گورستان تاریخی هفتاد ملا

شهر میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان دارای چندین اثر تاریخی است. گورستان هفتاد ملا یکی از این جاذبه های بی نظیر است. این مقبره ها همیشه در سایه هستند؛ و به دلیل قرارگیری درون غار هرگز تابش مستقیم نور خورشید را ندیده اند. قدمت این قبور به 800 سال پیش باز می گردد. با ما همراه شوید تا به معرفی بیشتر این مکان تاریخی بپردازیم.

ساختار گورستان تاریخی هفتاد ملا

ساختار-گورستان-تاریخی-هفتاد-ملا زاهدان

مقبره ها به یک شکل هستند؛ و به سبک مقبره کوروش کبیر ساخته شده اند. این اثر تاریخی جزو شگفتی های معماری اسلامی محسوب می شود؛ و به تاریخ معماری ایرانی بعد از اسلام تعلق دارد.

در این گورستان پس از دفن اجساد چهار ضلع قبر به شکل مستطیل با خشت خام بالا آمده؛ و با برخی سنگهای دیگر پوشانده شده است. سپس یک پله از آجر ساخته شده و روی سنگها گچ گرفته شده است. و پس از آن یک دیوار آن به صورت دیواره مشبک طراحی شده است. و در آخر کل سازه از گچ پر شده و برخی قسمتهای آن برای تزیین به رنگ قرمز درآمده است. این یادگار تاریخی با شماره ثبت 3826 در 18 اردیبهشت 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه گورستان تاریخی هفتاد ملا

تاریخچه-گورستان-هفتاد-ملا زاهدان

قدمت تقریبی این گورستان به بیش از 1000 سال می رسد. تا به امروز هیچکس دلیل نامگذاری این مکان را نمی داند. اسرار نهفته ای راجع به این منطقه تاریخی وجود دارد؛ از جمله آنها می توان به چند طبقه ای بودن گورها، نوع معماری و کندن گورها در دل صخره ها، ظرف های سفالی که درون قبرها دفن شده اند؛ و وجود گورهای خانوادگی که نماد زندگی طبقه اشرافیان و رعایا بوده است؛ اشاره نمود. گردشگران فراوانی هر ساله با خرید بلیط پرواز زاهدان به این شهر آمده تا از آنجا به بازدید آثار باستانی استان سیستان و بلوچستان بپردازند.

موقعیت مکانی گورستان تاریخی هفتاد ملا

موقعیت-مکانی-گورستان-تاریخی-هفتاد-ملا زاهدان

این مکان تاریخی در دهستان تمین قرار گرفته و مساحت آن به بیش از 500 متر مربع می رسد. و به شکل کمانی در قسمت شرقی روستای روپس از توابع میرجاوه در دل کوه قرار گرفته است. اگر شما هم تمایل به بازدید از این گورستان اسرارآمیز را دارید؛ با مراجعه به سایتهای فروش آنلاین بلیط هواپیما نسبت به خرید بلیط هواپیما تهران به زاهدان و برای برگشت بلیط هواپیما زاهدان به تهران خود اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *