موزه حیدرزاده تنها موزه تخصصی سکه در ایران

آشنایی با موزه حیدرزاده تنها موزه تخصصی سکه در ایران

موزه حیدرزاده تنها موزه تخصصی سکه در ایران است. مجموعه ای از سکه های قدیمی از جمله سکه های طلا، نقره، مس و برنجی تقریباً از 42 دوره تاریخی، از امپراتوری هخامنشی تا زمان معاصر در این موزه وجود دارد. این موزه، گنجینه ای ارزشمند بالغ از 5000 سکه می باشد. برای دیدن تنها موزه ی تخصصی سکه کافی است، با خرید بلیط سیستمی هواپیما یزد به این شهر سفر کنید.

موقعیت مکانی موزه حیدرزاده

آَشنایی با موقعیت مکانی موزه حیدرزاده
موزه حیدرزاده در خانه عرب زاده در شهر یزد واقع شده است. این خانه در عصر قاجار ساخته شده است، و در قسمت شمال شرقی محله فهادان قرار دارد. برای رفتن به این موزه ی دیدنی باید از خیابان امام عبور کنید تا به خیابان فهادان برسید. موزه حیدرزاده در نزدیکی ابتدای منطقه فهادان واقع شده است.

تاریخچه موزه حیدرزاده

آشنایی با تاریخچه موزه حیدرزاده
موزه حیدرزاده یک موزه شخصی است که توسط استاد حسین حیدرزاده جمع آوری شده است. استاد حسین حیدر زاده، که استاد و متخصص ادیان شناسی بوده است، از سال 1335 شخصاً جمع آوری اشیاء موزه را آغاز کرده بود. این موزه در سال 1383 به روی عموم افتتاح شد و از آن زمان تاکنون مورد استقبال گسترده ای قرار گرفته است.

ساختار موزه حیدرزاده

آشنایی با ساختار موزه حیدرزاده

معماری این ساختمان با معماری های دوران قاجار مطابقت دارد. این موزه دارای طراحی بسیار زیبا و منحصر به فردی است. گچ بریهای زیبا با نقش های اسلیمی منقوش به اشعار مذهبی واقعه کربلا، تالار بزرگ و کاربندی های بالای درهای مجاور به حیاط، اتاق های سه دری و پنج دری، گنجینه های زیبای چوبی و سقف کریاس و  ورودی که با گچ بری های زیبایی تزئین شده است، شما را شگفت زده خواهد کرد.

اشیا موجود در موزه حیدرزاده

آشنایی با اشیا موجود در موزه حیدرزاده

همانطور که گفته شد در این موزه بیش از 5000 سکه قدیمی که توسط استاد حیدرزاده جمع آوری شده است نگهداری می شود. معروف ترین سکه های این موزه، سکه طلا و نقره عباس بن مامون و احمد بن علی سامانی، سکه جلوس کریم خان زند و سکه نادرشاه با شعار شیعی می باشد. مجموعه اسکناس های قدیمی از زمان ناصرالدین شاه تا زمان حاضر، بیش از 100 عدد قفل های قدیمی، مجموعه زینت آلات نقره، مجموعه تسبیح نقره کوب، ساده، عقیق و کهربا از جمله اشیاء قدیمی قابل بازدید این موزه هستند.

همچنین مجموعه ای از ابزار جنگی، مجموعه وسایل طبخ غذا از قبیل دیگ های سنگی، مسی، تیوها، خمره ها و مجموعه وسایل روشنایی مانند چراغ های پیه سوز، فانوس شمعی، فانوس نفتی، چراغ هدایت کننده قطار از دیگر اشیاء جالبی است، که در این موزه نگهداری می شود، و قطعا برایتان بسیار جالب خواهد بود.

رستوران های نزدیک به موزه حیدرزاده

آَشنایی با رستوران های نزدیک به موزه حیدرزاده

رستوران سنتی ابوالمعالی، کافی خانه هنر و کافه خانه دوست، گزینه های خوبی برای صرف وعده های غذایی یا میان وعده ها و نوشیدنی ها پس از سفر به این شهر با خرید بلیط هواپیما کیش به یزد و بازدید از این موزه هستند.

هتل های نزدیک به موزه حیدرزاده

آشنایی با هتل های نزدیک به موزه حیدرزاده
قبل از رزرو بلیط هواپیما یزد به کیش و برای تجربه ی یک اقامت به یادماندنی، می توانید هتل موزه فهادان (هتل سنتی)، هتل سنتی کوهان (3 ستاره)، هتل جاده ابریشم (4 ستاره) و هتل اورینت (هتل سنتی)  که در نزدیکی موزه حیدرزاده قرار دارند، را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *