پاسارگاد شهری باستانی با عمارت های باشکوه

پاسارگاد شیراز

پاسارگاد شهری باستانی که در آن بناها و عمارتهای با شکوهی ساخته شده است. که آن را مجموعه سلطنتی پاسارگاد می نامند ؛ که یادآور دوران با شکوه هخامنشی است. علاوه بر آن پاسارگاد نام نخستین شهر هخامنشیان هم بوده است که هم اکنون در یک دشت  وسیعی در استان فارس قرار دارد . صرف نظر از تمام عمارتهای موجود در پاسارگاد ، آرامگاه کوروش بزرگ مانند مرواریدی با ارزش در آن  می درخشند.

موقعیت مکانی پاسارگاد

موقعیت-مکانی-پاسارگاد شیراز

شهر باستانی پاسارگاد در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است . این شهر برای شاهان هخامنشی از اهمیت بالایی برخوردار بود ؛ که مراسم تاجگذاری خود را در آنجا برگزار می کردند. شهر شیراز تا پاسارگاد 120 کیلومتر فاصله دارد و در ضلع شمال شرقی این شهر واقع شده است.

تاریخچه پاسارگاد

تاریخچه-پاسارگاد شیراز

کوروش بزرگ اولین پادشاه و بنیان گذار سلسله هخامنشی است و یکی از مشهورترین و محبوب ترین پادشاهان ایران زمین هم بشمار می رود. که هنوز  هم به عدالت خواهی مشهور است . وی در بسیاری از مناطق آسیا حکومت کرده و دریک خانواده ی سلطنتی متولد و بزرگ شده بود که همه از پادشاهان زمان خود بوده اند.

در کتب تاریخی امده است که کوروش کبیر پس از 30 سال حکومت سراسر عدل و داد  خویش بر اثر زخمی عمیق پس از سه روز تحمل درد شدید  درگذشته است. سپس پیکر وی را به پاسارگاد انتقال داده اند و در همانجا به خاک سپرده اند.

برخی نویسندگان نیز دلیل مرگ کوروش را کهولت سن وی بیان کرده اند که به مرگ طبیعی دار فانی را وداع گفته است. با توجه به کتیبه ها و سنگ نوشته های باقی مانده از دوران هخامنشی ، حکاکی هایی راجع به کوروش در هر دو شهر پاسارگاد و بابل حاکی از آن است که این پادشاه اعمال ارزشمندی انجام داده همچون فتح بابل ، آزاد کردن یهودیان ، اعزام یهودیان به سرزمین خود از جمله اقدامات وی می باشد.

معماری پاسارگاد

معماری پاسارگاد شیراز

مقبره کوروش بزرگ در قسمت جنوبی مجموعه پاسارگاد قرار دارد . که از هر نقطه شهر قابل مشاهده است. معماری آن بسیار ساده و زیباست ، 11متر ارتفاع و 160 متر عرض دارد. مقبره با توجه به معماری مصری ساخته شده است که دارای دو بخش می باشد ؛ بخش اول سکوی شش پله ای که به عنوان پایه سازه شناخته می شود و بخش دوم یک اتاق کوچک با یک سقف شیبدار است ؛ که در قسمت اول بنا شده است . در قسمت های  خارجی مقبره در هفت طبقه ساخته شده  که آن را به قداست عدد 7 نسبت می دهند. با خرید بلیط هواپیما شیراز از سایتهای معتبر اینترنتی میتوانید از پاسارگاد ، این گنجینه ی تاریخی دیدن نمایید.

اتاق مقبره با ضخامت 1.5 متر می باشد سنگهای حک شده در چهار ردیف ساخته شده اند که با ظرافت روی یکدیگر قرار گرفته اند. دو سنگ بسیار عظیم روی زمین و سقف هم از سنگ ساخته شده است. این بنا از سنگ های آهکی  سفیدی که به زردی تمایل دارد و احتمالا از معدن سیوند تامین شده است  ؛ بنا نهاده شده . و طی 2500 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی و غیره مقاومت کرده و پا برجاست.

هفتم آبان که بسیاری از ایرانیان از سراسر کشور با خرید بلیط هواپیما تهران به شیراز و بلیط هواپیما شیراز به تهران به این شهر می آیند که این روز را که به نام  کوروش می نامند در کنار مقبره وی گرد هم ایند و یاد این پادشاه بزرگ ایران زمین را گرامی می دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *