اگر به دنبال گشت و گذار و دیدن سایر نقاط جهان هستید، بلیط هواپیما آنکارا می توان انتخابی ناسب برای شروع سفری بسیار هیجان انگیز  باشد. این شهر باستانی و تاریخی در سال 1923 میلادی و در ادامه نبرد های داخلی ترکیه برای استقلال، به عنوان پایتخت رسمی انتخاب شد.

خیلی از مردم این شهر را نماد و سمبل، جنگ و پیروزی می داند، اما امروزه جدای از اهمیت سیاسی و اقتصادی آن گردشگران بسیار زیادی از کشور های مختلف دنیا برای باز دید از شگفتی های فرهنگی و تاریخی به این شهر سفر می کنند.

این شهر از لحاظ جغرافیایی در بخش مرکز و غرب ترکیه واقع شده است و جمعیت امروزی آن 5 میلیون نفر و مساحت تقریبی آن حدود 30 کیلومتر مربع بر آورد شده است.

بر خلاف تصور خیلی از مردم که همیشه پایتخت را بزرگ ترین شهر یک کشور می داند باید گفت که این شهر بعد از استانبول به عنوان دومین کلان شهر در این کشور شناخته می شود.

تاریخ و پیشینه: بدنیست این را نیز بدانید که بنای این شهر از لحاظ تاریخی مربوط به گذشته های بسیار دور حوالی 1 تا 2 هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. گفته می شود ساکنین قبلی این شهر مردمانی هندو-اوپایی بودند، که در مستندات تاریخی با نام “هیتی ها” (Hittite)  شناخته می شوند.

و گفته می شود این مردمان در هزاره دوم و در سال های  1340 قبل از میلاد به یکی از قدرت های بزرگ در خاورمیانه تبدیل شده بودند و همچنین به دلیل تبحر زیاد در تولید ابزار آلات و روش های آهنگری انان را یکی از پیشگامان در تولید ادوات در دوران مفرق می داند.

گفته می شود “هیتی ها” مهارت بالایی در ساخته ارابه های جنگی داشتند و این مسئله نقطه قوتی برا آن ها در جنگ های باستانی بوده است. دوره مربوط به حکومت این مردمان را به سه بخش اصلی باستانی، میانی و مدرن تقسیم بندی می کنند وهنوز  آثاری از این قوم بر جای مانده است.

اگر به سمت شرق استان آنکارا حرکت کنید و خود را به بخش جنوبی استان چوروم (Corum) برسانید می توانید از بقایای شهر “خاتوشا” که زمانی پایتخت این امپراطوری بوده است.

در بخش شمای شهر بغازکاله (Bogazkale) دیدن فرمایید. گفتی می شود در بازمانده این شهر تاریخی اسنادی پیدا شده است که بر نفوذ فرهنگ ایرانیان و آیین مهر پرستی (Mithraism) در میان قوم هیتی حکایت دارد.

البته اقوام و حکومت های دگری نیز در قاب تاریخ این شهر دیده می شوند و جدای از هیتی ها می توان به در واقع اینها پیشینه ای هستند از تاریخ شهر آنکارا که امروزه در اختیار داریم.

البته گفته می شود این شهر در زمان های بعد توسط سپاه ساسانی به رهبری خسرو دوم پسر هرمزد مورد حمله و فقح واقع شد. بعد ها نیز حتی در زمان عباسیان که کشاکش میان ایرانیان و ترکان عثمانی ادامه داشت نیز فتح گردیده است.

التبه امروزه بعد از پستی و بلندی های تاریخی بیشمار محل اصلی پایتخت ترکیه در بخش آناتولی مرکزی و استانی با همین نام، “آنکارا” قرار دارد.

زبان

گفتنی است بیشتر مردم در این کشور به زبان ترکی تکیه ای (Turkiye Turkcesi) صحبت می کند. تصور غالب در ایران این است که گفته می شود کسی که به ترکی آذری و ییا سایر لحجه های ترکی که در ایران داریم مسلط است می تواند به راحتی به کشور ترکیه سفر کند.

اما باید این را بدانید که این تصور غلت است و زبانی که مردم در کشور ترکیه سخن می گویند بسیار با لحجه های ترکی که در ایران صحلت می شود متفاوت است و آن را به ترکی استانبولی می شناسند که به غیز از کشور ترکیه در بخش هایی از کشور های دیگر مانند عراق، بخش شمالی قبرس، بلغارستان و آلبانی صحبت می شود.

همچنین جالب است این را بداند که در سال های گذشته و به دلیل تمایلات کشور ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا، حروف عربی از الفبای ترکی استانبولی حذف شده و به جای آن حروف لاتین جای خود را در زبان و ادبیات ترکی پیدا کرده اند. الفبای جید این کشور شامل بیست و نه حرف می باشد.

البته اگر با بلیط پرواز آنکارا به این شهر سفر می کنید، نیازی نیست به زبان مسلط باشید و از این بابت جای نگرانی نیست، چون بیشتر مردم در این شهر و شهر های همجوار اندکی با زبان های فارسی، عربی و مخصوصا انگلیسی آشنایی دارند.

از این برای رفع نیاز ها خود و جابجایی در شهر و باز دید از بنا ها و قسمت های تاریخی دچار مشکل نخواهید بود.

همچنین می توانید از برخی از نرم افزار های تبدیل و ترجمه زبان فراسی به انگلیسی، و یا انگلیسی به ترکی استفاده نمایید تا در طول سفر بهتر بتوانید با مردم ارتباط برقرار کنید.

مذهب و فرهنگ

بیشتر مردم در کشور ترکیه مسلمان هستند. جمعیت کثیر از سلمانان در این کشور اهل سنت با شاخه ها مختلف نظیر حنفی و شافعی و باقی را مذهب شیعه تشکیل می دهند. البته اقلیت های دینی دیگری نیز مانند مسیحی و یهودیان در میان مردم این کشور می توان دید.

البته بر اساس قوانینی که از زمان تشکیل جمهوری در این کشور به تصویب رسید دین رسمی اسلام شناخته می شود. اما از طرفی بر اساس سایر مواردی که در قوانین اساس این کشور منعقد شده است، این کشور را یک کشور سکولار می داند.

اقتصاد

باید برای بیشتر مسافرانی که با بلیط هواپیما آنکارا به این شهر سفر می کنند این نکته روشن باشد که، این شهر اگر چه پایتخت محسوب می شود و دومین شهر تاثیر گذار در اقتصاد ترکیه است، اما اقتصاد ان چندان بر پایه صنعت توریستی بنا نهاده نشده است.

بیشتر می توان آن را گذرگاهی برای مسافران و گردشگران زیادی که همه ساله برای ذیذن زیبای های و جشن های پرواز بالن به شهر کاپادوکیا (Cappadocia) سفر می کنند دانست.

التبه قرار گیری این شهر در اناتولی مرکزی باعث شده است تا از هر جهت اهمیت فراوانی داشته باشد. به همین دلیل مراکز تجاری، سازان ها و نهاد های اصلی دولتی، اداره جات و بسیاری از مجتمع های آموزشی و دانشگاه ها در آن جای گرفته اند.

همچنین به دلیل وجود این سازمان  ها و نهاد ها می توان گفت جمعیت زیادی از دانشجویان داخلی و خارجی و نیز کارمندان سفارت خانه ها و کنسول های متعدد کشور های خارجی ر این شهر به سر می برند.

از همین جهت وجود این خدمات و امکانات در این شهر بزرگ باعث شده است که رفت و امد های زیادی به آن برای رفع نیاز های مختلف تجاری، اقتصادی و فروش و تهیه کالا صورت بگیرد.

شاید در نگاه اول، وقتی با پرواز آنکارا و از آسمان به این شهر نگاه کنید،متوجه مسئله ای شوید که شاید این شهر یک شهر عظیم و با روح و طبیعتی مدرن باشد.

از همین جهت و به دلیل مسائلی که پیش تر گفته، بیشتر گردشگران، فقط این شهر را به عنوان منزل گاهی موقتی در ادامه مسیر سفرشان به شهر های دیگری نظیر کاپادوکیا (Cappadocia) و قونیه (Konya)در نظر می گیرند.

البته اگر اهل تامل و گشت و گذاری عمیق در این شهر باشید، جاذبه های متعددی برای شما در این شهر و جود دارد چرا که این شهر برای مردم ترکیه نماد سکولاریسم و مدرنیته به حساب می آید، جایی که دوره ای جدید در تاریخ ترکیه برایشان آغاز شد.

فرودگاه آنکارا

فرودگاه بین المللی اسن بوگا (Esenboga) در سال 1955 میلادی در بخش شمالی شهر آنکارا بنا شده است. نامی که بر این فرودگاه گذاشته شده بر گرفته از اسم یکی از روستا های اطراف آن است.

که برگردان انگلیسی آن از ترکی معادل Windflowing Bull و یا Serene Bull  است. البته در برخی منابع دیگر نیز اشاره شده که این نام بر گرفته از یکی از نام های سرداران دلاور لشکر تیمور در جنگی است که در سال 1402 در حوالی آنکارا به وقوع پیوسته، گرفته شده است.

اگر مایل باشید تا حجم پرواز های این فرودگاه را بدانید بد نیست تا به این امار و ارقام نگاهی داشته باشید.

گفته می شود تنها در سال 2017 بیش از 16 میلیون پرواز از طریق این فرودگاه صورت گرفته است که حجم پرواز های داخلی آن چیزی نزدیک به 14 میلیون بوده است. و از لحاظ حجم پرواز های داخلی، بعد از فرودگاه آتاترک، آنتالیا و سابیها گکسن در رده چهارم فرودگاه های این کشور دسته بندی می شود.

فاصله تقریبی این فرودگاه تا مرکز شهر 30 کیلومتر (18 مایل) برآورد شده است. این مرکز فرودگاهای از طریق راه های مختلفی به منطقه “kizilay” در مرکز شهر  و ترمینال های اتوبوسی داخل شهری متصل است.

برای مثال می توانید از خط اتوبوس های EGO  با شماره 442 برای رسیدن به شهر استفاده نمایید البته این را در نظر داشته باشید که این اتوبوس ها از ساعت 6 صبح تا 12 ظهر فقط خدمت رسانی میکنند.

البته راه های دیگری نیز وجود دارد، ربای مثال می توانید از تاکسی های یک طرفه که از فروگاه شما را به مرکز و یا سایر نقاط شهر می رسانند استفاده کنید. هزینه تقریبی این تاکسی ها برای ک مسیر یک طرفه حدود 90 لیر است.

البته با استفاده از اتوبوس های معروف به هاواس (Havas)  این میزان هزینه را می توانید به 12.5 لیر کاهش دهید.

در سا های گذشته پروژه های عمرانی متعددی نیز برای این مجموعه فرودگاه و ارتباط آن با منطقه  شهری انکارا در نظر گرفته شد که در این میان می توان به احداث جاده کمربندی بین شهر و فرودگاه اسن بوگا اشاره کرد که زمان رفت و آمد را به شدت برای مسافران پرواز های داخلی و خارجی کاهش می دهد.

واحد پول

به عنوان مسافری که قصد دارد تا سفری به یکی کشور خارجی انجام دهد باید بدانید که چه واحد پولی را باید خریداری کنید و در واقع تبدیل دارای ریالی شما به واحد پول کشوری که قرار است به آن سفر کنید باید صورت بگیرد.

واحد پول این کشور لیر است و در سامانه ها تبدیل ارز و یا صرافی ها می توانید آن را با نماد TRY  مشاهده کنید. گفتنی است هر لیر ترکیه معادل صد قروش یا در اصطلاح ترکی کروش است.

اسکناس هایی ک می توانید تیه کنید به چند صورت متفاوت دسته بندی شده اند از پنج، ده، بیست، پنجاه، صد و دویست لیر گرفته تا سکه هایی با مقادیر یک، پنج، ده تا پنجاه کروش.

حتما سعی کنید قبل از این که پرواز آنکارا را رزرو کنید از وضعیت و نوسانات ارزی اطلاع حاصل کنید تا بتواند هزینه های خود را به درستی مدیریت نمایید. البته سع کنید در هر پرواز خارجی دیگری که بلیط هواپیما تهیه می کنید این نکته را رعایت کنید.

خرید اینترنتی بلیط هواپیما آنکارا

سفر شما به مقصد یک شهر خارجی انجام می شود، از این رو بهترین روشی که م توانید صندلی پرواز خود را رزرو کنید، خرید اینترنتی بلیط هواپیما آنکار است. دلایل زیادی وجود دارد که چرا اینکار بهترین روش است اما قبل از آن اجازه دهید به چند نکته در زیمنه خرید آنلاین پرواز اشاراه کنیم.

سعی کنید پرواز ها آینده را چک کنید

*سعی کنید همیشه بازه ای را به برنامه ریزی برای سفر اختصاص دهید. از انجایی که نرخ پرواز ها همیشه در حال تغییر است، می توان فت بهترین بازه ای که می توانید برای رزرو رواز های داخلی رزرواسیون را انجام دهید، چیزی در حدود دو الی سه هفته قبل از زمان اعلام شده برای انجام پرواز است.

*البته این را هم در نظر داشته باشید که همیشه خرید در بازه زمانی بسیار دور تر از پرواز دلیل بر رزرو کردن ارزانترین نرخ نیست.

*با توجه به نرخ نوسانات ارزی، در خصوص پرواز های خارجی بهتر است رزرواسیون را هرچه م توانید با فاصله بیشتری نسبت به تاریخ حرکت تان انجام دهید. مخصوص اگر شهری که قرار است در خارج از کشور سفر به ان سفر کنید، شهر کوچکی باشد و یا اینکه تنها یک فرودگاه در حوالی آن و جود داشته باشد.

*اگر قصد دارید تا به مقصد یا شهری که گردشگران زیادی به آن سفر می کند نیز بروید، برای مثال آنکارا، بهتر است باز هم هرچه می توانید قبل تر از زمان اعلام شده، بلیط پروازتان را رزرو کنید. چرا که شلوغی ناشی از افزایش مسافران باعث خواهد شد تا نرخ پرواز ها نیز افزایش یابد.

رعایت این موارد قطعا می تواند برای بهینه سازی هزینه های شما در طول سفر موثر و مفید باشد.

قیمت بلیط هواپیما آنکارا

معمولا در بیشتر پرواز های خارجی مسئله نرخ پرواز بیشتر خود نمایی می کند. برای اینکه از تغییرات و قیمت بلیط هواپیما آنکارا مطلع شوید می توانید به صورت روزانه و یا در هر زمانی که مد نظر داشته باشید با استفاده از آنی تیکت 24 به تحلیل نرخ این پرواز بپردازید.

برای این سفر نکته دیری نیز باید در نظر گرفته شود و ان این است که چه میزان باید ذخیره مالی داشت. خوب این نکته خود به چند قسمت تبدیل می شود.

*چند روز قرار است در پایتخت ترکیه اقامت داشته باشید

*هتل و محل اقامت

*هزینه های رستوران و خرید

*هزینه بازدید از اماکن گردشگری، تفریحی و سیاحتی

به طور کلی می توان گفت هزینه سفر و اقامت در آنکارا را روزانه چیزی نزدیک به 12 دلار و یا 85 لیر است. این رقمی است که بر اساس تجربه مسافران دیگر که به این شهر سفر کرده اند بیان می شوند.

اگر بخواهیم جزئی تر به این مسئله نگاه کنیم، می توان گفت شما روزانه بیاد بین 3 تا 5 دلار معادل 20 تا 30 لیر برای هزینه های خود و خوراک در نظر بگیرید.

بین 1 تا 2 دلار برای هزینه های جا به جایی در سطح شهر و مناطق اطراف در هر رفت و آمد که معادل 19 لیر است.  و البته هزینه اقامت در هتل ها که برای افراد مختلف متفاوت است.

از اتاقی در یک اقامت گاه معمولا گرفته با نرخ 14 دلا معادل تقریبی 100 لیر برای زوج ها (اتاق های دو نفره) تا مبالغی بیشتر، بسته به هتل و محل اقامتی که انتخاب می کنید.

به صورت کلی می توان گفت برای یک هفته سپری کردن در این شهر باید حدود 200 دلار یا 1300 لیر کنار بگذارید. البته توجه داشته باشید که این قیمت ها به صورت میانگین بان شده اند از این رو لازم است تا مقدار دقیقا آن را بسته به وضعیت خود محاسبه کنید و یا این کا را به ما بسپارید.

در آنی تیک 24 ما به شما این امکان را می دهید تا بتوانید قیمت بلیط هواپیما آنکارا را به درستی محاسبه کنید و نیز سایر هزینه های را تعیین نمایید.

بلیط لحظه آخری و چارتر ارزان

از آنجایی که برخی اقدامات قبلی برای سفر های خارجی نیاز است. پیشنهاد ما به شما این است که بر روی بلیط لحظه آخری و چارتر ارزان زیاد حساب باز نکنید.

به این دلیل که شما برای پرواز به آنکارا و یا هر شهر خارجی دیگری باید قبل از انجام سفر مواردی مثل، گرفتن اجازه خروج از کشور، وقت سفارت، گرفتن ویزا (البته برای سفر به ترکیه نیازی به تهیه ویزا و روادید نخواهید داشت)، و حتی اگر پاسپورت تهیه نکرده این این کار را انجام دهید. از این رو بهتر است گول تبلیغات برخی سایت ها مبنی بر رزرو پرواز های لحظه آخری را نخورید.

البته معمولا تور ها چارتر کردن را انجام می دهند از این رو شاید بتوانید، نرخ بلیط هواپیما آنکارا را با قیمت بهتری رززرو کنید. اما حتما از مواردی که برای خروج از کشور نیاز است مطمئن شوید.

گردشگری در آنکارا

جاذبه های زیادی در این شهر وجود دارد از این رو می توان گزینه های متعددی برای گردشگری در آنکارا انتهاب کنید که عبارت اند از:

*ارگ بزرگ شهر
قلعه و بنای تاریخی ارگه انکارا که در زمان گلاتیان ها (Galatians)  در دوره های باستانی پیش ساخته شده و بعد ها نیز توس رومیان باز سازی گردید و از ان برای اداره و حکم رانی در منطقه استفاده می شد.

*تئاتر رومی ها

بخش دیگری از همین قلعه و ارگ ساخته شده به بنای تعلق دارد که به تئاتر رومیان معروف است. از ان برا گرده همایی های عمومی و اعلام های جمعی و جشنواره ها در قدیم استفاده می شده.

*مقبره آگوستوس و روم

بنای به جا مانده از از زمان فتح بخش های مختلف و مرکزی اناتولی توسط رومیان

*حمام رومیان

بقایای بجا مانده از حمامی عومی که در گذشته های دور مورد استفاده مردمان قرار می گرفته و می توان گفت که به خوبی شامل تمام بخش های مختلف از، استخر و حوزچه های آب و اتاق خشک و مواردی از این دسته می شده است.

*جاده رومی

جاده ای است تقریبا به طول 200 تا 300 متر که به صورت کامل سنگ فرش شده است و در طی تحقیقات باستان شناسی توسط کاردو ماکسیوموس در سال 1995 کشف شده است.

*مسجد کوکاته (Kokatepe Mosque)
این یکی از بنا های بسیار زیبا است که به سبک عثمانی ساخته شده است و بنای ان را مربوط به سال های 1960 می داند.

*مسجد حمدی اکسکی

این مسجد یکی از مساجدی است که در سال های قبلی ساخته شده است. بنا ان را مربوط به سال 2006 می داند و فته می شود ظرفیت 6000 تا 10.000 نفر را دارا می باشد.

و موارد بسیا زیادی که می توانید با بلیط هواپیما آنکارا از ان بازدید کنید.

آب و هوا پایتخت ترکیه

معمولا بیشتر مسافران برای سفر به هر نقطه ای از جهان، زمانی را انتخاب می کنند که از لحاظ جوی مساعد باشد. آب و هوا پایتخت ترکیه نیز موردی است که در زمان رزرو بلیط هواپما آنکارا باید مد نظر داشته باشید.

از انجایی که شما برای چند روز کوتاهی در حدود یک هفته یا دو هفته در سفر هستید، این مسئله و دانستن وضعیت آب و هوایی به شما کمک می کند ت سفر خود را بهتر انجام دهید و بتوانید بیشتر از زمانی که در اختیار دارید استفاده کنید.

آنکارا به دلیل قرار گیری در بخش آناتولی مرکزی دارای شرایط جوی خاصی است. پاییز و زمستان بارش های برف و باران متعدد و در بهار و تابستان هوا گرم و نسبتا خشک است.

از این رو بهترین زمان برای سفر به آناکارا یا همان peak season (زمانی که مسافران زیادی به یک شر خاص سفر می کنند) را می توان ماه های نوامبر تا فبریه، یعنی از اواخر آبان تا اسنفد و فروردین داسنت.