلط مسلمانان، این آتشکده ویران و بروی آن مسجدی بنا شد. این مسجد مانند هر بنای تاریخی بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

معماری مسجد جامع

آشنایی با معماری مسجد جامع

قدیمی ترین بخش و البته اصلی ترین بخش این مسجد شبستان گنبددار قدیمی آن است. محققین این بخش را به دوره ی سلجوقیان نسبت داده اند. محراب مسجد نیز در این بخش واقع شده است. این محراب ارتفاعی حدود 8 متر داشته است؛ و با گچبری هایی بسیار نفیس تزیین شده است. چهل ستون متصل به شبستان گنبددار بخش بعدی این مسجد است که خود نمایی می کند. ساخت این قسمت جدیدتر از قسمت شبستان می باشد و احتمالا در زمان ایلخانان ساخته شده باشد. زیرا در حفاری های آن اشیایی متعلق به آن دوره پیدا شده است. سقف این قسمت با سی طاق گنبدی آجری پوشیده شده است. حجره های اطراف مسجد مربوط به دوره ی زندیه می باشد.

موقعیت مکانی مسجد جامع

آشنایی با موقعیت مکانی مسجد جامع

این مسجد تاریخی در خیابان اقبال، در مجاورت ضلع جنوبی بازار تاریخی شهر قرار گرفته است. در کنار بازدید از این جاذبه گردشگری تاریخی و قدیمی می توانید از بازار، کلیسای ننه مریم، یخچال دوقوز پله و برج سه گنبد آن نیز دیدن کنید. بازدید از دریاچه زیبای ارومیه را فراموش نکید.

رستورن های نزدیک به مسجد جامع

آشناییی با رستورن های نزدیک به مسجد جامع

در اطراف این مکان گردشگری و نزدیک به بازار رستوران های متععدی وجود دارند که می توانید در آنها یک وعده غذای ایرانی خوشمزه میل کنید. رستوران همشهری، رستوران عباس کباب چی، کله پزی ساوالان، کافه سنتی چی چست، رستوران هانی فراز و … از جمله رستوران هایی هستید که می توانید در نزدیکی مسجد جامع پیدا کنید.

هتل های نزدیک به مسجد جامع

آشنایی با هتل های نزدیک به مسجد جامع

پس از خرید بلیط هواپیما تهران به ارومیه و بلیط هواپیما ارومیه به تهران سفر به این شهر زیبا، برای داشتن اقامتی نزدیک به این جاذبه گردشگری فرهنگی می توانید هتل پارک، هتل آریا، هتل کیمیا ماه، و یا هتل خرم را رزرو کنید. هتل آپارتمان بهار هم برای داشتن یک اقامت طولانی با هزینه ی پایین انتخاب مناسبی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *