کاخ نیاوران یک کاخ سلطنتی

مجموعه کاخ نیاوران یک کاخ سلطی تمام عیارنت

مجموعه کاخ نیاوران واقع در یکی از محلات شمال شهر تهران، بنایی است که زمانی متعلق به خانواده سلطنتی قاجار بود. این مجموعه متشکل از چندین بخش شامل کاخ ها، موزه ها و باغ ها تشکیل شده است. با ما همراه باشید تا درباره این مجموعه بیشتر بخوانید و دریابید که چرا پس از خرید بلیط سیستمی هواپیما تهران و سفر به این شهر باید از این مکان گردشگری بازدید کنید.

تاریخچه مجموعه کاخ نیاوران

تاریخچه مجموعه کاخ نیاوران

پادشاهان قاجار چندین کاخ بزرگ را در پایتخت خود یعنی تهران بنا کردند. فتحعلی شاه دستور داد تا کاخی در این باغ برای تفریحات تابستانی اش  ساخته شود. پس از آن ناصرالدین شاه کاخ صاحبقرانیه را در این باغ چند هزار هکتاری ساخت. آخرین بنای ساخته شده در دوران قاجار کوشک احمد شاهی می باشد. دسال 1985،ر دوران حکومت پهلوی، محمدرضا شاه تصمیم گرفت به جای کاخ قدیمی، کاخ جدیدی بسازد. در ابتدا از این کاخ برای استقبال مهمانان  خارجی استفاده می شد، اما سرانجام خانواده پهلوی تصمیم به سکونت در این کاخ را گرفتند. در طول سالهای بعد، بخش های دیگری نیز به این مجموعه اضافه شد.

معماری مجموعه کاخ نیاوران

معماری مجموعه کاخ نیاوران در تهران

مجموعه کاخ نیاراوان مانند هر کاخ سلطنتی دیگر در ایران دارای معماری و تزئینات چشم گیر و فوق العاده است. نمی توانید چشمان خود را از سقف و دیوارها جدا کنید. برای طراحی و تزیین این کاخ از بهترین هنرمندان ایران کمک گرفته اند. آنها برای تزئین این کاخ از گچبری های ظریف، آینه کاری ها و کاشی کاری های منحصر به فرد استفاده کرده اند.

موزه های مجلل کاخ نیاوران

موزه های مجلل کاخ نیاوران در تهران

کاخ صاحبقرانیه، کاخ نیاوران و کوشک احمد شاهی سه کاخ اصلی در مجموعه نیاوران است. در قسمت غربی کاخ صاحبقرانیه، موزه جهان نما را خواهید دید. در این موزه می توانید اشیاء با ارزشی از سراسر جهان را که به خانواده پهلوی اهدا شده بود یا توسط آنان خریداری شده بود،مشاهده کنید. اما اینها تنها موارد جالب این مجموعه نیستند. قطعا موزه ماشین های اختصاصی شاه برایتان بسیار جالب خواهد بود! شما فرصتی برای دیدن اتومبیل های کلاسیک زیبا دارید که زمانی متعلق به خانواده سلطنتی بودند. اگرچه تعداد زیادی اتومبیل در این موزه وجود ندارد، اما بازدید این ماشینها خالی از لطف نخواهد بود. چه کسی دوست ندارد نسخه های قدیمی رولز رویس را ببیند؟ یا حتی نمونه اسباب بازی های استون مارتین که مخصوص اعضای خانواده سلطنتی بود؟ همچنین تعدادی عکس از خانواده پهلوی با این خودروها وجود دارد.

موزه کتابخانه سلطنتی یکی دیگر از بخش های مجموعه نیاوران است. این کتابخانه متعلق به فرح پهلوی بود. طراحی داخلی ساختمان با معماری مدرن آن زمان در نوع خود بی نظیر است. آنها از این مکان نه تنها به عنوان كتابخانه، بلكه محلی برای لذت بردن از موسیقی و نمایش آثار هنری از قبیل نقاشی، مبلمان و مجسمه ها استفاده می كردند. سرانجام، هنگامی که در فضای سبز مجموعه نیاوران در حال چرخیدن هستید، می توانید از موزه باغ کتیبه بازدید کنید. در این موزه ، کتیبه هایی از دوران ایران باستان پیدا خواهید کرد. شاید شما نتوانید نسخه اصلی این کتیبه ها را ببینید، اما می توانید به راحتی نسخه های مشابه آنها را در اینجا مشاهده کنید. ناگفته نماند که برخی از این موارد قدمتی 15000 ساله دارند.

موقعیت مکانی مجموعه کاخ نیاوران

موقعیت مکانی مجموعه کاخ نیاوران

اگر از گشت و گذار در کاخ های پادشاهان ایرانی لذت می برید می توانید به مجموعه سعدآباد نیز مراجعه کنید. همچنین دربند و درکه از دیگر جاذبه های طبیعی عالی در نزدیکی این مجموعه هستند. اگر قصد دارید در زمستان از تهران دیدن کنید، می توانید ورزش های زمستانی را در پیست های اسکی دیزین و شمشک امتحان کنید. پارک جمشیدیه و پارک نیاوران از دیگر جاذبه هایی است که در مجاورت مجموعه کاخ نیاوران قرار داردو

رستوران های های نزدیک کاخ نیاوران

رستوران های های نزدیک کاخ نیاوران تهران

بازدید از مجموعه کاخ نیاوران به غلت وسعت آن ممکن است طول بکشد و شما را گرسنه کند! رستوران های خوبی در این نزدیکی هست که می توانید یک وعده غذای خوشمزه ر آن صرف کنید. کباب شمرون، مستوران، کافه رستوران عمو هوشنگ، پیتزا چمن و ساندویچ نیک عدنان برخی از این رستوران های عالی  هستند.

هتل های نزدیک مجموعه کاخ نیاوران

هتل های نزدیک کاخ نیاوران در تهران

مجموعه کاخ نیاوران در قسمت شمالی شهر است، نزدیکترین هتل در نزدیکی این مجموعه هتل 3 ستاره جاده ابریشم است. سایر اقامتگاههای نسبتاً نزدیک به این کاخ، که پس از خرید بلیط هواپیما کرمانشاه به تهران و بلیط هواپیما تهران به کرمانشاه می توانید رزرو کنید؛ هتل دایموند، هتل برج سفید و هتل بلوط می باشند. اگر به دنبال یک هتل لوکس 5 ستاره هستید، هتل اسپیناس پالاس انتظارات شما را از یک هتل 5 ستاره براورده خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *