کوههای مریخی یا مینیاتوری

کوهها یکی از مهمترین بخش های اکوتوریسم طبیعی هستند؛ و برخی از آنها به دلیل زیبایی خاص از شهرت جهانی برخوردارند. شاید شبیه کوههای مریخی یا مینیاتوری را بیشتر در فیلم ها دیده باشید. اما اکثر گردشگران به صورت حقیقی با قدم زدن بر روی این کوهها در چابهار، دنیای خیالی فیلمها را در واقعیت تجربه کرده اند. در ادامه به معرفی بیشتر این منطقه می پردازیم.

درباره کوههای مریخی

درباره-کوههای-مریخی چابهار

جاده منتهی به کوههای مریخی یکی از زیباترین جاده های ایران است. آبی تیره خلیج عمان و ساحل طلایی آن از یک طرف، و کوههای سفید چند بعدی از طرف دیگر چشم هر گردشگری را به خود خیره می کند. به سمت پائین که می روید؛ در واقع شاید انتخاب کردن اینکه از کدام مسیر پیش بروید؛ دشوار باشد. در ادامه مسیر شما به یک صحرا خشک رسیده، آبی آسمان و همچنین کوههای کوتاه و بلند چروکیده از دور خود نمائی می کنند. این کوهها باقی مانده ای از ته نشینی رسوب ها هستند. و به دلیل فرسایش سریع ناشی از قرار گرفتن در معرض باد و باران، شکاف های زیادی دارند.

به گفته معاون سازمان گردشگری استان سیستان و بلوچستان، بسیاری از افراد محلی هنوز این کوهها را با نام کوههای آریایی یا کلانی می شناسند؛ با این حال به دلیل شکل عجیب و غریب و فراز و نشیب و زیبایی هایی که دارند؛ به کوههای مریخی یا مینیاتوری نیز خوانده می شوند. گردشگران و علاقه مندان فراوانی با خرید بلیط پرواز چابهار به این شهر دیدنی آمده و به بازدید از جاذبه های آن می پردازند.

شناسنامه کوههای مریخی

شناسنامه-کوههای-مریخی چابهار

این کوهها از 5 تا 100 متر ارتفاع دارند. بافت کوههای مریخی بسیار مقاوم است؛ و هنگام کوهنوردی مانند سنگ سخت احساس می شوند. با این تفاسیر تعدادی کمی از مردم از این کوهها صعود می کنند؛ و از فتوحات خود لذت می برنند. شیار های روی کوههای مریخی فاقد پوشش گیاهی می باشد.

بررسی های علمی بر روی کوههای مریخی

بررسی-های-علمی-بر-روی-کوههای-مریخی چابهار

زمین شناسان برای شکل گیری این کوهها اعتقادات متفاوتی دارند؛ برخی می گویند کوههای مریخی امتداد کوههای زاگرس است؛ دامنه ای که به پاکستان ختم می شود. برخی دیگر معتقدند که در گذشته زیر خروارها خاک مدفون شده؛ و با گذر زمان و تغییر شرایط اقلیمی و شرایط آب و هوایی و باران های فصلی سر برون آورده اند. برخی هم این فضا را برای مشاهده ستارگان مناسب می دانند؛ و گفته می شود 14 صورت فلکی به طور همزمان در این منطقه قابل رویت است.

علاوه بر چابهار کوههای مشابهی در خراسان جنوبی، بندر عباس، خوزستان و قشم نیز یافت می شود. این کوهها منبع درآمد محلی ها بود؛ به طوریکه آنها شترهای تزئین شده خود را به کوهستان می بردند تا در ازای دریافت پول گردشگران را سوار بر مرکبهایشان کنند.

هتل های نزدیک کوههای مریخی

هتل-های-نزدیک-کوههای-مریخی چابهار

اگر قصد اقامت در نزدیکی این کوهها را دارید؛ به فاصله چند دقیقه دور از کوههای مریخی روستای رمین وجود دارد؛ که دارای اقامتگاه اکوتوریسم است. در ساحل این روستا یک باشگاه تفریحی وجود دارد؛ که زنان و مردان می توانند در آنجا به گشت و گذار بپردازند.

 در نزدیکی کوههای مریخی یک کلبه حصیری وجود دارد؛ تا گردشگران بتوانند در آنجا استراحت کنند. داخل آن خنک و رایحه کاه و پوشال به مشام می رسد؛ و به شما کمک می کند تا راحت تر با محیط اخت شوید. علاوه بر بحث اقامت، اگر قصد مسافرت با پرواز را به این شهر زیبا دارید؛ با ورود به سایتهای معتبر و یا به صورت حضوری به آژانس های هواپیمایی در سطح شهرتان رفته؛ و نسبت به خرید بلیط هواپیما تهران به چابهار و برای برگشت بلیط هواپیما چابهار به تهران خود نیز اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *