مسجد سلیمانیه

مسجد سلطنتی سلیمانیه یادگار دوره عثمانی است؛ که در تپه سوم استانبول، ترکیه واقع شده است. این مسجد به دستور شاه سلیمان ساخته شده؛ و توسط معمار سلطنتی معمار سنان طراحی شده است. پشت دیوار قبله مسجد، محوطه ای است؛ که شامل مقبره های هشت ضلعی جداگانه شاه سلیمان و همسرش خرم سلطان (رکسانا) است. برای 462 سال، مسجد سلیمانیه بزرگترین مسجد شهر بود؛ تا اینکه در سال 2019 مسجد چاملیکا از آن پیشی گرفت. مسجد سلیمانیه یکی از مشهورترین مکان های دیدنی استانبول است؛ و در محل قرار گیری آن در تپه سوم؛ چشم انداز زیبایی از شهر و اطراف خلیج شاخ طلایی را می توان دید.

تاریخچه مسجد سلیمانیه

تاریخچه-مسجد-سلیمانیه استانبول

همانطور که در بالا اشاره شد؛ مسجد سلیمانیه به دستور سلطان سلیمان، بزرگترین و ثروتمندترین پادشاه عثمانی ساخته شده؛ و توسط معمار سلطنتی سنان طراحی شده است. کتیبه پیوند عربی بالای درگاه شمالی مسجد به خط ثلث روی سه صفحه مرمر تراشی شده است؛ که تاریخ تاسیس 1550 و افتتاح 1557 را نشان می دهد. در واقع برنامه ریزی مسجد قبل از سال 1550 آغاز شد؛ و قسمتهایی از مجموعه تا بعد از 1557 تکمیل نشد.

 سلیمانیه شبیه به ساختارهای قبلی و با شکوه خود، اهمیت دوران حکومت شاه سلطان سلیمان را تایید می کند. با وجود این ابعاد، این بنا از کهن الگوی خود، ایاصوفیه کوچکتر است. در معماری این مسجد عناصر اسلامی و بیزانسی ترکیب شده اند. طراحی سلیمانیه نشانگر تصور سلطان سلیمان از خودش به عنوان “سلیمان دوم” است.

سلیمانیه در آتش سوزی بزرگ سال 1660 خسارت دید؛ و توسط سلطان محمود چهارم بازسازی شد. بخشی از گنبد هنگام زلزله سال 1766 فرو ریخت. تعمیرات پس از آن به آنچه از تزئینات اصلی معمار سنان باقی مانده بود؛ آسیب رساند. در طول جنگ جهانی اول از حیاط مسجد به عنوان انبار اسلحه استفاده می شد؛ و هنگامی که برخی از مهمات مشتعل گردید؛ مسجد دچار آتش سوزی شد. گردشگران و مسافران فراوانی هر ساله با تهیه بلیط هواپیما استانبول به این شهر سفر می کنند؛ تا از جاذبه های گردشگری آن دیدن نمایند.

معماری مسجد سلیمانیه

معماری-مسجد-سلیمانیه استانبول

مانند دیگر مساجد شاهنشاهی در استانبول، ورودی مسجد خود دارای یک صحن بزرگ است. حیاط دارای یک شکوه استثنایی با ستون هایی از مرمر، گرانیت و آذرین است. نمای شمال غربی مسجد با دکور پنجره های رنگارنگ، کاشی کاری های طرح ایزنیک مستطیل شکل طراحی شده است. این مسجد اولین ساختمانی است؛ که کاشی های ایزنیک شامل خاک رس قرمز، با رنگ روشن در زیر لعاب دار طراحی شده است.

در چهار گوشه حیاط چهار مناره قرار دارد؛ و مناره های بلندتر دارای سه سری هستند؛ که بدون در پوش های سرب، به 63.8 متر می رسند. چهار مناره برای ساخت مساجدی بود؛ که توسط سلطان ها دستور ساخت آن داده می شد. شاهزادگان و شاهزاده خانم ها تنها می توانستند دو مناره داشته باشند؛ و بقیه فقط یک مناره. مناره ها در مجموع دارای ده گالری هستند؛ که طبق سنت نشان می دهد؛ سلیمان اول دهمین پادشاه عثمانی بوده است. شما نیز اگر قصد مسافرت به این شهر زیبا را دارید؛ به راحتی و از طریق تلفن همراهتان وارد سایتهای آنلاین فروش بلیط شده و نسبت به تهیه بلیط ارزان هواپیما و یا بلیط لحظه آخری هواپیما به مقصد این شهر اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *