موزه استاد شهریار خانه شعر و ادب

موزه استاد شهریار تبریز

استاد سید محمد حسین بهجت تبریزی ملقب به شهریار، یکی ازبزرگترین شاعران شعر مدرن در ایران است. او خالق اشعار ارزشمندی همچون حیدر بابا می باشد. خانه ساده و کوچک وی در استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز امروزه به موزه تبدیل شده، و بازدید از آن برای عموم آزاد است. اگر به ادبیات و تاریخ ادبیات فارسی علاقه مندید؛ موزه استاد شهریار یکی از مکانهایی است؛ که باید در لیست بازدید خود قرار دهید.

استاد شهریار چه کسی بود؟

استاد-شهریار-چه-کسی-بود؟؟؟

استاد شهریار در سال 1285 خورشیدی در تبریز به دنیا آمد. پدر وی وکیل زحمتکش و خطاط بزرگ زمان خود بود. در جریان اعتراضات برای تصویب قانون اساسی، پدرش او را به روستایی در نزدیکی این شهر فرستاد. از این رو، استاد شهریار کودکی خود را در یک محیط طبیعی گذراند. هنگام نوشتن حیدر بابا، طبیعت به عنوان منبع موثر و الهام بخشی برای او بود. وی در سال 1300 برای ادامه تحصیلات خود مجدد به تبریز بازگشت.

استاد شهریار تا سال 1303 در مدرسه دارالفنون تحصیل کرد؛ سپس برای تحصیل در رشته پزشکی به یک مدرسه پزشکی رفت. اغلب گفته می شود که او 7 ماه قبل از فارغ التحصیلی عاشق دختری شد؛ و چون آن دختر از پیشنهاد او امتناع کرد؛ استاد شهریار مدرسه را ترک گفت و شاعر شد. وی در سال 1367 به دلیل بیماری در گذشت؛ و در مقبره الشعرا این شهر به خاک سپرده شد. مجموعه معروف شعر وی با نام حیدر بابایه سلام است. استاد شهریار بویژه در سرودن غزل هم شهرت داشت؛ اگرچه در گونه های دیگر شعر همچون قصیده، رباعی و… هم چیره دست بود.

موقعیت مکانی موزه استاد شهریار

موقعیت-مکانی-موزه-استاد-شهریار تبریز

خانه استاد شهریار یا موزه استاد شهریار در یکی از قدیمی ترین محله های تبریز، محله مقصودیه و در خیابان ارتش جنوبی واقع شده است. این خانه سومین خانه استاد شهریار بود. وی به مدت 20 سال در این خانه زندگی کرد. از جمله جاذبه های تاریخی دیگر، که به موزه استاد شهریار نزدیک هستند؛ می توان کلیسا مریم مقدس، خانه امیر نظام، موزه آذربایجان، خانه مشروطه، بازار بزرگ و قدیمی، موزه سفال و ارگ را نام برد. هر ساله گردشگران فراوانی با اطلاع از قیمت بلیط پرواز لحظه آخری تبریز برای بازدید از جاذبه های فراوان این شهر، برای سفر خود برنامه ریزی می کنند.

تاریخچه موزه استاد شهریار

تاریخچه-موزه-استاد-شهریار تبریز

خانه استاد شهریار تقریبا 67 سال قدمت دارد. این خانه در دو طبقه و 241 متر مربع مساحت دارد. پس از مرگ وی، خانه او توسط شهرداری خریداری شد؛ و به موزه تبدیل گردید. پس از افتتاح این موزه در سال 1370، از مردم خواسته شد؛ که هرگونه یادداشت، اسناد و مدارک مرتبط به استاد شهریار را به موزه اختصاص دهند.

محتوا موزه استاد شهریار

محتوا-موزه-استاد-شهریار تبریز

در مجموع بیش از 500 قطعه از وسایل وی در موزه استاد شهریار جمع آوری شده است. این قطعات شامل کتاب های وی، کیف، عصا، آثار منتشر شده، دفترچه یادداشتهای دست نوشته، قرآن دست نویس، ابزار خوشنویسی، وسایل شخصی، آلبوم های عکس، هدایای ایرانی و خارجی و موارد دیگر است.

رستوران های نزدیک موزه استاد شهریار

رستوران-های-نزدیک-موزه-استاد-شهریار تبریز

از جمله رستوران های نزدیک موزه استاد شهریار می توان به رستوران دکتر نیک، کبابی حاج علی، رستوران اسپانیایی باداس، رستوران عمارت، رستوران ایپک یولو، رستوران حاج مجید و رستوران سالار آرک اشاره نمود.

هتل های نزدیک موزه استاد شهریار

هتل-های-نزدیک-موزه-استاد-شهریار تبریز

از جمله هتل های مجلل در نزدیکی موزه استاد شهریار می توان به هتل گسترش، هتل بین المللی، هتل پتروشیمی و هتل بین المللی شهریار اشاره نمود. از دیگر هتل های با سطح پایین تر نیز می توان هتل دریا، هتل سینا و هتل پارک را معرفی کرد. با رزرو اقامت خود در یکی از هتل های نامبرده و خرید بلیط هواپیما مشهد به تبریز و برای برگشت بلیط هواپیما تبریز به مشهد برای شروع سفری خاطره انگیز آماده شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *