پل تاریخی یکی از قدیمی ترین پل های مستحکم جهان

پل-تاریخی دزفول-یکی-از-قدیمی-ترین-پل-های-مستحکم-جهان

دزفول یکی از شهرهای استان خوزستان است؛ که به دلیل داشتن باغ های مرکبات و رودخانه پر آب دز مشهور می باشد. از طرف دیگر بناهای تاریخی این شهر غیر قابل انکار هستند. جاذبه هایی مانند: سازه های آبی، آرامگاه یعقوب لیس صفاری، خانه تیز نو و پل تاریخی. در ادامه به معرفی بیشتر پل تاریخی یکی از جاذبه های این شهر می پردازیم.

تاریخچه پل تاریخی

تاریخچه-پل-تاریخی دزفول

پل قدیمی یکی از با ارزش ترین بناهای تاریخی استان خوزستان با قدمتی تقریبا 1800 ساله است. این گذرگاه همچنین به عنوان پل ساسانی معروف است؛ زیرا در زمان شاپور اول ساخته شد. دزفول در گذشته دژپل به معنای قلعه-پل نام داشت. این نامگذای به قلعه ای اشاره دارد که در نزدیکی این پل ساخته شده است.

درباره پل تاریخی

درباره-پل-تاریخی دزفول

این پل پس از ناکامی در برابر سربازان ساسانی توسط ارتش اسیر شده روم ساخته شد. و به همین دلیل به آن پل رومی نیز گفته می شود. در آن زمان پل رومی، جندی شاپور را به بین النهرین متصل می کرد.

پل تاریخی یکی از قدیمی ترین پل های آجری جهان می باشد؛ که هنوز پا بر جا مانده است. با این حال گذرگاه آسفالت فعلی بر فراز پایه های قدیمی ساخته شده؛ و مرمت ها در دوره های مختلف باعث تغییر در ساختار اصلی آن شده است. این پل تا سال 1389 هجری شمسی برای تردد خودروها مجاز بود؛ اما از آن زمان تنها پیاده روی بر روی پل امکان پذیر است.

معماری پل تاریخی

معماری-پل-تاریخی دزفول

علاوه بر ماندگاری طولانی مدت، پل ساسانی دارای معماری قابل توجهی است: هفده ستون، چهارده طاق بزرگ و سیزده طاق کوچک از جمله عناصر تشکیل دهنده این پل هستند. یکی از دلایل ماندگاری آن استفاده از اتصال دهنده های سرب و فولاد است؛ که در آن زمان بی نظیر بود. گردشگران خارجی و داخلی فراوانی هر ساله با اطلاع از قیمت بلیط ارزان پرواز دزفول به این شهر باستانی کشورمان آمده تا از آثار طبیعی و تاریخی بی نظیر آن دیدن نمایند.

موقعیت مکانی پل تاریخی

موقعیت-مکانی-پل-تاریخی دزفول

این پل بر روی رودخانه دز قرار دارد؛ شما می توانید ساعتها در ساخل دز قدم بزنید و به تماشای آب روان نشسته؛ و به صدای دلنشین آن گوش فرا دهید. قدم زدن بر روی پل شما را به یکی از خانه های تاریخی این شهر به نام خانه تیزنو منتهی می کند. از ورودی پل تا پارک ساحلی علی کله کمتر از ده دقیقه رانندگی فاصله است. مکانی که برای مردم محلی و گردشگران خارجی بسیار محبوب است.

بین پل ساسانی( پل قدیمی) و پل جدید چندین آسیاب وجود دارد؛ این سازه بسیار شبیه به سازه های آبی شوشتر می باشد؛ و در سیل سال 1398 شمسی بسیار آسیب دیده اند. همانند خود پل رومی(پل قدیمی) تاریخچه این آسیاب ها نیز به سلسله ساسانی باز می گردد. و هنوز چشمگیر هستند.

هتل های نزدیک پل تاریخی

هتل-های-نزدیک-پل-تاریخی دزفول

از جمله های هتل های نزدیک به پل تاریخی می توان به هتل جهانگردی، هتل دز(سوم شعبان) و هتل آوان اشاره نمود. با ورود به سایتهای رزرو آنلاین هر یک از هتل های نامبرده نسبت به قطعی کردن اقامت خود اقدام نمایید. همچنین با ورود به سایت های معتبر رزرو آنلاین بلیط پرواز نیز بلیط هواپیما تهران به دزفول و برای برگشت بلیط هواپیما دزفول به تهران خود را خریداری نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *