موزه هگمتانه

موزه هگمتانه در تپه باستانی هگمتانه

همدان یکی از شهرهای مهم تاریخی فرهنگی و گردشگری ایران می باشد. شهر هگمتانه که محل شکل گیری امپراطوری مادها بوده است و پس از آن امپراطوری هخامنشی ها سلوکی ها و در دوره های بعدی همواره یکی از شهر های مهم محسوب می شده است، هم اکنون به یکی ازقطب های گردشگری جذاب تبدیل شده است. موزه هگمتانه نیز در محوطه ی مجموعه باستانی هگمتانه واقع شده است، که همورا مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

درباره ی موزه هگمتانه

درباره ی موزه هگمتانه همدان

موزه ی هگمتانه در بین سال های 1320 الی 1325 هجری شمسی با نام مدرسه ی پرورش مشغول به فعالیت بود. در دهه ی 1350 با هدف برنامه های باستان شناسی و پژوهشی در اختیار مرکز باستان شناسی اسبق قرار گرفت. در نهایت در سال 1373 تحت عنوان موزه افتتاح گشت. این موزه دارای یک سالن اصلی، یک سرسرا و دو راهرو برای نمایش بیش از 200 شی از دوران قبل تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی می باشد. اشیا این موزه از طریق کاوش های باستان شناسی در تپه هگمتانه، خرید، هدیه و یا توقیف جمع آوری شده اند. این موزه علاوه بر بخش نمایشگاهی، شامل کارگاه مرمت آثار، کارگاه طراحی فنی از اشیا و کارگاه عکاسی نیز می باشد. در ادامه به مختصر با بخش های مختلف آن کمی آشنا می شویم:

بخش اختصاصی

تنوع اشیای این بخش بسیار زیاد است و بیشترین آنها مربوط به کاوش های اخیر در تپه هگمتانه است. این اشیا متعلق به دوره‌های هخامنشی، اشکانی، ساسانی و ادوار مختلف اسلامی می باشد؛ که شاخص‌ترین آن‌ها را می‌توان مهر شیشه‌ای با نقش نیایشگر، انواع مهر تزئینی از جنس سنگ و استخوان، سرپیکان‌های مفرغی و پیکره‌های انسانی و ستون کتیبه‌ای با خط میخی متعلق به دوره اردشیر دوم هخامنشی برشمرد.

بخش استانی

در این بخش اشیا جمع آوری شده در سطح استان را به نمایش گذاشته اند. آثاری مانند انواع سنگ قبرهای دوره اسلامی مزین به خط کوفی، ثلث و نستعلیق، تابوت‌هایی از جنس سفال و سنگ متعلق به دوره اشکانی و اسلامی که از محوطه شیرسنگی همدان کشف شده‌است، درب بزرگ چوبی (اروسی) متعلق به دوره معاصر، و انواع خمره‌های سفالی با طرح و اندازه‌های متفاوت جهت نگهداری آذوقه و مایعات در این مجموعه نگهداری می‌شوند.

دفتر موزه

دفتر موزه در راهروی سمت چپ سالن مرکزی واقع شده است و در صورت نیاز، بازدیدکنندگان را راهنمایی و به سوالات آنها پاسخ می دهد.

کارگاه مرمت

بعد از کشف آثار جدید در حفاری در این کارگاه در صورت نیاز به مرمت و بازسازی آن می پردازند.

کارگاه عکاسی

در این کارگاه عکاسی مجهز، از وسایل کشف شده عکسبرداری می شود.

کتابخانه

کنابخانه ی موزه با فعال بودن در سه موضوع معماری، باستان شناسی و تاریخ بسیار مورذ استقبال علاقه مندان و پژوهشگران می باشد. این کتابخانه همه روزه از ساعت 8 الی 14:30 باز می باشد.

موقعیت مکانی موزه هگمتانه

موقعیت مکانی موزه هگمتانه در همدان

همانطور که گفته شد این موزه در شرق محوطه ی مجموعه باستانی هگمتانه و در کنار گودالی معروف به فرانسوی ها واقع شده است. این موزه در تمام روزهای هفته به جز دوشنبه ها باز است، که می توانید در این ایام پس از خرید بلیط چارتر هواپیما همدان از آن بازدید کنید. تپه ی باستانی هگمتانه، مدرسه نور هگمتانه، کلیسای گرگوری استفان، کلیسای ارامنه پروتستان، بازار همدان، مسجد جامع از جمله جاذبه های نزدیک به این موزه می باشند.

رستوران های نزدیک موزه هگمتانه

آشنایی با رستوران های نزدیک موزه هگمتانه

در فاصله ی نزدیک به این موزه رستورانی وجود ندارد. اما با کمی فاصله رستوران شاندیز حاجی، رستوران سفره سرای آریائیان، سفره خانه سنتی حمام قلعه، رستوران بریان پسر خوب را می توانید برای صرف غذا انتخاب کنید.

هتل های نزدیک به موزه هگمتانه

هتل های نزدیک به موزه هگمتانه همدان

پس از خرید بلیط هواپیما مشهد به همدان و بلیط هواپیما همدان به مشهد، برای داشتن یک اقامت به یادماندنی در این شهر و بازدید از جاذبه های گردشگری بیشمارش می توانید هتل آپارتمان سفیر، هتل آپارتمان خاتم، هتل آرین، هتل پارسیان بوعلی و یا هتل پارسیان آزادی را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *