موزه رضا عباسی خزانه داری هنرهای اسلامی

موزه رضا عباسی خزانه داری هنرهای اسلامی

این موزه در ایران را “موزه ملی کوچک ایران” می نامند. به دلیل وجود اشیاء گرانبها و نفیس آن قطعاً یکی از با ارزش ترین موزه های تاریخی ایران است. موزه رضا عباسی شامل اشیاء ی از دوره های مختلف، از دو هزارسال قبل از میلاد تا اواسط قرن بیستم است.

ساختار داخلی موزه رضا عباسی

ساختار داخلی موزه رضا عباسی تهران

 

شما آثار را به ترتیب زمان در سه تالار مجزا مشاهده خواهید کرد. تالار پیش از اسلام در طبقه سوم، تالار هنرهای اسلامی در طبقه دوم و تابلوهای نقاشی (نگار گاری)، خوشنویسی و سالنهای نمایش موقت در طبقه اول می باشد. همانطور که مشاهده می کنید، بدین ترتیب تکامل هنر فارسی در سراسر موزه آشکار است. بنابراین بهتر است از طبقه سوم گشت و گذار در موزه را شروع کنید.

اشیاء موزه رضا عباسی

اشیاء موزه رضا عباسی

اگرچه این موزه دارای اشیاء زیادی از دوره های مختلف تاریخ است، اما آثار مروط به بخش اسلامی آن بسیار مشهور است. همانطور که گفته شد، طبقه دوم این موزه با دو سالن اصلی به هنرهای اسلامی اختصاص یافته است. به وضوح می توانید در این موزه تفاوت بین روش ها و عناصر مورد استفاده در دوره اسلامی و سایر دوره های تاریخی را مشاهده کنید.

این موزه نه تنها در دارا بودن آثار باستانی خود غنی است، بلکه در زمینه آثار هنری مینیاتوری و خوشنویسی حرف های زیادی برای گفتن دارد. مشهورترین شیء این موزه، قدیمی ترین نسخه موجود از شاهنامه ی فردوسی است. علاوه بر این، در بازدید ازین موزه این شانس را دارید که از بهترین آثار برنز جهان بازدید کنید. برنزهای لرستان به دلیل استفاده مدرن از آن ها در آن زمان، بسیار دیدنی هستند. بیشتر این برنزهای گرانبها در حال حاضر در موزه لوور قرار دارند، اما با این حال نمونه های جالبی از این آثار باستانی را در قسمت قبل از اسلام این موزه مشاهده خواهید کرد.

تاریخچه موزه رضا عباسی

تاریخچه موزه رضا عباسی تهران

این ساختمان درواقع یک فروشگاه مبلمان بود که به دلیل ویژگی های معماری خاصآن مورد توجه دولت قرارگرفته شد و توسط دولت خریداری شد و آن را به موزه ی عباسی تبدیل کرد. این موزه از سال تاسیس چندین بار افتتاح و بسته شد. اما سرانجام، برای پنجمین بار، در سال 1379 افتتاح شد. این موزه به احترام و یاد نقاش بزرگ کاشانی دوره صفوی، به این نام نامگذاری شده است.

سایر قسمتهای موزه رضا عباسی

سایر قسمتهای موزه رضا عباسی

جدا از خشتهای پخته شده تاریخی، رنگ روغن، آبرنگ، ریتون طلا (تاکوک) و دیگر اشیاء ، هتل دارای بخشی برای نگهداری و مرمت اشیاء است. همچنین، این موزه دارای کتابخانه ای با بیش از 10000 کتاب و مجله به زبان های فارسی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی است. این کتابخانه بسیار مورد استفاده محققان و دانشجویان می باشد.

موقعیت مکانی موزه رضا عباسی

موقعیت مکانی موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی با دیگر مکان های گردشگری تهران فاصله کمی دارد. با این وجود دسترسی آسان به وسایل نقلیه عمومی (مترو ، اتوبوس و تاکسی) به شما این مکان را می دهد تا به راحتی از جاذبه های گردشگری تهران پس از خرید بلیط هواپیما تهران بازدید کنید. پل خیره کننده طبیعت و پارک آب و آتش در مجاورت این موزه قرار دارند.

برای بازدیداز مجموعه سعدآباد، کاخ نیاوران، موزه سینما ایران و بازار تجریش در شمال از خط قرمز مترو تهران استفاده کنید. در قسمت های جنوبی تهران می توانید از میراث جهانی یونسکو، کاخ شگفت انگیز گلستان، درست در سمت بازار بزرگ تهران دیدن کنید. در سمت شمالی کاخ گلستان موزه ملی ایران، باغ ملی، موزه جواهرات ملی، موزه مقدم، کاخ مسعودیه و باغ نگارستان را مشاهده خواهید کرد.

رستوران های نزدیک موزه رضا عباسی

رستوران های نزدیک موزه رضا عباسی تهران

برای صرف یک وعده غذای ایرانی و سنتی خوشمزه پس از بازدید از موزه رضا عباسی، می توانید رستوران کلاسیک، رستوران یاس و رستوران رندی را امتحان کنید. همچنین فست فود مارون و ویست نیز مکانهای خوبی برای امتحان کردن یک فست فود خوشمزه است.

هتل های نزدیک موزه رضا عباسی

هتل های نزدیک موزه رضا عباسی در تهران

اگر می خواهید پس از خرید بلیط هواپیما قشم به تهران و بلیط هواپیما تهران به قشم در این منطقه بمانید، هتل های مختلفی برای انتخاب وجود دارد، هتل ونوس، هتل ارم، گراند و هتل کوروش هتل هایی هستند که در مجاورت موزه رضا عباسی قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *