میمند دهکده انسانهای غار نشین

میمند کرمان-دهکده-انسانهای-غار-نشین

اگر چه مدت زمان زیادی از زندگی مردم در غارها گذشته است. اما زندگی ساکنان غار هنوز برای انسان مرموز است. خوشبختانه چند مکان باقی مانده است؛ که به ما اطلاعات بیشتری در مورد تاریخ بشر می دهد. روستای انسانهای غار نشین میمند یکی از معدود روستاهای با بافت سنگی است. این روستا جزو میراث جهانی یونسکو نیز می باشد. میمند همچنین به عنوان یک دورنمای فرهنگی شناخته می شود؛ که ترکیبی از کار و سرشت مردان است.

درباره میمند

درباره-میمند کرمان

میمند روستایی است؛ که از غارها، نزدیک به شهر بابک استان کرمان ساخته شده است. یکی از واقعیت هایی که باعث تمیز دادن این روستا از روستاهای کندوان و کادادوکیا می شود؛ روستائیانی است که هنوز در خانه های به شکل غار، که از اجدادشان به آنها ارث رسیده است؛ زندگی می کنند. بافت صخره ای این روستا باعث شده، که خانواده ها بتوانند صدها سال در این خانه های به شکل غار زندگی کنند.

تاریخچه میمند

تاریخچه-میمند کرمان

قدمت میمند به دوران قبل از اسلام باز میگردد. قدیمی ترین شواهد کشف شده نشانگر حضور انسان در این منطقه در حدود قرن ششم قبل از میلاد مسیح است. سایر یافته ها مربوط به زمان امپراطوری هخامنشی است. و زندگی عمدتا عشایری را در کنار اجتماعات کوچکی که به طور دائم در آن منطقه زندگی می کنند؛ نشان می دهد. یافته های دیگر در منطقه مربوط به امپراطوری اشکانیان، ساسانیان و آغاز دوره اسلامی است.  این یافته ها گواه زندگی عشایری در زمان های ذکر شده می باشد.

به دلیل سلسله وقایع بین قرن یازدهم تا هفدهم، مردم به قسمت شمالی شهر بابک، میمند نقل مکان کردند. ساختار نعلی شکل منطقه،، آن را به یک سرپناه مناسب برای افرادی که از مهاجمان پنهان شده بودند و به دنبال زندگی آرام بودند؛ فراهم می کرد. در درجه اول ساخت پناهگاههایی به شکل غار در تپه ها یک انتخاب عاقلانه برای زندگی و دور ماندن از دشمنان بود. با رشد جمعیت، مردم شروع به ساخت غارهای دست ساز کردند. افزایش ناگهانی جمعیت بین سده های 15 تا 17 رخ داده است. این افزایش جمعیت در زمان سلسله صفوی بود. بیشتر قبرهای موجود در قبرستان مربوط به آن زمان است.

اسکان در میمند

اسکان-در-میمند کرمان

در منطقه میمند سه نوع سکونتگاه با ویژگیهای مختلف معماری وجود دارد. افراد محلی در هر بخش از سال بین این سکونتگاهها حرکت می کنند. سرآغل، سرباغ و دهستان میمند. در بهار مردم در سرآغل زندگی می کنند. سرآغل ها دمای هوا را ثابت نگه می دارد و مردم را در برابر بادها محافظت می کند. در سرآغل ها دو نوع خانه وجود دارد: مارخانه و مشکدان. مارخانه یک ساختار دایره ای شکل نیمه زیر زمینی دارد. خانه های مشکدان بالاتر از سطح زمین قرار دارند. خانه های مشکدان از دیوارهای سنگی پوشیده و سقف های مخروطی شکل دارند. در طول تابستان مردم در خانه های سرباغ زندگی می کنند. خانه های سرباغ عمدتا در اطراف قرار دارند. به منظور حفاظت مردم در برابر گرما خانه ها از مصالح سبک مانند برگ و شاخه درختان ساخته شده اند.

روستای میمند زیستگاه محلی افراد در فصول سرد سال است. حفره های دستی با نام کیچه مکان مناسبی برای گرم نگهداشتن مردم در فصل زمستان است. 400 واحد کیچه با ظرفیت 2500  اتاق در میمند وجود دارد. در جلوی هر کیچه یک فضای باز وجود دارد؛ که آنرا به کیچه دیگر متصل می کند. در گذشته به دلیل استعمال دود اجاق گاز در اتاق ها، دیوارها سیاه و پوشیده از دود بود. امروزه برخی خانواده ها برای جلوگیری از دوده، انبار را به آشپزخانه تغییر داده اند. هر ساله گردشگران و مسافران در غالب تورهای مسافرتی با خرید بلیط پرواز چارتر کرمان به این شهر تاریخی سفر میکنند؛ تا از جاذبه های گردشگری آن دیدن کنند.

اماکن مهم میمند

اماکن-مهم-میمند کرمان

معبد آتش

با توجه به برخی شواهد ادعا می شود که میمند در گذشته یک شهرک زرتشتی و پیش از زرتشت بوده است. یکی از واحدهای کیچه، به نام کیچه دو باندی یک آتشکده بوده است. امروزه این آتشکده موزه مردم شناسی است.

حمام عمومی قدیمی

در گذشته افراد محلی در حمام عمومی و دیدنی میمند، حمام می کردند. استخرهای آب سرد و گرم برای استفاده مردم فراهم بوده است. روستاییان در زمستان و پاییز به حمام عمومی می رفتند. سایر اوقات سال، محلی ها از استخرهای رو باز برای حمام استفاده می کردند. ساختار این حمام عمومی شبیه ساخته های عصر صفوی است.

مسجد

مسجد میمند در وسط روستا قرار دارد. مساحت مسجد در حدود 120 متر مربع است؛ و کف آن با فرش دستباف پوشانده شده است. این مسجد در حدود 200 سال پیش ساخته شده است.

حسینیه

ساختمان حسینیه در میمند در اصل از خانه های دست ساز درختی ساخته شده است. حدود 300 سال پیش، ملا محمد علی خانه ها را از صاحبان آنها خریداری کرد. و آنرا برای مراسم بزرگداشت مسلمانان شیعه، به ویژه آنهایی که با عزاداری محرم همراه بودند؛ به یک سالن اجتماعات تبدیل کرد.

موقعیت مکانی میمند

موقعیت-مکانی-میمند کرمان

دهکده میمند در 36 کیلومتری شمال شرقی شهر بابک، استان کرمان، ایران واقع شده است. این منطقه توسط دشت خاتون آباد در جنوب و کوه خورین در شمال غربی احاطه شده است. این روستا بین شهرهای یزد، کرمان و شیراز واقع شده است؛ و در شمال به رفسنجان و در جنوب شرقی به سیرجان محدود است.

رستوران های نزدیک میمند

رستورانهای-نزدیک-میمند کرمان

اگر میخواهید در حالی که در میمند هستید؛ از غذاهای سنتی میل نمایید. رستورانهایی وجود دارند که غذای محلی سرو می کنند؛ از جمله سفره خانه سنتی دستکند سنگی که در یکی از خانه های باستانی قرار دارد. اگر قصد دارید برای صرف غذا به شهر بابک بروید؛ رستوران سنتی نون و نمک و همچنین برای غذاهای فست فودی می توانید به فست فود ایرانویچ بروید.

هتل های نزدیک میمند

هتل-های-نزدیک-میمند کرمان

شما می توانید در مهمانخانه سنتی میمند که در خود روستا قرار دارد؛ اقامت کنید. و تجربه خوابیدن در یک غار دست ساز را از دست ندهید. اگر قصد اقامت در خود شهر بابک را دارید. می توانید در اقامتگاه بوم گردی ریواس اقامت کنید. برای اقامت در خود شهر کرمان هم هتل هایی از قبیل پارس، گواشیر و اخوان آماده پذیرایی از شما می باشند. پس از رزرو اقامتتان، برای تهیه بلیط هواپیما قشم به کرمان و برای برگشت بلیط هواپیما کرمان به قشم خود نیز اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *