کاخ مسعودیه بنای باشکوه قاجار

کاخ مسعودیه بنای باقی مانده از دوره قاجار

کاخ مسعودیه یکی از زیباترین کاخ های دوره قاجار است. به دلیل قرار گرفتن در مرکز تهران، به راحتی می توانید پس از تهیه بلیط هواپیما تهران بازدید از این کاخ را در برنامه روزانه خود قرار دهید. این کاخ به دلیل داشتن تاریخ غنی و سبک معماری جدید، یک مکان گردشگری محبوب و یک مکان مهم تاریخی محسوب می شود. دیوارها و تالارهای کاخ که به سبک تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی تزئین شده اند از دیرباز، داستان جذاب و اسرارآمیز برای بازدید کنندگان روایت می کنند.

تاریخچه کاخ مسعودیه

تاریخچه کاخ مسعودیه تهران

این کاخ در سال 1878 توسط ناصرالدین شاه برای پسرش مسعود میرزا ساخته شد، از این رو نامش را کاخ مسعودیه نامیدند. مسعود که حاکم اصفهان بود، از کاخ به عنوان محل اصلی اقامت خود استفاده می کرد. در طول سالهای انقلاب مشروطه ایران، کاخ محل تجمع اصلی مشروطه خواهان بود. پس از مرگ صاحبش، فرزندان او از ساختمان برای اهداف مختلف استفاده كردند.

در سال 1926، تحت عنوان نخستین کتابخانه رسمی گشایش یافت که بعداً به کتابخانه ملی تغییر نام پیدا کرد. چند سال بعد سالن دیگری از کاخ به اولین موزه ایران تبدیل شد. مجموعه ای از عتیقه ها و آثار تاریخی بعداً به موزه ملی منتقل شد، اما برخی از آنها هنوز در کاخ مسعودیه قرار دارند. در سال 1967، این کاخ به وزارتخانه آموزش و پروش تبدیل شد. این مجموعه پس از دریافت مصوبه میراث فرهنگی در سال 1977 و کارهای نوسازی و ترمیم، به یک باغ زیبا با مغازه ها و کافه ها تبدیل شد.

معماری کاخ مسعودیه

معماری کاخ مسعودیه تهران

این کاخ در زمینی به وسعت 4000 متر مربع بنا شده است. علاوه بر باغ در کنار کاخ اصلی، یک تالار گفتگو، رستوران، خانه بهاری، عمارت سید جوادی، عمارت مشیر الملک و سالن ورودی نیز وجود دارد. معماری کاخ به وضوح تأثیر معماری اروپایی را نشان می دهد. ناصرالدین شاه به خارج از کشور بسیار سفر می کرد تحصیل کنند. اولین ساختاری که بازدید کنندگان می توانند از ورود به این مجموعه دیدن کنند، عمارت دیوانخانه است.

این ساختمان نمایانگر اصول جدید معماری ایران است. پنجره های مشبک مقدار کافی از هوای تازه و نور خورشید را به داخل اتاق می رسانند و الگوهای طبیعی، فرم گل ها و زیور آلات مناظر، تصویری تازه از اروپای غربی را از کاخ به ارمغان می آورد. این امر کاخ مسعودیه را نمونه بارز از معماری قاجار می کند.

محل کاخ مسعودیه

محل کاخ مسعودیه تهران

کاخ مسعودیه در مرکز تهران و در فاصله چند متری از ایستگاه مترو ملت واقع شده است. می توانید از مزیت موقعیت مکانی مرکزی استفاده کنید و از باغ نگارستان، موزه جواهرات ملی، موزه عبرت و باغ ملی دیدن کنید زیرا در فاصله کمی از کاخ مسعودیه قرار دارند. دو ایستگاه مترو نیز در جنوب، بازار و کاخ گلستان میباشد.

هتل های نزدیک کاخ مسعودیه

هتل های نزدیک کاخ مسعودیه

کاخ مسعودیه به دلیل موقعیت مرکزی که دارد، هتل های زیادی در آن اطراف وجود دارد پس از خرید بلیط هواپیما چابهار به تهران و بلیط هواپیما تهران به چابهار قابل رزرو است. اگر قصد سفر با هزینه کم را دارید، هتل 1 ستاره مهر یا هتل ثامن را امتحان کنید که هر دو در فاصله کی ازین عمارت قرار گرفته اند. می توانید اتاقهای دنج را در هتل های 2 ستاره شهریار، هتل مارکیازی ایران یا هتل 3 ستاره ایسکانی پیدا کنید. برای اقامت لوکس تر، هتل بزرگ فردوسی را انتخاب کنید.

رستوران های نزدیک کاخ مسعودیه

رستوران های نزدیک کاخ مسعودیه تهران

بعد از بازدید از کاخ مسعودیه، قدم بزنید تا ایستگاه مترو سعدی برسد، جایی که برای ناهار گزینه های مختلفی خواهید داشت. کافه تلیت غذاهای سنتی ایرانی را ارائه می دهد و دیزاهایش بسیار معروف و خوشمزه است. در حسن رشتی غذاهای شمال ایران به شما پیشنهاد می شود، اما فقط در تایم ناهار سرویس ارائه می دهد. اگر ترجیح می دهید غذاهای اروپایی صرف کنید، نگران نباشید؛ مکان هایی مانند کافه ایوان همبرگر، ماکارونی، پیتزا، قهوه و دسر های عالی ارائه می دهد.

زمان بازدید از کاخ مسعودیه

زمان بازدید از کاخ مسعودیه

کاخ مسعودیه پر از روح فرهنگ و تاریخ تهران مدرن است. کتیبه ها و اسناد باستانی برای بازدید کنندگان به نمایش گذاشته شده اند و تأکید بر ارتباط بین دوره های مختلف تاریخ ایران دارد. این موزه جذاب گردشگران را از سراسر جهان به خود جلب می کند. شما می توانید هر روز از ساعت 9:00 تا 16:00 برای بازدید این کاخ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *