مسجد کبود مسجد آبی فیروزه ای اسلام

ایران مساجد بسیاری دارد؛ که هرکدام هنر و معماری ایران باستان را نمایش می دهد. یکی از مساجد تاریخی و مهم کشورمان مسجد کبود است. این بنا یک مسجد نادر به رنگ آبی تیره است. دلیل اینکه به آن مسجد کبود گفته می شود؛ وجود کاشی های آبی رنگ آن است. کاشی های آبی رنگ به کار رفته در این بنا آن را به یکی از جاذبه های گردشگری اصلی شهر تبریز تبدیل کرده است.

درباره مسجد کبود

درباره-مسجد-کبود تبریز

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه یکی از شاهکارهای ارزشمند معماری فارسی است؛ و با سایر مساجد تفاوت دارد. تاریخچه این مسجد به قرن 15 باز می گردد. آثار مختلف کاشی کاری، خطاطی و الگوهای مختلف به این واقعیت اشاره دارد که چرا به آن مسجد آبی فیروزه ای اسلام گفته می شود. به دلیل زلزله قرن هجدهم این مسجد کاملا ویران شد. اگرچه امروزه آخرین نقوش و برخی ستون های آن هنوز باقی مانده است. اما اوج شگفتی این مسجد در قرن نهم بوده است.

تاریخچه مسجد کبود

تاریخچه-مسجد-کبود تبریز

براساس کتیبه ای که در سردر مسجد قرار دارد؛ تاریخ ساخت این بنا به قرن پانزدهم باز میگردد. این مسجد در دولت ابومظفر جهانشاه قراقویونلو ساخته شده است. در سال 1940 روند اصلاح برای محافظت از آخرین آثار و بقایا مسجد کبود تصویب شد؛ و در سال 1975 به اتمام رسید. روند باز سازی این بنا توسط استاد رضا معماران انجام شد؛ و تلاشگران همچنان در حال کار و بازسازی روی کاشی کاری های داخلی و خارجی مسجد هستند.

معماری مسجد کبود

معماری-مسجد-کبود تبریز

همانطور که در شروع تعریف نیز اشاره شد؛ مسجد کبود یکی از بناهای با ارزش معماری ایرانی است. معماری این بنا با سایر مساجد متفاوت است. افرادای که عاشق هنر هستند پس از بازدید از این مکان شیفته آن خواهند شد. کاشی های فیروزه ای در یک الگوی هندسی قرار گرفته اند؛ که ساختار بی نظیری از معماری را ایجاد می کند.

مسجد کبود یا مسجد آبی یکی از شاهکارهای معماری و هنر ایران پس از اسلام است. این بنا به دستور ابومظفر جهانشاه قراقویونلو ساخته شده است. مسجد کبود علاوه بر کاشی های فیروزه ای دارای خوشنویسی فارسی مانند ثلث، نسخ، نستعلیق و اسلیمی نیز می باشد. گردشگران و علاقه مندان به آثار تاریخی می توانند با خرید بلیط پرواز تبریز به این شهر آمده و از جاذبه های گردشگری آن دیدن نمایند.

رستوران های نزدیک مسجد کبود

رستوران-های-نزدیک-مسجد-کبود تبریز

از جمله رستوران های نزدیک به مسجد کبود می توان به رستوران یاقوت که تنها 100 متر با مسجد فاصله دارد؛ رستوران سنتی عمارت، رستوران سالار آرک تنها یک ونیم کیومتر با مسجد فاصله دارد؛ و رستوران حاج مجید اشاره کرد.

هتل های نزدیک مسجد کبود

هتل-های-نزدیک-مسجد-کبود تبریز

هتل بهبود یک هتل لوکس در نزدیکی مسجد کبود است. فاصله این هتل تا مسجد تنها یک و نیم کیلومتر می باشد. هتل گسترش یکی دیگر از هتل های نزدیک مسجد کبود است. هتل آذرایجان و هتل مروارید هتل های مناسب تری از لحاظ هزینه، در نزدیکی بازار می باشند.

 همچنین هتل اهراب هم از دیگر هتل های نزدیک است که می توان به آن نیز اشاره ای داشت. شما نیز می توانید پس از رزرو اقامت خود در یکی از هتل های معرفی شده؛ برای خرید بلیط هواپیما تهران به تبریز و برای برگشت بلیط هواپیما تبریز به تهران خود نیز اقدام نمایید. و برای سفر به این شهر دوست داشتنی آماده شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *