کوهستان الوند

کوهستان الوند یکی از مناطق بکر و فوق العاده ی زیبای کشور می باشد، که همیشه مورد استقبال علاقمندان ورزش کوهنوردی از سراسر کشور قرار گرفته است. این کوهستان پذیرای کوهنوردانی از خارج کشور نیز بوده است. همدان در دامنه ی شمال شرقی این کوهستان قرار گرفته است. این کوهستان از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است و این استان را به دو قسمت شمال و جنوب تقسیم کرده است. طبیعت زیبای این کوهستان، با دره های سرسبز، چشمه های فراوان، چمن زارها، قله‌ها، پوشش گیاهی زیبایش یکی از مقاصد گردشگری جذاب استان می باشد. برای بازدید از این کوهستان کافی است بلیط هواپیما همدان را تهیه کنید.

درباره ی کوهستان الوند

درباره ی کوهستان الوند بدانیم

از این کوه در متن پهلوی، با نام اروند و در اوستا با نام ائورونت نام برده شده است. گویا شخصی با نام اروند در این کوه مدفون است به همین علت این کوه را به یاد او نامگذاری کرده اند. کوهستان الوند تک رشته ای از رشته کوه زاگرس و با وسعتی حدود 1375 کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین پدیدهٔ گرانیت زائی از دوران چهارم زمین‌شناسی است. قدمت برخی از سنگهای این کوه به بیش از یکصد میلیون سال می رسد. این رشته کوه که عنوان مهمترین پدیده ی طبیعی دوره ی دوم زمین شناسی ایران را به خود اختصاص داده است؛ در سال 1389 فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فله های کوهستان الوند

فله های کوهستان الوند در همدان

این رشته کوه دارای قله های مرتفع بسیاری است. از سمت شمال غربی  اولین قله ای که پس از خرید بلیط هواپیما کیش به همدان خواهید دید، قله ی آلمابلاغ می باشد. در ادامه مسیر به سمت جنوب شرقی قله کرکس، قله قزل‌ارسلان،  قله دائم‌برف، قله کلاغ‌لان، قله الوند ، قله تاریک‌دره، قله کمرلرزان، چهارقله، قله یخچال‌صاحب، قله شاه‌نشین، قله سرخ‌بلاغ و قله  کلاه‌قاضی معروفترین قله های هستند که خواهید دید.

قله ی الوند معروفترین قله ی این کوه می باشد. این قله با 3548 متر ارتفاع بلندترین قله ی این رشته کوه است. برای رفتن و فتح قله دماوند باید از دره گنجنامه، کیوارستان، میدان میشان و تخت نادر عبور کرد. البته یک مسیر دیگر نیز برای رفتن به قله ی الوند از مسیر قسمت جنوبی شهر سرکان است. از دیرباز صعود به این قله ی پر پیچ خم جز علاقه مندی های کوهنوردان بوده است و به علت نزدیکی به شهر همدان کوهنوردان بسیاری قبل از خرید بلیط هواپیما  همدان به کیش این قله را برای صعود انتخاب می کنند.

دره های کوهستان الوند

معمولا در کنار قله های سر به فلک کشیده شاهد دره های سرسبز هستیم، قله های کوهستان الوند نیز از این امر مستثنی نیستند. دره های این کوهستان دره های سرسبز و زیبایی هستند. دره ی عباس آباد، دره ی گنج نامه ، دره مرادبیک، دوزخ دره، کیوارستان، برفین و .. تعدادی از دره های مشهور کوهستان الوند می باشد.

دشت های کوهستان الوند

دشت های کوهستان الوند در همدان

دشت های کوهستان الوند، دشت هایی سرسبز و چمنزارهایی انبوه می باشد. دشتهای های الوند نیز به اندازه ی قله هایش معروف و مشهور می باشد و سالها محل تفرج مردم و محل چرای دام های مردمان این استان و محل گذر عشایر بوده است.  میدان میشان، شاه نظر، تخت رستم و تخت نادر برخی از مشهورترین دره های این کوهستان می باشد. این دشت ها در گذر زمان شاهد وقایع تاریخی بوده اند؛ مثلا تخت نادر از این جهت به این نام خوانده می شود که روزگاری نادرشاه در مسیر حرکتشان به سوی نبردی تازه به همراه سپاهیانشان در این دشت خیمه زدند.

چشمه های کوهستان الوند

چشمه های کوهستان الوند در همدان

کوه الوند پر از چشمه های کوچک و بزرگ پر آبی است که زیبایی و آرامش این کوهستان را چند برابر کرده است. چشمه بهشت، حوض نبی، افعی، کلاه قاضی، هفت چشمه، تخت نادر، کلاغ لان، مروارید و چشمه ملک از جمله چشمه های زلال این کوهستان است که طراوتی فوق العاده به این کوهستان بخشیده است و باعث سرسبزی آن شده است. چشمه ی بهشت چشمه ای است که از دل تخته سنگی به بیرون می جوشد و به گفته ی مردمان درمانگر دردها است. آب چشمه ی حوض نبی را نیز متبرک و شفا بخش می دانند.

پوشش گیاهی جانوری کوهستان الوند

پوشش گیاهی جانوری کوهستان الوند در همدان

پوشش گیاهی غالب کوه الوند گون می باشد. با این حال گیاهان خودرو در بهار گل یخ، گل های لاله، آلاله و سوسن منظره ای بهشتی خلق می کند. پونه، طوطیا، قازیاغی، شنگ، کنگر نیز از جمله گیاهان خوراکی با خواص درمانی است که می توان آنها را در دامنه ی کوه الوند به وفور یافت. این کوهستان جز مناطق حفاظت شده ی محیط زیست محسوب می شوذ که زیستگاه حیواناتی از قبیل  میش، قوچ، کبک کوهی، بز کوهی و عقاب سیاه را می باشد..

آثار تاریخی کوهستان الوند

آثار تاریخی کوهستان الوند در همدان

این کوه همچنین از آثار تاریخی بی نصیب نمانده است؛ کتیبه های تاریخی گنج نامه در میان دشت عباس آباد یکی از جاذبه های ارزشمند کوه الوند و ایران می باشد. این کتیبه ها که در مسیر پر رفت آمد هگمتانه به بابل در دوران باستان نصب شده است؛ نشان دهنده ی باورها و اندیشه‌ها پاک ایرانیان و همچنین بزرگی و عظمت نیاکان خود به جهانیان بوده است. یکی دیگر از آثار تاریخی این کوه، قلعه دختر می باشد که در میان محلی ها با نام قز قلعه سی مشهور است. این قلعه  در زمان حمله ی دشمنان، پناهگاهی برای زنان و دختران بی دفاع بوده است. این قلعه قدیمی که امروزه فقط پی آن باقی مانده است بین قله الوند و گردنه مشرف به تویسرکان واقع شده است.

در میان قله الوند و دامنه جنوبی مشرف به تویسرکان حفره ای نسبتا بزرگ قرار دارد که پر از شمع های کوچک و نیم سوخته است و شبیه یک عبادتگاه به نظر می رسد؛ این مکان که به شاه الوند معروف است، یکی دیگر از دیدنی های این کوه است که مردم معتقدند سام فرزند نوح نبی در این شکاف به خاک سپرده شده است. گهواره مریم که تخته سنگی چند وجهی و تراش خورده است که شبیه یک گهواره میباشد یکی دیگر از شگفتی های طبیعی این کوه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *