هندورابی جزیره ای بکر

هندورابی جزیره ای بکر در خلیج فارس

وقتی صحبت از جزایر جنوبی ایران می شود، مردم جزیره کیش، قشم و هنگام را تصور می کنند. با این حال، جزیره هندورابی با اینکه کمتر شناخته شده است، ولی به اندازه دیگر جزایر جنوبی شگفت انگیز است. این نوع از جزایر بکر در خلیج فارس، که از بازدید دائمی گردشگران در امان مانده است، بسیاری از زیبایی های طبیعی خود را حفظ کرده است. این جزیره قابلیت افزودن فعالیت های تفریحی و ساحلی زیادی را دارد. مهمتر از همه شنا، یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که در آب های کریستالی خلیج فارس و در ساحل این جزیره می توان انجام داد.

درباره هندورابی

درباره هندورابی جزیره ای در خلیج فارس

هندورابی یک جزیره کوچک در حدود 23 کیلومتر مربع است که بین جزیره کیش و جزیره لاوان در خلیج فارس واقع شده است. اگر شما توریستی هستید که دوست دارید در یک منطقه بکر و به دور از شلوغی گشت و گذار داشته باشید، قطعاً این جزیره یک انتخاب عالی خواهد بود. می توانید برای بازدید از این جزیره بکر پس از خرید بلیط هواپیما کیش با استفاده از قایق و پس از مسافتی حدود 30 کیلومتر به این جزیره بروید.

هندورابی سرزمینی مسطح است که کوه و تپه های بلندی ندارد. بلندترین نقطه این جزیره 45 متر ارتفاع دارد. جمعیت این سرزمین کمتر از 200 نفر است. خانه های سفید محلی بخشی از جاذبه های گردشگری جزیره است. رشد شدید صنعت گردشگری هنوز به این مکان نفوذ نکرده است. بنابراین، هتل های مجلل، مراکز خرید شلوغ، زندگی شبانه و آلودگی های ناشی از این صنایع زندگی سنتی در این جزیره  را هنوز تحت تاثیر قرار نداده است.

برای آشنایی با برخی از جاذبه های گردشگری که باید در طول اقامت در این جزیره زیبا مشاهده کنید، ادامه مطلب را بخوانید.

دهکده های قدیمی

هندورابی یک دهکده قدیمی با همین نام دارد. مصالحی که در ساخت منازل استفاده شده است، سنگ، مرجان و گچ می باشد. با این حال اخیراً برخی از این خانه ها بازسازی شده اند. این دهکده همچنین دارای یک مدرسه، فروشگاه و یک سوپر مارکت است. اهالی این روستا به زبان عربی صحبت می کنند، برخی از آنها فارسی نیز می دانند پس اگر عربی نمی دانید جای هیچ نگرانی نیست. بنابراین، به یاد داشته باشید اگر هیچ یک از این دو نوع زبان را نمی شناسید، راهنمای تور یا مترجم خود را با خود ببرید. علاوه بر این، بخاطر داشته باشید که  از صنایع دستی محلی این جزیره به عنوان سوغات خریداری کنید.

از آنجایی که جنوب ایران زمانی توسط پرتغالی ها مورد سوء استفاده قرار گرفت، می توانید ویرانه های یک روستای پرتغالی به نام “الدورات” را در این جزیره پیدا کنید.همچنین در یک کیلومتری جنوب غربی این روستا خرابه های باقی مانده از یک روستای دیگر به نام “الصراة” نیز قابل بازدید است. این روستا نیز محل سگونت پرتغالی ها بوده است.

گورستان

قبرستان جزیره دارای دو ویژگی برجسته است. اولا، این گورستان، خانه ابدی اجساد ایرانیان و پرتغالی ها است. ثانیاً، سنگ قبرها نمایانگر جنسیت فرد درون قبر هستند. بجای نوشتن نام، سنگ ها به روشی دیگر بیان می کنند. بروی قبر مردان یک سنگ و بروی قبر زنان دو سنگ گذاشته شده است. این قبرستان با توجه به دو واقعیت ذکر شده کاملاً با سایر قبرستان های ایران تفاوت دارد.

مسجد

مسجد هندورابی

مسجد اهل سنت بنای زیبایی است که با روش های معماری سنتی ساخته شده است. مصالح بکار رفته در ساخت و ساز ساختمان فقط سیمان و خاک است. این مسجد به اندازه کافی بزرگ است و گنجایش همه مردم محلی را دارد.

سواحل بکر و دست نخورده

اگر به دنبال آرامش و سکوت در دل طبیعت هستید، جزیره هندورابی مکان مناسبی برای رفتن است. دور بودن از شلوغی یکی از نکات مثبت این جزیره و دلپذیرشدن این مقصد است. سواحل بکر و مرجانی جزیره با شن و ماسه نرم، آب های سبز رنگ، صخره های تراش خورده به طور طبیعی توسط امواج دریا، همه مناظر خوبی برای عکاسی ایجاد کرده اند. علاوه بر این، غارهای کوچک و بزرگی برای کشف شدن وجود دارد.

آب انبار

یکی از ساختارهای بسیار مهم که زندگی مردم محلی به آن بسیار وابسته است، آب انبار این جزیره است. این تنها منبع آب شیرین جزیره است که قطرات باران را برای مصرف محلی ذخیره می کند. البته چاه های آب نیز در سراسر جزیره وجود دارد و هنگامی که چاه ها خالی می شوند، آب انبار، منبع جایگزین است.

کلوپ دریایی

کلوپ دریایی جزیره هندورابی
فعالیت هایی آبی جذابی مانند غواصی، شنا، جت اسکی، دوچرخه سواری در ساحل، سافاری و غیره در کلوپ تفریحی این جزیره برگزار می شود. بنابراین علاوه بر بازدید از جاذبه های تفریحی، می توانید در این جزیره تفریحات بسیار خوبی تجربه کنید. علاوه بر این، غذاهای محلی خوشمزه ی رستوران این کلوپ بسیار وسوسه برانگیز است.

لاک پشت ها و ماهی ها

لاک پشت ها و ماهی ها درجزیره هندورابی
از اواسط اسفند تا اواخر خرداد، سواحل این جزیره به بستری برای تخم گذاری تمام لاک پشت ها تبدیل می شود. تمام لاک پشت ها چه کوچک و چه بزرگ برای تخم گذاری به این منطقه می روند. مناظر تخم گذاری لاک پشت ها و بیرون آمدن لاک پشت ها از تخم ها و رفتنشان به سمت آب می توانند یکی از چشم نوازترین مناظر سفرهای شما باشند. از طرف دیگر، تماشای ماهی های رنگارنگ هنگام غواصی، کار هیجان انگیز دیگری است.

رستوران های هندورابی
معرفی رستوران های هندورابی

این جزیره دارای یک رستوران در کلوپ تفریحی است. این رستوران که توسط افراد بومی وئ محلی اداره می شود انواع غذاهای مختلف محلی را سرو می کند و محیطی بسیار گرم و صمیمی دارد.

هتل های هندورابی

معرفی هتل های هندورابی
اگر مایلید پس از خرید بلیط هواپیما تبریز به کیش و بلیط هواپیما کیش به تبریز، شبی را در این جزیره نیز سپری کنید؛ می توانید در تنها هتل جزیره بنام هتل هندورابی اقامت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *