کاروانسراهای قدیمی

کاروانسراهای-قدیمی سمنان

در این سفر می خواهیم با گذشتن از مسیری که کاروانسراها در آن قرار داشتند؛ مانند مسافران در گذشته های دور سیری کنیم و بیشتر با این آثار تاریخی آشنا شویم. بخشی از قسمت های اصلی کاروانسراهای عباسی که در جاده ابریشم احداث شده است؛ در استان سمنان قرار دارد. که برای بازدید از آنها باید از شمال شرقی وارد استان شوید.

کاروانسرا میاندشت

کاروانسرا-میاندشت سمنان

نقطه آغاز سفر ما از شهر سبزوار در خراسان رضوی و آخرین نقطه شهر قم می باشد. یعنی مسیری که تهران را به مشهد پیوند می دهد. بعد از پشت سر گذاشتن 150 کیلومتر از سبزوار به شاهرود به کاروانسرا اول خواهید رسید. کاروانسرای میاندشت در دشت وسیعی در نزدیکی میامی و درست در امتداد جاده اصلی واقع شده است.

خوشبختانه کاروانسرا میاندشت به درستی بازسازی شده و آماده استفاده برای مسافران است. پس از بازدید از این مجموعه بزرگ، 130 کیلومتر به سمت غرب حرکت کنید؛ درست در وسط مسیر به کاروانسرا ده ملا در روستایی با همین نام می رسید. مساحت این کاروانسرا کم است؛ و متاسفانه از آن به درستی نگهداری نمی شود.

کاروانسرا انوشیروانی آهوان و کاروانسرای لاسجرد

کاروانسرا-آنوشیروان-آهوان-و-کاروانسرای-لسجرد سمنان

پس از بازدید از ده ملا و گذر از مهماندوست وارد دامغان می شوید؛ که مسجد تاریخانه مهمترین اثر تاریخی آن است. گزینه های دیگری نیز برای بازدید از جمله ساختمان های تاریخی و طبیعت زیبای چشمه علی پیش روی شماست؛ اما چون هدف از این سفر بازدید از کاروانسراها است؛ پس وقت را از دست ندهید و به دامغان بروید. در یک سوم آخر این مسیر کویری به نقطه ای به نام گردنه آهوان می رسید.

کاروانسرا انوشیروانی آهوان که به رباط انوشیروانی نیز مشهور است. در 120 کیلومتری کاروانسرا ده ملا قرار دارد. توجه داشته باشید که فاصله بین کاروانسراها دقیق و با برنامه ریزی محاسبه و بنا شده اند.

کاروانسرا انوشیروانی آهوان در گردنه آهوان ساخته شده است؛ و از گذشته به زمستان های سرد و سخت مشهور بوده است. تا در این مسیر پناهگاهی برای مسافران باشد. مقدار سنگ مورد استفاده در ساخت این بنا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. و مطمئنا مربوط به شرایط سخت آب و هوایی در گردنه اهوان است. بخشی از این بنا بازسازی شده اما هنوز هیچ امکاناتی برای اقامت شبانه فراهم نشده است.

بعد از پشت سر گذاشتن یک روز پر بازدید، مکانی برای اقامت در شب پیدا کنید. کاروانسرای لاسجرد بهترین انتخاب بری استراحت شما می باشد. با تصور کردن و با گوش سپردن به صدای شترها و کاروان هایی که عصرها به کاروانسرا لاسجرد می رسیدند؛ ذهنتان با مسافرانی از شهرها و کشورهای مختلف در گذشته همراه می شود. گردشگران و مسافران فراوانی هر ساله با خرید بلیط پرواز سمنان به این شهر آمده تا از جاذبه های تاریخی آن دیدن نمایند.

کاروانسرای ده نمک

کاروانسرای-ده-نمک سمنان

سمنان هفتمین استان بزرگ ایران است؛ و شما از عرض این استان و در امتداد جاده ابریشم عبور می کنید. کاروانسرا لاسجرد را ترک کنید؛ و پس از 40 کیلومتر در جنوب این استان به جاده گرمسار و کاروانسرا ده نمک می رسید. این کاروانسرا نیز مورد بازسازی قرار گرفته و امکان اقامت در شب در آن فراهم شده است.

کاروانسرای دیرگچین

کاروانسرای-دیر-گچین سمنان

اگر چه سفر ما در این استان به پایان رسیده است؛ اما حیف است این مسیر را اینگونه تمام کنیم. توصیه می کنیم به عنوان آخرین مقصد خود از کاروانسرا دیرگچین بازدید کنید. این کاروانسرا در وسط جاده جدید گرمسار به قم تقریبا در مرز بین استان های قم و سمنان واقع شده است. اما این کاروانسرا با توجه به تقسیمات کشوری یکی از بناهای تاریخی استان قم به حساب می آید.

کاروانسرا دیرگچین به عنوان دیرکاج نیز شناخته شده است؛ و یکی از کاملترین کاروانسراها در ایران می باشد؛ و به عنوان مادر کاروانسراهای ایران نیز شناخته می شود. قدمت بنای اولیه به دوره ساسانی باز می گردد. و خوشبختانه مسافران می توانند در آنجا اقامت کنند. از آنجا که هیچ شهر و روستایی در نزدیکی دیرگچین وجود ندارد. می توانید از یک شب اقامت در این کویر لذت برده و تجربه ای فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید. شما نیز می توانید با ورود به سایتهای معتبر آنلاین رزرو بلیط هواپیما برای تهیه بلیط هواپیما تهران به سمنان و برای برگشت بلیط هواپیما سمنان به تهران خود اقدام کرده؛ و برای بازدید از این کاروانسراهای تاریخی رهسپار این استان شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *