مسجد شیخ لطف الله شاهکار معماری ایرانی

مسجد-شیخ-لطف-الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله شاهکار معروف معماری ایرانی است . این بنا در ضلع شرقی میدان نقش جهان ، و اولین بنا ساخته شده از چهار بنای داخل این میدان است . این بنا ترکیبی از اشکال متوازن و تزیینات غنی کاشی کاری داخلی و خارجی می باشد ؛ که آن را به یکی از جاذبه های دیدنی شهر اصفهان تبدیل کرده است .

تاریخچه مسجد شیخ لطف الله

تاریخچه-مسجد-شیخ-لطف-الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله بین سالهای 1603 تا 1619 به عنوان بخشی از میدان نقش جهان به دستور شاه عباس بنا نهاده شد. از آنجا که کاخ عالی قاپو واقع در ضلع غربی میدان نقش جهان ، محل زندگی شاه عباس و خانواده وی بود ؛ این مجموعه ، به مسجدی برای اقامه نماز شاه نیز احتیاج داشت ؛ که متناسب با زیبایی و عظمت میدان هم باشد .

برخلاف مسجد امام که برای اقامه نماز عمومی طراحی شده بود ؛ مسجد شیخ لطف الله ، مسجد اختصاصی برای شاه عباس و خانواده اش بود. درهای مسجد همیشه بسته بود و چند نفر در جلوی درب ورودی نگهبانی می دادند. و مردم عادی فقط می توانستند به تحسین آن بپردازند.برای جلوگیری از دیده شدن شاه و خانواده اش تونلی زیرزمینی از کاخ عالی قاپو به مسجد شیخ لطف الله طراحی شده بود.

معماری مسجد شیخ لطف الله

معماری-مسجد-شیخ-لطف-الله

 

با توجه به اینکه مسجد شیخ لطف الله به عنوان  یک مسجد اختصاصی برای شاه طراحی شده بود ؛ فضای آن کوچکتر و بدون مناره بود.  این مسجد با توجه به مقتضیات تقارنی میدان نقش جهان و قرار گرفتن روبروی کاخ عال قاپو ، شیخ بهایی معمار اصلی این پروژه را هنگام طراحی این مسجد و مسجد امام به چالش کشید و نتوانست صحنی یا حیاطی رو به قبله برای مسجد شیخ لطف الله  طراحی کند . بنابراین مانند مسجد امام در ورودی مسجد شیخ لطف الله ، یک پورتال ورودی است ؛ که به راست می چرخد و بازدید کنندگان در ورودی مجبورند به سمت راست بروند و روبه قبله قرار گیرند.

نقاشی ها و کاشی کاری های درون مسجد توسط رضا عباسی ، هنرمند مشهور ایرانی انجام شده است . دیوار ها ، گنبدها و ورودی های مسجد با کاشی کاری های به اصطلاح هفت رنگ خطاطی و نوشتهای برخی از فصول قرآن ، نام امامان و شعرها نیز ر روی آنها به چشم می خورد .

موقعیت مسجد شیخ لطف الله

موقعیت-مسجد-شیخ-لطف-الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله در قسمت شرقی میدان نقش جهان قرار دارد . میدان نقش جهان نیز در مرکز شهر اصفهان واقع شده که دارای جاذبه های گردشگری فراوانی در داخل خود از جمله کاخ عالی قاپو و مسجد امام نیز ست . با خرید بلیط هواپیما چارتر اصفهان از سایت های معتبر اینترنتی سفری به یادماندنی برای خود رقم بزنید .

هتل های نزدیک مسجد شیخ لطف الله

هتل-های-نزدیک-مسجد-شیخ-لطف-الله اصفهان

اگر می خواهید در نزدیکی مسجد شیخ لطف الله اقامت داشته باشید ؛ گزینه های زیادی از جمله هتل عباسی ، هتل پارس ، هتل پارت ، هتل پیروزی و هتل صفوی پیش روی شماست . پس از خرید بلیط ارزان پرواز تبریز به اصفهان و بلیط هواپیما اصفهان به تبریز ، برای اقامت خود نیز اقدام کنید و با خیالی آسوده سفر خود را آغاز کنید .

رستوران های نزدیک مسجد شیخ لطف الله

رستوران-های-نزدیک-مسجد-شیخ-لطف-الله اصفهان

به دلیل بازید فراوان از میدان نقش جهان وجاذبه های موجود در آن رستورانهای خوبی از جمله دیزی سرای آزادگان و رستوران باستانی همواره پذیرای گردشگران هستند و شما می توانید غذاهای لذیذ ایرانی را در آنجا میل کنید.

زمان بازدید از مسجد شیخ لطف الله

زمان-بازدید-ازمسجد-شیخ-لطف-الله اصفهان

ساعات بازدید از مسجد شیخ لطف الله مطابق با برنامه نماز است . بنابراین شما می توانید ز ساعت 9 تا 11:30 و از ساعت 13 تا 16 در زمستان  همچنین از ساعت 9 تا 12:30 و از 14 تا 18 در تابستان به بازدید این مسجد زیبا بروید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *