کلوتهای شهداد

کلوتهای-شهداد کرمان

کلوتهای شهداد در فضایی 11000 متر مربعی پراکنده شده اند؛ و برخی مردم این منظقه را شهر افسانه ای کلوتها می نامند. کلوتها حدود 20000 سال پیش به دلیل فرسایش آب و خاک شکل گرفته اند. در ادامه به معرفی بیشتر آنها می پردازیم.

موقعیت مکانی کلوتهای شهداد

موقعیت-مکانی-کلوتهای-شهداد کرمان

کلوتهای شهداد در دشت لوت قرار دارند؛ و به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده اند. دشت لوت کویری وسیع با بیش از 40000 کیلومتر عرض در جنوب شرقی ایران دوست داشتنی است. این کویر حدود 10 درصد از کل مساحت ایران را تشکیل می دهد؛ و به عنوان بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان محسوب می شود.

تاریخچه کلوتهای شهداد

تاریخچه-کلوتهای-شهداد کرمان

تصور می شود کلوتهای شهداد یادآوری یک شهر نفرین شده قدیمی در منابع مختلف است. اشیاء برنزی و خشتی در قسمت جنوب کلوت یافت شده است؛ و به دلیل عدم وجود هرگونه کنوانسیون اجتماعی در این منطقه، بسیار محتمل است که این اشیاء متعلق به یک شهر باستانی است. علاقه مندان فراوانی برای دیدن از این کلوتهای زیبا هر ساله با اطلاع از ارزانترین نرخ بلیط پرواز کرمان به این شهر آمده و روانه کویر می شوند.

ساختار کلوتهای شهداد

ساختار-کلوتهای-شهداد کرمان

کلوتها معمولا به برخی تپه ها گفته می شود؛ که بین دره های U شکل ایجاد می شود. قله های این تپه ها مسطح به نظر می رسند؛ اما ضلعی که در معرض باد قرار دارد به شدت شیب دار است. چنین تپه هایی معمولا در نتیجه رسوبات قدیمی و نرم دریاچه ها شکل می گیرند؛ و به صورت کلوت ظاهر می شوند. به گفته کارشناسان کلمه کلوت از دو کلمه متولد می شود؛ کل به معنای دهکده و لوت که نام منطقه ای که در آن قرار دارد؛ یعنی همان دشت لوت است.

استاد پرویز کاردوانی، بیابان شناس و استاد دانشگاه، کویر شهداد را یکی از زیباترین و با شکوه ترین کویرهای جهان توصیف می کند. و مناطق کلوت را گرمترین نقطه در جهان می داند. وی همچنین تصدیق می کند که در هیچ جای دیگر جهان نمی توان کلوت ها را به زیبایی کلوتهای شهداد دانست. در سال 1384(2005 میلادی)، ناسا دمای این منطقه را اندازه گیری کرد؛ و معلوم شد که دمای آن 70.7 درجه سانتی گراد است. در حالیکه آریزونا با 63 درجه سانتی گراد گرمترین نقطه روی زمین بود. این نظریه که کلوتهای شهداد نسبت به کویر آریزونا داغ تر است؛ هنوز در هیچ جایی ثبت نشده است.

وسایل ضروری در هنگام سفر به کلوتهای شهداد

وسایل-ضروری-در-هنگام-سفر-به-کلوتهای-شهداد کرمان

کلوتهای شهداد ، کویری است که در فصول خنک مانند پاییز باید از آن دیدن کنید. موارد ضروری که در هنگام برنامه ریزی برای اکتشافات کلوتهای شهداد باید حتما با خود به همراه داشته باشید؛ عبارتند از: آب، داروهای شخصی، میان وعده، لباس گرم، لباس سبک، کلاه نقاب دار برای جلوگیری از تابش خورشید، کفش مناسب، پاور بانک، کیسه زباله، کوله پشتی، کیف کمکهای اولیه، کارت شناسایی، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب. علاوه بر این موارد شروع مسافرت و نحوه رسیدن به این کویر نیز مهم می باشد. بسیاری از گروههای گردشگری در قالب تور هرساله چه به صورت زمینی با اتوبوس و چه به صورت هوایی با رزرو بلیط هواپیما بندرعباس به کرمان و برای برگشت بلیط هواپیما کرمان به بندرعباس به این شهر آمده و راهی کویر زیبای شهداد می شوند؛ تا تجربه یک کویر نوردی بی نظیر را در خاطراتشان به ثبت برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *