گنبد عالی

آشنایی با گنبد عالی ابرکوه

گنبد عالی ابرکوه یا گنبد علی در 130 کیلومتری یزد و در شهرستان ابرکوه در مسیر جاده ی ابرکوه به بخش بهمن قرار گرفته است. این بنای تاریخی دارای معماری منحصر به فرد ایران کهن می باشد. این اثر ارزشمند در سال 1312 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا اولین بنای ثبتی در این استان است. در ادامه ی مطلب با این اثر تاریخی بیشتر آشنا خواهید شد.

تاریخچه گنبد عالی

تاریخچه گنبد عالی ابرکوه

طبق شواهد و مستندات تاریخی و سنگ نبشته های موجود در این گنبد، تاریخ ساخت عمارت گنبد عالی مربوط به دوران دیلمیان می باشد. البته بعضی زمان ساخت این بنا را به دوران سلجوقیان نسبت می دهند، ولی معماری این بنا بیشتر با الگوهای معماری ایرانی پیش از اسلام تطبیق دارد. بر روی ساقه ی گنبد سنگ نبشته ای قرار دارد که در آن سال ساخت این بنا را سال 844 هجری قمری عنوان کرده است. هم چنین در این سنگ نبشته عنوان شده است که این گنبد آرامگاه “امیر عمید الدین الشمس الدوله” است که در قرن هشتم هجری، به دستور فیروزان ساخته شد.

معماری گنبد عالی

آشنایی با معماری گنبد عالی

این بنا بر بلندای کوهی در نزدیکی شهرستان ابرکوه ساخته شده است. برای بازدید از این بنای باشکوه پس از خرید بلیط سیستمی هواپیما یزد به شهرستان ابرکوه باید بروید. مصالح مورد استفاده در ساخت این بنای باشکوه گچ وساروج می باشد، که سبک و روش اغلب بناهایی است که توسط سلجوقیان احداث شده است. استفاده از این مصالح باعث استحکام این بنا در در طول سالهای طولانی شده است و از گزند حوادث طبیعی و زمین لرزه های متعدد آن منطقه در امان مانده است. گنبد این عمارت یکی از شاهکارهای معماری ایران کهن است؛ که لقب سالم ترین گنبد به جا مانده از دوران سلجوقیان را دارا می باشد. معماری گنبد شبیه معماری برج های مقبره ای کشور مانند برج خرقان و برج گنبد کاووس و .. می باشد.

این عمارت به شکل هشت ضلعی و بروی سطحی چهار گوش ساخته شده است. سقف گنبد نیز به صورت هشت ضلعی قوسی شکل می باشد و جنس آن از آن سنگ است.  در داخل گنبد، زیر زمینی وسیع وجود دارد. همچنین در داخل مقبره نیز سردابی وجود دارد که راه ورودی آن درست در قسمت روبروی درب ورودی گنبد، قرار گرفته است. این بنا دارای درب ورودی دیگری نیز در بخش شمالی آن است که امکان ورود به زیر زمین مقبره نیز فراهم گشته است.

سنگ نبشته های به خط کوفی و و هم جنین مقرنس های ساخته شده ی بنا، در کنار معماری ایران کهن، مجموعه ای زیبا و منحصر به فرد را شکل داده اند. پس از خرید بلیط هواپیما اهواز به یزد و قبل از برگشت و خرید بلیط هواپیما یزد به اهواز از بازدید این بنای ارزشمند تاریخی که قدمتی بیش از 1000 سال دارد غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *