کندوان روستایی به شکل کندو

روستا-کندوان تبریز

وقتی فصل تابستان نزدیک می شود و هوا رو به گرمی می رود؛ هوای روستای کندوان در تبریز می تواند رضایت بخش باشد. کندوان در فارسی به معنای جمع کندو است؛ دلیل چنین نامگذاری این است که خانه های این منطقه به شکل کندو عسل ساخته شده اند. دما این منطقه در تابستان بین 13 تا 27 درجه سانتی گراد است.

درباره روستا کندوان

درباره-کندوان تبریز

کندوان در فاصله 60 کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده است؛ و سالانه از 300 هزار گردشگر استقبال می کند. فاصله این دهکده از سطح دریا 2200 متر است. شگفتی های این منطقه، آن را به یک دهکده غیر معمول در ایران تبدیل کرده است. به همین دلیل روستای کندوان به عنوان میراث ملی نیز به ثبت رسیده است. طبق آمار 177 خانوار محلی در این روستا زندگی می کنند. آنها برای درآمدزایی، به کشاورزی، صنایع دستی و دامداری مشغول هستند. این منطقه کوهستانی به دلیل آب و هوای خنک دارای زمین های کشاورزی فراوانی است. هزارتوی آرام و باریک کوچه ها و بالکن هایی که گلهای رنگارنگ زیادی در جلوی بعضی از خانه ها دارند؛ فضایی دلنشینی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می آورد.

ساختار روستا کندوان

ساختار-روستا-کندوان تبریز

اما چرا خانه ها به شکل کندو هستند؟ دو دلیل برای این ساختار وجود دارد؛ یکی گدازه آتشفشان و دومی مداخله انسانی در ساختن خانه هایی از داخل گدازه ها در طی سالها، ظاهر تپه مخروطی شکل را به آنچه امروزه می بینید؛ تغییر داده است. همانطور که گفته شد بناهای سنگی از خاکسترهای آتشفشانی نرم ساخته شده اند. بنابراین آنها مستعد تغییرات زیست محیطی ناشی از باد، باران و برف بودند. این تغییرات باعث شد که انسان هم سهم خود را برای تغییرات اعمال کند. خانه ها حاوی مصالح ساختمانی شهری نیستند؛ و فقط با کنده کاری سنگ ها به خانه تبدیل می شوند.

از آنجا که ضخامت دیوارها در حدود 2 متر است. این خانه ها در زمستان گرم و در تابستان سرد هستند. خانه ها مجهز به برق و منبع آب نیز می باشند. از این رو، زندگی در روستای کندوان به سختی زندگی در روستاهای دیگر نیست. دو مسجد، یک مدرسه، یک پارک، فروشگاه های سوغاتی، بوفه و یک رستوران هم در این روستا وجود دارد.

تاریخچه روستا کندوان

تاریخچه-روستا-کندوان تبریز

هیچ تخمین خاصی در مورد سن روستا انجام نشده است. برخی می گویند قدمت آن 6000 سال است؛ و برخی سخن از 3000 سال پیش به میان می آورند. با این حال گفته می شود اقامت افراد بومی این روستا به قرن هفتم باز می گردد.

اهمیت روستا کندوان

اهمیت-روستا-کندوان تبریز

با توجه به شباهت ها، کندوان سه همتای دیگر در جهان دارد. دهکده کاپادوکیا در ترکیه، داکوتا در ایالات متحده و دهکده میمند در کرمان از همین طبیعت و معماری برخوردار هستند. بنابراین تاثیرات زیادی بر صنعت گردشگری ایران دارد. گردشگران فراوانی از سراسر نقاط جهان برای بازدید از این روستای زیبا و دیدنی هر ساله با اطلاع از قیمت بلیط چارتر هواپیما تبریز به این شهر سفر می کنند.

در روستا کندوان چه می توان خرید؟

در-روستا-کندوان- تبریز چه-می-توان-خرید؟

کندوان به دلیل تولید عسل خالص مشهور است. زردآلو، گیلاس، میوه های رول شده به شکل لواشک، فرش ایرانی و صنایع دستی از دیگر محصولاتی هستند؛ که می توانید در این روستا بیابید. مهمتر از همه آب معدنی کندوان خاصیت درمانی دارد؛ و برای بیماران کلیوی توصیه می شود.

بهترین زمان برای بازدید از روستا کندوان

بهترین-زمان-برای-بازدید-از-روستا-کندوان تبریز

در هر زمان به این روستا زیبا بروید مورد استقبال مردمان بومی آنجا قرار خواهید گرفت؛ با این حال فصل تابستان به دلیل وجود هوای مطبوع و خنک و  دور از یخبندان، بهتر از بقیه فصول سال است.

رستوران های نزدیک روستای کندوان

رستوران-های-نزدیک-روستای-کندوان تبریز

رستوران حاج قربان و رستوران باغ فدک از جمله رستورانهای مجاور  روستای کندوان هستند؛ گردشگران و مسافران می توانند پس از بازدید از بافت روستا، و در صورت تمایل خرید از سوغات کندوان، برای صرف غذا به این رستوران ها بیایند.

هتل های نزدیک روستا کندوان

هتل-های-نزدیک-روستا-کندوان تبریز

اگر می خواهید اقامتی لوکس داشته باشید؛ هتل 5 ستاره لاله کندوان بهترین پیشنهاد ماست؛ اقامتگاه بوم گردی صخره ای تورال که به عنوان هتل سه ستاره هم از آن یاد می شود؛ نیز انتخاب بعدی شما می باشد. با رزرو اقامت خود قبل شروع مسافرتتان و همچنین تهیه بلیط هواپیما ساری به تبریز و برای برگشت بلیط هواپیما تبریز به ساری سفری آرام و از قبل تعیین شده ای برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *