کاخ موزه توپکاپی

داستان کاخ موزه توپکاپی یا سرای توپکاپی بسیار پر رنگ تر از دیگر موزه های جهان است. سلاطین مبارز، درباریان جاه طلب، صیغه های زیبا و خواجه های مکار، بین قرون 15 و 19 که دربار امپراطوری عثمانی بود؛ در اینجا زندگی و کار می کردند. بازدید از غرفه های مجلل کاخ، خزانه داری پر از جواهرات و حرم گسترده، نگاهی جذاب به زندگی آنها دارد.

تاریخچه کاخ موزه توپکاپی

تاریخچه-کاخ-موزه-توپکاپی استانبول

مهمت فاتح، اندکی پس از فتح در سال 1453 اولین مرحله کاخ را ساخت و تا زمان مرگ در سال 1481 در آنجا زندگی کرد. سلاطین بعدی تا قرن نوزدهم در این محیط نادرست زندگی می کردند؛ تا زمانی که به کاخ های ظاهری به سبک اروپا که در سواحل تنگه بسفر ساختند؛ نقل مکان کردند.

قبل از ورود به دروازه شاهنشاهی کاخ، نگاهی به ساختار تزیین شده در مربع سنگفرش واقع در بیرون بیاندازید. این آبنما به سبک روکوکو سلطان احمد سوم است؛ که در سال 1728 توسط سلطانی که علاقه زیادی به لاله ها داشت؛ ساخته شد.

درباره کاخ توپکاپی

درباره-کاخ-توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی تا زمان سلطنت عبدالمسید اول(1860-1839)، دوره ای نزدیک به چهار قرن، محل زندگی همه سلاطین عثمانی بود. از دروازه شاهنشاهی به اولین بارگاه بروید که به بارگاه جنیساری یا بارگاه رژه معروف است. در سمت چپ شما کلیسای بیزانس هاگای ایرنه قرار دارد؛ که بیشتر به ایاایرنی معروف است. دروازه میانی به بارگاه دوم کاخ منتهی می شود. که برای تجارت امپراطوری استفاده می شد. در زمان عثمانی فقط سلطان و والد سلطان(مادر سلطان) از طریق دروازه میانی سوار بر اسب مجاز بودند. دیگران، از جمله وزیر بزرگ، مجبور به پیاده شدن می شدند.

بارگاه دوم دارای یک محیط زیبا مانند پارک است. بر خلاف کاخ های معمولی اروپایی، که دارای یک ساختمان بزرگ با باغ های دور افتاده است. توپکاپی مجموعه ای از غرفه ها، آشپزخانه ها، پادگان ها، اتاق های تماشاگران، کیوسک ها و اتاق خواب است؛ که در اطراف یک محفظه مرکزی ساخته شده است.

هنگام ورود به هتل، آشپزخانه های بزرگ قصر در سمت راست(شرق) از یک آشپزخانه شیرینی پزی اختصاصی استفاده می کنند. آنها بخش کوچکی از مجموعه گسترده ظروف چینی سلادون را در خود جای داده اند. که از نظر سلاطین به دلیل زیبایی ارزش زیادی دارد؛ اما همچنین به دلیل مشهور بودن در صورت لمس مواد غذایی سمی، تغییر رنگ می دهد.

در سمت چپ(غرب) بارگاه دوم، اتاق تزیین شده شورای شاهنشاهی قرار دارد. شورا در اینجا برای بحث و گفتگو در مورد امور دولتی تشکیل جلسه میداد. اتاق سمت راست ساعتهای مجموعه کاخ را به نمایش می گذارد. شمال اتاق شورای شاهنشاهی خزانه داری خارج است؛ جایی که مجموعه ای چشمگیر از اسلحه و زره پوش های عثمانی و اروپایی به نمایش گذاشته شده است. گردشگران و علاقه مندان با خرید بلیط لحظه آخری هواپیما استانبول می توانند به این شهر زیبا سفر کرده و از جاذبه های آن دیدن کنند.

حرمسرا کاخ موزه توپکاپی

حرمسرا-کاخ-موزه-توپکاپی استانبول

ورودی حرم در زیر برج عدالت در ضلع غربی بارگاه دوم است. اگر تصمیم به بازدید دارید؛ ما به شما توصیه میکنیم حتما باید بلیط اختصاصی خریداری کنید. مسیر بازدیدکنندگان از طریق حرم با بسته شدن اتاق ها برای ترمیم یا تثبیت تغییر می کند. بنابراین برخی مناطق ذکر شده در اینجا ممکن است در طول بازدید شما باز نباشند.

همانطور که باور عمومی وجود دارد؛ حرم جایی است؛ که سلطان می تواند بنا به میل خود به فسق و فجور بپردازد. در واقعیت بیشتر، این مناطق خانواده های شاهنشاهی بودند. و همه جزئیات زندگی حرم توسط سنت، تعهد و مراسم اداره می شد. کلمه حرمسرا در لغت به معنای ممنوع یا خصوصی است. در این کاخ موزه بارگاه سوم و خزانه داری  نیز وجود دارد. شما نیز می توانید با تهیه بلیط هواپیما مشهد به استانبول و برعکس بلیط هواپیما استانبول به مشهد به این شهر با قدمت و دیدنی سفر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *