10 جاذبه ی طبیعی برتر

ارومیه یکی از کلان شهرهای واقع در شمال غربی ایران و مرکز آذربایجان غربی می باشد. این شهر به واسطه ی موقعیت جغرافیایی خاصش دارای جاذبه های طبیعی زیبا و منحصر به فردی می باشد. شاید وقتی نام ارومیه را می شنوید دریاچه ی آن برایتان تداعی می شود، اما دریاچه ارومیه یکی از ده ها مکان های طبیعی و دیدنی این استان می باشد. با آنی تیکت 24 همرا باشید تا با تعداد بیشتری از این جاذبه های گردشگری این شهر آشنا شوید.

دریاچه ارومیه

آشنایی با دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه یا دریاچه ی رضاییه با 140کیلومتر طول و 55 کیلومتر عرض با عنوان بزرگترین دریاچه ی داخلی در شرق ارومیه واقع شده است. این دریاچه همچنین عنوان دومین دریاچه آب شور دنیا را به خود اختصاص داده است. یونسکو این دریاچه را جز یکی از 10 پارک بین المللی دنیا معرفی کرده است. همچنین پس از مرداب انزلی یکی از جذاب ترین زیستگاه های طبیعی جانوران در ایران است. کمتر کسی است که پس از خرید بلیط هواپیما ارومیه از این دریاچه ی زیبا همراه با 102 جزیره اش دیدن نکند.

دریاچه مارمیشو

آشنایی با دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو که در اثر زلزله و سد کوه در مسیر آب های مرزی ایران و ترکیه به جود آمده است، امروزه به یکی از تفرجگاه های محبوب مردم تبدیل شده است. این دریاچه با مساحتی حدود 5 هکتار در شمال غربی ارومیه واقع شده است. مارمیشو با دارا بودن آبزیانی مثل قزل آلا برای ماهیگیری بسیار مناسب می باشد. اما بهتر است به فکر شنا در این دریاچه نباشید، آب دریاچه به صورتی است که فرد را به ته دریاچه می کشاند! این دریاچه زیستگاه جانورانی مثل خرس، روباه، گرگ، خرگوش می باشد؛ و دارای پوشش گیاهی متنوعی می باشد. بازدید از این دریاچه ی جنگلی زیبای کوهستانی بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

دریاچه دالامپر

آشنایی با دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر در 45 کیلومتری ارومیه بر روی کوهی با همین نام واقع شده است. کوه دالامپر دارای ویژگی های طبیعی بسیاری است علاوه بر این دریاچه دارای دو ذریاچه ی دیگر به نام بنچول، دیمه و یخچال های طبیعی چند هزار ساله می باشد.  محلی ها این دریاچه مامه شیخ می گویند. مسیر دسترسی به این دریاچه ی بکر و زیبا خیلی راحت نیست و به دلیل واقع شدن در ارتفاعات کوهستان نیاز به یک ماشین آفرود خواهید داشت، همچنین دو کیلومتر انتهای مسیر را باید پیاده طی کنید. در مسیر رسیدن به این دریاچه یک آبشار طبیعی نیز به نام سوله دوکل هم خواهید دید. پس از طی کردن این مسیر کوهستانی دریاچه دالامپر با گل های وحشی و پوشش گیاهی متنوعی که در کنار این دریاچه روییده است نمایان خواهد شد. گونه های جانوری این منطقه  هم روباه، شغال، عقاب، بزکوهی، مار و خرگوش می باشد.

دریاچه بند

آشنایی با دریاچه بند

رودخانه بند در روستایی به همین نام در فصله ی 3 کیلومتری ارومیه واقع شده است. روستای سرسبز و خوش آب و هوای بند با قدمتی حدود سه هزار سال یکی از قدیمی ترین روستاهای این استان محسوب می شود. امروزه این روستا شکل سنتی خود را از دست داده است و به یک تفرجگاه محبوب گردشگران تبدیل شده است.

دریاچه سد شهر چایی

آشنایی با دریاچه سد شهر چایی

دریاچه سد شهرچای به سبب ساختن سد بروی رودخانه شهر چای به وجود آمده است. رودخانه شهر چای از کوه هایی مثل زینه، شهیدان، خلیل و بوتان سرچشمه می گیرد. این رود مسیر طولانی  را پشت سر می گذارد تا به شهر ارومیه برسد. نام دیگر این رودخانه بره سور می باشد. این رودخانه نقش بسیار مهمی در تامین آب آَشامیدنی و آب مورد نیاز زمین ها و باغات کشاورزی و مراکز صنعتی شهر به عهده دارد. سد شهر چای در 12 کیلومتری شهر قرار گرفته است. ماهیگیری در ریاچه ی زیبای سد شهر چای یکی از تفریحات محبوب مردم ارومیه می باشد. می توانید پس از خرید بلیط هواپیما مشهد به ارومیه و بلیط هواپیما چارتر ارومیه به مشهد از این سد زیبا و طبیعت زیبای اطرافش دیدن کنید. قایقرانی نیز در این سد امکان پذیر می باشد اما شنا کردن ممنوع است.

دریاچه سد بوکان

آشنایی با دریاچه سد بوکان

سد بوکان یکی از پر آب ترین سدهای استان آذربایجان غربی می باشد؛ آب این سد توسط رودخانه زرینه رود تامین می شود. ساخت این سد در دوران سلطنت محمدرضا پهلوی در سال1340 آغاز شد و 4 سال به طول انجامید. نام این سد ابتدا کوروش کبیر بود که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به شهید کاظمی تغییر یافت. مناظر سرسبز اطراف دریاچه سد بوکان این منطقه را به یکی دیگر از تفرجگاه های زیبای شهر مبدل ساخته است. شنا قایق سواری و پرنده نگری از تفریحات رایج و محبوب این دریاچه می باشد.

چشمه آب معدنی کوه زنبیل

آشنایی با چشمه آب معدنی کوه زنبیل

چشمه آب معدنی زنبیل کوه در نزدیکی دریاچه ی ارومیه یا همان دریاچه ی رضاییه، دهستان نازلو چای قرار گرفته است. این چشمه از دل کوه زنبیل می جوشد و دارای خواص معدنی بسیاری می باشد. به گفته ی محلی ها  آب چشمه برای درمان دردهای مفصلی و مشکلات پوستی بسیار موثر است.  این حوضچه دایروی شکل حدود 25 ساتی متر عمق دارد. نکته قابل توجه این چشمه دمای آب آن است که آب آن در تمام طول سال تقریبا دارای دمای ثابت و ولرم می باشد.

چشمه های آبگرم هفت آباد

آشنایی با چشمه های آبگرم هفت آباد

این چشمه ی آبگرم در 45 کیلومتری ارومیه و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است. این چشمه در دامنه ی یک کوه آتشفشانی غیر فعال قرار گرفته است. این چشمه آب گرم از سه چشمه مجزا تشکیل شده است. خواص درمانی این چشمه سبب شده است که همواره مورد استقبال و بازدید گردشگران قرار بگیرد.

آبشار شلماش

آشنایی با آبشار شلماش

آبشار شلماش یکی از مهمترین آبشارهای این استان در شهر سردشت می باشد. این آبشار که از سه آبشار مجزا تشکیل شده است از اوایل خرداد تا اواسط پاییز پذیرای گردشگران و طبیعت دوستان می شود. مسیر سردشت به سمت آبشار شلماش مسیری زیبا و سرسبز می باشد و گذر زمان را حس نخواهید کرد.

آبشار سولک

آشنایی با آبشار سولک

این آبشار در روستای سولک در فاصله ی 33 کیلومتری از شهر واقع شده است. این آبشار 76 متری از آب شدن برف رشته کوههای زاگرس تامین می شود. برای رسیدن به آبشار اصلی باید حدود یک ساعت از آبشار اولیه پیاده روی کنید. مسیر پلکانی روستا به آبشار از جاذبه های چشم گیر این منطقه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *