موزه مردم شناسی (حمام کرناسیون)

موزه-مردم-شناسی(حمام-کرناسیون) دزفول

موزه مردم شناسی دزفول در یک منطقه قدیمی به نام کرناسیون و داخل حمام تاریخی با همین نام قرار دارد؛ که به حمام کرناسیون معروف است. آثار باستانی این حمام به اواخر زند و اوایل دوره قاجار می رسد. حمام شامل دو بخش زنانه و مردانه می باشد. که امروزه پس از تصمیم گیری در مورد تغییر عملکرد آن، در سال 1389 به موزه تبدیل شده است.

قسمت آقایان به موزه مردم شناسی تعلق دارد؛ و قسمت بانوان برای ارائه محصولات صنایع دستی منطقه است. حمام های قاجار با توجه به نوع کاربردشان قابل تقسیم می باشند. حمام کرناسیون یکی از آثار ملی ثبت شده ایران نیز می باشد.

ساختار حمام کرناسیون

ساختار-حمام-کرناسیون دزفول

ساختمان حمام ها در گذشته برای زنان و مردان یکسان بود؛ اما تفاوت آن در زمان استفاده از ساختمان بود. به گونه ای که در بعضی ساعات در روز به زنان و در بقیه ساعات برای استفاده مردان بود. اما حمام کرناسیون یک استثنا بود؛ که در آن دو ساختمان جداگانه برای زنان و مردان در نظر گرفته شده بود. رفت و آمد زنان از خانه به این حمام از طریق پله ها و بام صورت می گرفت.

آب حمام از طریق آب چاهی که  به رودخانه ای که در کنار درب ورودی حمام وصل شده بود؛ تامین می شد. مصالح اصلی ساختمان از آجر بوده و دارای سقف گنبدی بلند است. گردشگران فراوانی هر ساله با اطلاع از قیمت بلیط چارتر پرواز دزفول به این شهر زیبا سفر کرده؛ تا از آثار تاریخی و بی نظیر آن دیدن نمایند.

درباره موزه مردم شناسی

درباره-موزه-مردم-شناسی دزفول

حمام های عمومی در دوره قاجار اکثرا گنبدی شکل بودند. زیرا نه تنها گردش هوا و خروج گازهای سمی را تسهیل می کرد؛ بلکه بین حمام ها و ساختمان های دیگر نیز تمایز قائل می شد.

فضای داخلی این موزه حمام شامل بخش های مختلفی همچون سربینه(محلی برای تعویض لباس) و گرمخانه است. محیط حمام قدیمی اکنون شامل مجسمه هایی است؛ که در موقعیت های مختلفی قرار دارند؛ علاوه بر این در دیگر اتاق ها و بخش های این موزه مشاغل سنتی مردم همچون نمد مالی، آهنگری، ریسندگی و… به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این مراسم سنتی عروسی در شهر قدیمی دزفول نیز در برخی اتاق های حمام قابل مشاهده است. نسخه های خطی از بزرگان این شهر و جواهرات تاریخی مربوط به دوره قاجار از دیگر آثار تاریخی است؛ که بازدیدکنندگان می توانند از آنها دیدن کنند.

هتل های نزدیک به حمام کرناسیون

هتل-های-نزدیک-به-حمام-کرناسیون دزفول

از جمله هتل های نزدیک به این حمام هتل جهانگردی، هتل دز و هتل آوان می باشند؛ شما براحتی می توانید با ورود به سایتهای معتبر رزرو هتل نسبت به قطعی کردن اقامتتان و همچنین اگر قصد سفر با پرواز را دارید؛ با مراجعه به سایتهای معتبر خرید بلیط هواپیما نسبت به تهیه بلیط هواپیما تهران به دزفول و برای برگشت بلیط هواپیما دزفول به تهران خود اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *