نقاط زیادی در کشور ترکیه وجود دارند که می توان به آن ها سری زد اما در این بین، بلیط هواپیما ازمیر شما را به یکی از غربی ترین استان های این کشور زیبا می برد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا به ابعاد مختلفی در باره این سفر، از بحث هزینه ها گرفته تا امکان دیدنی و سیاحتی و گردشگری در این شهر بپردازیم.

این شهر در اصطلاح انگلیسی به صورت “Izmir”  نوشته می شود و کلان شهری است که در انتهای بخش آناتولی غربی قرار دارد. آنرا به عنوان سومین شهر پرجمعیت در کشور ترکیه می دانند، االبته بعد از آنکارا و استانبول.

همچنین بعد از آتن در یونان، دومین شهر حاشیه دریای اژه است که جمعیت انبوهی در آن ساکن هستند. جالب است بدانید بر اساس آخرین سر شماری هایی که در سال 2019 میلادی به انجام رسید، جمعیت این شهر به تنهایی حدود دو سوم کل استان ازمیر را به خودد اختصاص داده است.

این یعنی نزدیک به 3 ملیون از 4 میلیون جمعیت این استان ساکن ازمیر هستند. اگر به نقشه های جغرافیایی دقت کنید، همان طور که گفتیم می توانید این شهر و استان را در بخش غربی کشور ترکیه و در نزدیکی دریای اژه پیدا کنید.

از لحاظ موقعیت شناسی، حوظه گسترش این کلان شهر از حاشیه آب های خلیج ازمیر آغاز شده و از انجا به سمت شمال تا نوار دلتای رود گدیز (Gediz River)  امتداد می یابد.

همچنین از شرق تا برخری زمین های آب رفتی که توسط برخی جریان های رودخانه ای به وجود آمده اند، و از جنوب نیر به منطقه ای با زمین های ناهموار گسترش یافته است.

نام پیشین:
گفته می شود در روزگاران قدیم مردم نواحی مختلف دنیا این شهر را به نام اسمیرنا یا “Smyrna” می شناختند. تقریبا تا اواخر ساله های 1930 که بعد ها این نام به اسم فعلی این شهر تغییر پیدا کرد. البته گفته می شود تلاش ای زیادی از سو دولت و حکومت ترکیه  انجام پذیرفت تا این نام از ریشه یونانی خود به سمت زبان ترکی باز گردد و به اسم امروزی ان تبدیل شود.

البته حی امروزه نیز در برخی از کشور ها نام این شهر را به “اسمیرنا” می شناسند، در این بین می توان به ارمنی ها، ایتالیایی ها و کاتالان ها اشاره کرد. همچنین در کشور پرتغال نیز این نام باستانی برای این شهر استفاده می شود.

موقعیت:
گفته می شود آثاری از تمدن شهر در 3500 سال پیش در این منطقه یافت شده است و همچنین نشانه هایی نیز از سکونت اولیه در این منطقه از دوره پارینه سنگی وجود دارد. که این بقایا به حدود 8000 سال پیش باز می گردند.

موقعیت این شهر از گذشته به گونه ای بوده که به دلیل قرار گیری در نزدیکی یکی خلیج، جای گیری در بخش آناتولی غربیی و نیز بودن در یک فرورفتگی در نزدیکی ساحل دریا باعث شده بود تا از دوران گذشته به یک شهر بندری مهم برای تجارت اقوام مختلف اروپایی بدل شود.

حتی امروزه نیز اینگونه است و ان را یکی از بنادر بسیار مهم در بخش غربی کشور می داند. کما اینکه در سال 1971 این شهر میزبان بازی های بین الملل کشور های حاشیه مدیترانه بود و تیز در چند سال بعد مسابقات ورزشی دانشگاه های جهان در آن انجام شد.

از طرفی دیگر این شهر به عنوان یکی از شهر های پیشگام در پروژه Climathon شناخته می شود. این پروژه به همت گروهی از محققین و دانشمندان سراسر جهان برای فعالیت و جلوگیری از تغییرات اقلیمی در سراسر دنیا به وجود آمده است و شهر ها و کشور های زیادی با آن ها فعالیت می کنند.

مناطق مختلف:

به مشابه  هر کلانشهر دیگری در کلا دنیا، این شهر نیز از بخش های مختلفی تشکیل شده است. منطقه کوناک (Konak) در این شهر را به عنوان بافت تاریخی آن می شناسند. در این میان در سال 1984 و با احداث شهرداری در ازمیر، تقسیمات مختفی برای این شهر انجام شد.

در ابتدا 9 بخش شهری برای آن در نظر گرفته شده بود اما بعد ها به 11 منظقه افزایش پیدا کرد. البته در حال حاظر 30 منطقه بخش های مختلف این کلانشهر را تشکیل می دهند.

تاریخ و پیشینه:

به عنوان یک مسافر که با بلیط هواپیما ازمیر به این شهر سفر می کنید بد نیست تا بخشی از ابعاد تاریخی این شهر را در طول دوره های مختلف بدانید.

اسمیرنا یکی از قدیمی ترین شهر های حوضه مدیترانه است. به طور کلی می توان دوره های مختلف در این شهر را به صورت زیر تقسیم بندی کرد.

*دوران باستان که شامل موارد زیر می شود:

اسمیرنا “Smyrna” یا ازمیر قدیمی

دوران حکومت لیدین ها (Lydian)

امپراطوری ایرانیان

حکمرانی اسکندر

جکومت رومیان بر این منطقه

*قرون وسطی
*حکومت عثمانی
* دوران مدرن یا عصر جدید

کاوش های که در سال 2004 میلادی در مسیر و دلتای رودخانه ملس (Meles River) انجام شده، نشان می دهد که دو سکونت اولیه در این شهر وجود داشته که اولین آن ها مربوط به Yeşilova Höyük بوده است. و از همین جهت پیشینه شهر به قبل تر از زمانی که فر می شده است باز می گردد.

تیمی تحقیقاتی از دانشگاه ازمیر که بنه دنبال بررسی و کاوش در این منطقه بودند، مقالاتی را منتظر کرده اند و بر اساس آن سه سطح بندی را برای دوران های مختلف و سکونت در این شهر در نظر گرفته اند.

ادامه کاوش ها در منطقه Yeşilova Höyük به باستان شناسان نشان داد که دو مرحله سکونت ما قبل تاریخ در اینجا وجود داشته است. ددو بخش مربوط به اواسط دوران مس یا مفرغ هستند و یک مورد نیز ربوط به دوران نوسنگی است.

گفته می شود در این مناطق چندین اثر تاریخی و گورستان ههای یافت شده است که نشان می دهد مر دو از 7 تا 8 هزار سال قبل از میلاد در این مناطق سکونت داشته اند.

زبان

بیشتر مسافرانی که با بلیط پرواز ازمیر به این شهر سفر می کنند فکر می کنند که زبان در این کشور همان ترکیه است که در ایران صحبت می شود. اما  اینگونه نیسیت.

زبانی که در این شهر و تمام نقاط ترکیه به صورت رسمی صحبت می شود، ترکی استانبولی است و یا ترکیه، ترکیه ای به آن گفته می شود و از لحاظ گویش تفاوت بسیار زیادی با ترکیه آذربایجانی و یا سایر گویش های ترکی که در ایران به آن تکلم می شود دارد.

البته جای نگرانی نیست به دلیل اینکه بیشتر مسافران به این شهر با بلیط هواپیما ازمیر از اروپا و بخش های آسیای شرقی هستند، می توان تکلم به زبان فارسی، عربی و علی الخصوص انگلیسی را در میان شهروندان و مردم این شهر دید.

از این رو اگر بخواهید برای بازدید از سایت باستانی، خرید در فروشگاه و یا گشت و گذار های در سطح شهر بروید چندان به مشکل رو به رو نخواهید شد.

مذهب و فرهنگ

گفت می شود تا ابتدای ربع اول قرن 20 میلادی اکثریت در این شهر غیر مسلمان بوده اند اما رفته رفته جمعیت مسلمان در این شهر افزایش پیدا کرد و امروزه بیشتر مردم در این شهر مسلمان هستند با اکثریت اهل سنت. البته این شهر بعد از استانبول بزرگ ترین جمعیت جامعه یهودیت را نیز در خود جای داده است.

گفته می شود جمعیت این جامعه یهودی در حدود 4 هزار نفر است و محل فعلی آن ها در کارتاش (Kartash) قرار دارد.

به لحاظ فرهنگی نیز می توان گفت قرار گیری این شهر، در غرب ترکیه و بندری بودن این شهر باعث شده است که تاثیر پذیری زیادی از سنن و آداب و رسوم اروپایی را بتوانید در گوشه و کنار ان ببنید.

از غذا های دریایی گرفته تا فستیوال ها و تاتر های گونان گون در سطح شهر، همچنین مهمان نوازی مردم این شهر بسیار شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اقتصاد
بندر ازمیر به دلیل قرار گیری در بخش غربی ترکیه و راه ارتباطی آبی ان با کشور های حاشیه دریای اژه، باعث شده بود تا نقش بسیار مهمی در اقتصاد امپراطوری عثمانی در اوایل قرن 19 میلادی داشته باشد.

البته بعد ها نیز به عنوان پایه اقتصاد و تجارت در جمهوری ترکیه نیز به حساب آمد، آنچنان که امروزه شاهد هستیم دفتر اصلی گنگره تجارت و اقتصاد ترکیه در این شهر واقع شده است.

می توان فت امروزه منطقه اقتصادی ازمیر به بخش های خاصی اختصاص یافته که در این بین می توان به موارد زیر شاره کرد:

30.5 درصد در بخش صنعتی.
22.9 درصد برای بخش تجاری و امور مرتبط با شرکت های تجاری.
13.5 درصد برای بخش های حمل و نقلی و ارتباطی.
7.8 درصد برای کشاورزی.

بر اساس مستنداتی که وجود دارد، این شهر بندری در سال 2008 تقریبا 10.5 درصد از بودجه تجارت ترکیه را بر اساس مالیات های که از صادرات و واردات در این شهر بندری صورت می پذیرف را تامین کرد. سهم کلی این مالیات ها 10.5 درصد بر آورد شده که در این بین 6.5 درصد مربوط به صادرات و 4 درصد مربوط به تعرفه واردات از این بندر بوده است.

به طور کلی می توان گفت این بندر بعد از استانبول و بورسا (Bursa  شهری در جنوب استانبول) به عنوان سومین شهر در بحث صادرات از ترکیه است.

فرودگاه ازمیر

فرودگاه بین المللی عدنان مندرس، در بخش جنوب غربی این شهر واقع شده است و گفته می شود که از بخش شهری تا این ناحیه که در مرکز منطقه گزمیر یا به ترکی گزمیژ (Gaziemir) واقع شده است، حدود 20 کیلومتر فاصله وجود دارد.

به نحوی دیگر می توان گفت این فرودگاه در امتداد بزرگراه D.550  واقع شد است. گفته می شود این فرودگاه در سال 1987 افتتاح گردید و در طول سال های مختلف امکاناتی نیز به آن اضافه شده اند.

برای مثال، یک ترمینال بین المللی جدید در سال سپتامبر 2006، در این فرودگاه احداث گردید، که طراح آن یاکوب هازن یکی از معمار های معروف جهان است. همچنین در ادامه فرآیند به روز رسانی فرودگاه عدنان مندرس، یک ترمینال دیگر نیز برای پرواز های داخلی، در سال 2014 به ظرفیت این فرودگاه اضافه شد.

از طرفی نیز با اضافه کردن امکانات جدید به این فرودگاه بین المللی، رفته رفته پایگاه هوایی “سیگلی” که یک مقر برای انجام پرواز هایی نظامی بود، جای خود را به فرودگاه عدنان داد.

مهمترین چیزی که بر رتبه و جایگاه هر فرودگاه در مقایسه با سایر مناطق پروازی تاثیر ی گذارد، حجم تبادلات آن است. این فرودگاه که با کد IATA: ADB شناخته می شود، در سال 2017 به حدود بیش از 15 ملیون نفر خدمات رسانی داشته است که در این بین حدود 10 میلیون از این تعداد مسافران با بلیط هواپیما ازمیر  یک سفر داخلی را از این فرودگاه تجربه کرده اند.

و بر اساس رده بندی های موجود در بین فرودگاه های کشور ترکیه، این مجموعه فرودگاهی بعد از، فرودگاه استانبول، آناکارا، سبیه گوکسن (Sabiha Gökçen) و فرودگاه  اسن بوکا (Esenboğa)،  در رده پنجم قرار دارد.

و از لحاظ حجم تبادلات در پرواز های داخلی در رتبه بعد از فرودگاه آتاتورک دسته بندی می شود.

گفته می شود امروز نیز طرح های توسعه بسیاری برای این فرودگاه ADB در نظر گرفته شده است و بنا بوده تا ماه مارس 2020 یک بخش 300 هزار متر مربعی برای افزایش ظرفیت پارکینگ و آشیانه های مربوط به هواپیما ها در نظر گفته شود که در این میان چند بخش پارکینگ نیز برای هواپیما ههای خصوصی در نظر گرفته شده است.

گفته می شود این فرودگاه در سال 2020 به عنوان یکی از بهترین فرودگاه های اروپایی با ظرفیت 15 تا 20 ملیون مسافر از طرف شورای فرودگاه های بین المللی اتحادیه اروپا در نظر گرفته شد.

واحد پول

واحد پول ازمیر همان لیر ترکیه است. البته به دلیل این که در طول ماه مسافران زیادی از کشور های مختلف از این شهر بازدید می کنند، واحد های پولی دیگری مثل یورو، دلار و بعضا پوند نیز در این شهر مورد استفاده قرار می گیرند.

البته بهتر است واحد پول رسمی کشوری که می خواهید به آن سفر کنید را در یک پرواز خارجی همیشه همراه خود داشته باشید.

در این صورت کمتر به مشکل برخواهید خورد. و حتما قبل از انجام پرواز سعی کنید مبلغی را که مورد نظر شما است، تهینه نمایید.

خرید اینترنتی بلیط هواپیما ازمیر

این طبیعی است که برای یک سفر خارجی مثل این راه خرید اینترنتی بلیط هواپیما ازمیر را انتخاب نمایید. این کار به شما کمک می کند تا از خیلی از جهات بتوانید رزرواسیون بهتری را انجام دهید.

نکته ای که باید برای رزرو پرواز های بین المللی در نظر داشته باشید، این است که هر چه با فاصله بیشتری بلیط پرواز ازمیر را رزرو کنید، برای شما بهتر است.

التبه مورد بالا در شرایطی به نفع شما خواهد بود که نر خ ارز کم نوسان باشد. به این دلیل که هزینه این پرواز های خارجی به دلار محاسبه می شوند و یا بسته به مقصد کشوری که می خواهید بروید، ممکن است ارز ان کشور معیار برای تعیین قیمت بلیط هواپیما باشد.

از همین جهت استفاده از از پنل اینترنتی آنی تیک 24 به شما این امکان را می دهد تا بتوانید نرخ پرواز ازمیر را با نوسانات ارزی مورد مقایسه قرار دهید.

قیمت بلیط هواپیما ازمیر

در سفری که در پیش رو دارید، قیمت بلیط هواپیما ازمیر تنها بخشی از هزینه های سفر شما است و باید سایر موارد را نیز در نظر داشته باشید.

در این خصوص بد نیست تا سری به لیست هزینه های که در این سفر مورد نیاز قرار می گیرند بزنید تا بتوان تخمین درستی از میزان مبلغ این سفر به دست آورد.

بر اساس تجربیات سفری مسافرانی که این شهر را برای گذراندن تعطیلات و یا سفر های تفرحی انتخاب کرده اند، می توان گفت، باید برای هر روز میزان تقریبی 102 لیر و یا معادل 15 دلار را برای هر روز در نظر بگیرید.

البته در روز های گذشته این مبلغ کمتر بوده است ولی در حال حاظر می توان گفت شاید این هزینه برای روز های دیگر نیز بیشتر باشد. اما بصورت میانگین شا باید بین 100 تا 200 لیر را برای هر روز در نظر بگیرید.

این مبلغ برای در نظر گرفتن هزینه وعده های غذایی، اتاق برای اقامت و نیز هزینه های مربطو به جابجایی در سطح شهر می باشد.

بلیط لحظه آخری و چارتر ارزان

به دلیل شرایط اقتصادی که در حال حاظر وجود دارد، بیشتر مسافران به دنبال بلیط لحظه آخری و چارتر ارزان برای سفر های خارجی هستند. اما باید به این نکته را در نظر داشته باشید که با انجام رزرواسیون به صورت سیستمی در این نوع از پرواز ها شانس بیشتری برای تهیه پرواز با نرخ ارزان هستید.

لذا سعی کنید نرخ های پرواز ها را به صورت مداوم بررسی نمایید و یا تحلیل های مسیر ای هوایی را در سامانه آنی تیک 24 به صورت مداوم پیگیری نمایید.

گردشگری در ازمیر

این شهر علاوه بر چشم انداز های مدرن و پیشرفته ای که دارد محلی است برای دیدن جاذبه های بسیار متنوع تاریخی. در بحث گردشگری در ازمیر می توان به موارد متعددی اشاره کرد.

چشمه تراژان (Trajan Fountain)
این بنا یکی از بنا های بسیار تاریخی در این منطقه است که ساخت آن را به حدود سال های 110 بعد از میلاد منسوب میدانند. معماری بینظیر از سنگ و آب نما هایی که از دوران باستان بر جایی مانده و نمایش دهنده شکوه و عظمت امپراطور تروژان بوده که هنوز نیز می توان مجسمه وی را بر بالای این آب نما ها دید.

کاخ سلطنتی سنت جان (St. John Basilica )
این سایت تاریخی شامل یک کلیسای سلطنتی و آثار بجای مانده از کاخی به نام سنت جان است. گفته می شود این کلیسا در بلندای مشرف به قبر یوحنای پیامبر ساخته شده است.

مسجد هیسار یا مسجد قلعه (Hisar mosque)
این یکی از مسجد های بینظییر این شهر است که در سال های 1592 تا 1598 توسط آیدین اوغلو یاکوب بی ساخته شده است. معماری بینظیر این بنا باعث شده است تا در سال هزاران بازدید کننده به آن سری بزنند.

آب و هوای ازمیر

به دلیل قرار گیری در بخش های اناتولی غربی و نزیک به دریای اژه، آب و هوای ازمیر را در رده مدیترانه ای دسته بندی می کنند. این بدان معنی است که در فصل های پاییز، زمستان و همچنین بهار شاهد بارش های متعدد هستیم و از طرفی نیز، سرمای هوا در این فصول بسیار قابل تحمل است.

از طرفی در ماه های پاییز و زمستان بیشتر بارش های به صورت باران هستند تا برف. از سوی دیر در آغاز فصل تابستان و اواخر بهار از شدت بارش ها کم می شود و به گرمی هوا افزوده می شود. بنا بر این اگر بخواهید بلیط هواپیما را برای سفر به این شهر رزرو نمایید، پیشنهاد ما به ما در ماه های اواخر زمستان و اوایل بهار است که شرایط جوی بسیار مطلوب هستند.