در این قسمت می توانید اطلاعات مفیدی در مورد بلیط هواپیما دمشق پیدا کنید که برای سفری به کشور سوریه بسیار مفید خواهد بود. همان طور که می دانید این شهر به عنوان پایتخت کشور به حساب می آید. از لحاظ جمعیتی می توان آن را دومین شهر پر تراکم سوریه بعد از شهر حلب که در شمال غربی آن قرار دارد دانست.

اگر به نقشه های جغرافیایی نگاهی داشته باشید می توانید پایتخت این کشور را در بخش غربی این کشور و در نزدیکی کشور های لبنان در غرب، اردون در جنوب و بخش های از جولان و کرانه باختری مشاهده کنید.

ویژگی های منحصر به فرد زیادی در این شهر می توان یافت اما نکنه ای که در اولین نگاه، هر بیننده ای را به خود جلب می کند رشته کوه های است  که با نام Anti-Lebanon شناخه می شوند. این رشته کوه در ما بین دو کشور سوریه و لبنان قرار دارد ولی بیشتر امتداد آن در مرز های سوریه ادامه می یابد از این رو این نام انگلیسی را برای آن در نظر گرفته اند.

امتداد این رشته کوه های به بخشی می رسد که جلگه ناشی از رود بردی یا برادی  (Brada) است. اگر به فلات شرق دمشق نگاهی داشته باشید. رودخانه ها و آبگیر ها ی متعددی را خواهید دید که برای تامین آب در این مناطق مورد استفاده قرار می گیرند.

در این بین رودخانه Brada  به عنوان یکی پر آب ترین رود ها شناخته می شود. گفته می شود منبع منشا اصلی این رودخانه، دریاچه ای با همین نام است که در حدود 28 کیلومتری و یا 18 مایلی شمال شرق پایتخت این کشور، و در نزدیکی روستای زبادانی (Zabadani) قرار دارد.

این رودخانه در مسیر 85 کیلومتری خود از سرچشمه اصلی تا بیابان های منطقه غربی امتداد می یابد. و همان طور که گفتیم عبور بخش های زیادی از آن حدود 50 کیلومتر در فضای شهر، چهره ای سر زنده به این شهر می بخشد.

تاریخ و پیشینه:

اگر به گذشته این شهر نگاهی داشته باشید بسیار شگفتزده خواهید شد. بر اساس داده های بدست آمده از تجزیه و تحلیل عنصر کربن 14، روشی که برای تخمین قدمت اشیا به کار می رود.

در منطقه باستانی تل رمد (Tall Ramad) دانشمندان متوجه شده اند که حدوده در نیم دوم هزاره هفتم قبل از میلاد مسیح (ع) گروه های از مردم در این مناطق سکونت داشته اند. یعنی چیزی نزدیک به 6 الی 7 هزار سال قبل.

البته همچنین شواهدی دیگری نیز دال بر سکونت در نواحی مربوط به حاشیه رود برادا (Brada) یافته شده که مربوط به 8 الی 9 هزار سال پیش هستند. البته گفته می شود که بر اساس نشانه ها، این سکونت تنها در بخش های کوچکی از حاشیه این رود بر قرار بوده است.

در واقع بیشتر محقیقن، باستان شناسان و مورخین بر اساس اطلاعاتی که از بازمانده های تارخی دیوار های دمشق در دست است، بر این نکته تاکید دارند که حدود تا 2 هزار سال قبل از میلاد هیچ اثری از سکونت در مقایس بزرگ در این نواحی دیده نمی شود.

بر اساس برخی شواهدی و اسنادی که در تاریخ مصریان دیده می شود این شهر و منطقه در گذشته بستر نبرد های خونینی میان مصریان به رهبری رامسس دوم، که در بخش های جنوبی دمشق ساکن بودند و نیز هیتی های (قومی ساکن ترکیه امروزی) در شمال، به وقوع پیوسته.

گفت می شود بعد از یک دوره نبرد های طولانی پیمانی میان این دو گروه بسته می شود که طی آن بخش های پایتخت امروزیه سوریه، تحت لوای رامسس دوم و مصریان در آمده. و آن ها سالیان زیادی در این بخش های حکومت می کردند.

این موراد را می توان مربوط به وقایع 2000 تا 1500 سال قبل از میلاد مسیح و اواخر عصر برنز دانست. بعد های اقوا مختلفی نظیر یونانیان و رومیان نیز ت سال های زیادی بر این نواحی حکمرانی کردند.

البته بعد ها و در زمان ظهور اسلام، حضرت محمد (ص) نامه ای خظاب به حاکم وقت این منطقه نوشتند که در آن مردمان آن دیار را به دین اسلام دعوت کرده بودند.

بعد ها در زمان خلفای راشدین این مناطق به سلطه مسلمانان در آمد و از آن زمان تاکنون بیشتر مردم در این مناطق مسلمان هستند.

زبان:

همان گونه که در تمامی سفر های خارجی به این مسئله بر خواهید خورد. در مورد سفر به این کشور با بلیط هواپیما دمشق نیز باید بدانید که مردم در این شهر و در کل، کشور چگونه صحبت می کنند.

همان طور که ممکن است حدس زده باشید، زبان رایج در این کشور عربی است. عربی به صورت کامل در کل این کشور صحبت می شود، البته شایید در بخش های مختلف سوریه لهجه های متفاوت و امروزی تری از این زبان صحبت می شود.

به یکی از مهمترین این لهجه ها که بیش تر در بخش های بین النهرین، غرب و بخش های از شمال شرق این کشور صحبت می شود Levantine  گفته می شود.

همان طور که می داننید، زبان عربی نوشتاری مانند فارسی، همچنین تلفط عبارات ان نیز برای یک فارسی زبان کار نسبتا راحتی است. البته تفاوت های عمده ای نیز در این بین وجود دارد اما به صورت کلی، ان زبان به سه بخش تقسیم می شود.

عربی سنتی، استاندارد و یا رایج و نیز گفتاری. از برخی گویش های مختلف ان نیز می توان به مصری، خلیجی و باختری اشاره کرد. این زبان دارای 28 حرف نیز می باشد.

مذهب و فرهنگ:

در حقیقت می توان گفت سوریه و بیشتر شهر های امروزی آن یک جامعه بسیار سنتی هستند با تاریخچه ای بسیار عمیق و طولانی. اگر بخواهید در چند مورد خاص مردمم این دیار را توصیف کنید می توان گفت، بنای شخصیت افراد این جامعه مانند بیشتر کشور های خاورمیانه، بر اساس تشکل خانواده، دین و مذهب، تحصیلات، نظم و احترام فردی بنا نهاده شده است.

امروزه نیز در شهر های مختلف این کشورر مانند دمشق موارد گونانگون فرهنگی و سنتی را می توانید ببینید.

از رقص های سنتی که امروزه نیز مراسم آن در این کشور اجرا می وشد به رقص سماء (Al-Samah) و دبکه یا (Dabke)  و نیز رفص معروف شمشیر اشاره کرد که در میان اعراب مرسوم است.

همچنین جشمن های ازدواج بسیار خاصی نیز در این شهر بر پا می وشد که نمونه ای کامل از آداب و رسوم مذهبی در اینجا است.

در بابب مذهب نیز باید گفت که بیشتر مردمم در این کشور مسلمان هستند و اکثریت این مسلمانان را اهل سنت تشکیل می دهند. و بعد از آن مسلمانان شیعهه در رده بعدی قرار داند.

البته به غیز از شاخه های مختلفه مسلمانان اقلیت های یهودی و نیز مسیحی نیز در این کشور دیده می شوند.

اقتصاد:

می توان گفت امروزه نقش تاریخی این شهر به عنوان یکی از مراکز تردد کاروان ها و گروه های تجاری در دوران باستان، به دلیل سیاست گذاری های جدید و همچنین پیشرفت هایی که به طور معمول در دوران مدرن اتفاق افتاده است کمرنگ تر شده و جای خود را به سطح جدید از فعالیت های تجاری داده است.

بیشتر تولیداتی که در پایتخت سوریه و نیز در کل این کشور انجامم می شود، بازار های مناطق عرب نشین و همچنین شبه جزیره عربستان را در بر می گیرد.

همچنین سوریه از سال 1954 به صورت سالانه همایش و نمایشگاه های بین المللی تجارت را در این شهر برپا می کند.

همچنین صنعت توریسم در این شهر رونق فراوانی داشته است و پتانسیل های زیادی برای گردشگری اما به دلیل جنگ ها و اتفاقات اخیر در این منطقه امروزه کمتر شاهد این مسئله هستیم.

چنانچه در شروع سال های ده 80 میلادی، شرکت ها و گروه ههای متعددی برای سرمایگذاری در بخش های گردشگری، اسکان و هتل ها در این شهر آغاز به فعالیت کردند.

در اوایل سال های 2000 فروشکاه ها، رستوران ها، کافه و اماکن زیادی در این شهر دایر شده بود که گردشگران زیادی مخصوصا از اروپا را به خود جلب می کرد. اما متاسفانه این صنعت رو به رشد در سا ها گذشته به دلیل جنگ ها داخلی رو به افول گذاشت و همچنین خروج جمعیت از این کشور باعث شد تا خیلی از این مشاغل به کلی تعطیل و خرید بلیط هواپیما دمشق برای سفر به ان شهر نیز کمتر شود.

این شهر را می توان خانه ای تولید طیف گسترده ای از محصولات صنعتی دانست مانند، محصولات نساجی، تولیدات مواد غذایی، مواد ساختمانی ماننند سیمان، گچ و آجر همچنین صنایع مختلف تولید مواد شیمیایی.

بیشتر این تولیدی ها و کارخانه جات توسط بخش مرکزی و دولتی اداره می شوند اما در سال های گذشته بخش خصوص نیز فعالیت هایی در این زمینه انجام داده است.

می توان گفت از اوایل سال 1995 تولیدات صنایع دستی و مس گری در این شهر رونق بیشتری یافتند.

در سال 2009 نیز رسما بورسی در این شهر به نام بورس دمشق و در منطقه یافور (Yaafur)  تاسیس گردیده که ان را می توان تنها بورس اوراق بهادار و نیز معاملات این کشور دانست.

فرودگاه دمشق:

فرودگاه بین المللی این شهر در سال اواسط سال 1970 به روی عموم باز شد. در سال 2004 پرواز های ورودی و خروجی این فرودگاه رشد چشم گیری داشت و پیش بینی می شد تا در سال 2011 حجم پرواز ها ان به بیش از 5 میلیون برسد.

مکان فعلی این فرودگاه در بخش شرق و جنوب شرق آن قرار دارد و بر روی نقشه های جغرافیای می توانید ان را در جنوب منطقه قیسا (Al-Qisa)  مشاهده نمایید.

با وقوع شرایط جنگی در این منطقه فرودگاه این شهر و راه های منتهی به ان به طور مکرر بسته شد و بسیاری از خطوط هوایی پرواز های خود را به آن لغو کردند. البته با تغییر روند شرایط سیاسی و نظامی در این کشور امروزه پرواز های مخلفی از شهر های مختلف جهان به مقصد آن انجام می شود.

واحد پول:

لیر و یا پوند سوری نام هایی است ککه برای این ارز به کار می روند. اگر در صرافی ها به دنبال تبدیل ریال به لیر سوری هستید، باید به دنبال کلمه اختصاری LS و یا SYP باشید.

ّبر اساس اخرین نوسانات نرخ ارز در این کشور هر لیره سوریه معادل 0.0019 دلار است و یا معادل ریالی آن که، هر 100,000 ریال معادل 3014 لیر یا پوند این کشور است.

اسکناس های این ارز را می توانید در مقادیر مختلف از 50 لیر تا 2000 در بازار ها یدا کنید که بهتر است برای سفر از مقادیر کمتر استفاده کنید.

البته مهمترین مسئله این است که حتما قبل از اقدام به رزرو پرواز و یا حتی قبل تر از ،آن اینکه بخواهید برای تهیه روادید به سفارت خانه این کشور مراجعه کنید، بهتر است نوسانات قیمت ارز را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

خرید اینترنتی بلیط هواپیما دمشق

معممولا در انجام پرواز های بین المللی بهترین و راحت ترین روشی که می تانید استفاده کنید این است که خرید اینترنتی بلیط هواپیما دمشق را انجام دید. به این دلیل که در برخی از مسیر های هوایی پرواز ها برای هر رروز وجود ندارند و یا اینکه برنامه منظمی برای سفر وجود ندارد.

برای مثال ممکن است در طول یک هفته دو الی سه پرواز به صورت رفت و برگشت صورت گیرد اما در هفته دیگر تنها یک پرواز انجام شود. از این رو بهتر است لیست پرواز ها و زمان ان ها را به صورت مداوم چک کنید تا بتوانید بهترین و ارزان ترین بلیط پرواز دمشق را خریداری نمایید.

برای رزرو پرواز بهتر است مراحل زیر را انجام دهید:

*به صفحه مربوط به رزرو پرواز بروید.

*تعداد مسافران را انتخاب کنید.

*گزینه مربوط به انتخاب بلیط هواپیما دمشق به صورت رفت و برگشت، یک طرفه و یا چند مقصده را تعیین کنید.

*فرودگاه مبدا و مقصد را انتخاب کنید. (معمولا این فرودگاه ها به صورت خودکار برای شما نایش داده خواهند شد)

*تاریخ و زمان حرکت را انتخاب نماید.

*اطلاعات مورد نظر را برای شناسایی وارد کنید

*و مراحل پرداخت هزینه را انجام دهید.

قیمت بلیط هواپیما دمشق

با ورود به صفحه پرواز مورد نظر می توانید قیمت بلیط هواپیما دمشق را برای تمامی تاریخ هایی که پیش رو است مشاهده نمایید. ان کار به شما این امکان را می دهد تا هزینه و نرخ پرواز ها به این شهر را در تاریخ های مختلف با هم مقایسه کنید.

این روشی بسیار معقول است چرا که علاوه بر هزینه هایی که باید برای جابجایی و نرخ پرواز بپردازید، لازم است تا قیمت سفر را نیز محاسبه نمایید.

اگر به خواهید برای یک سفره سه الی چهار روزه و به صورت تک نفره به این شهر بروید، هزینه برای شما چیزی نزدیک به 500 دلار خواهد بود. نزدیک به 1000 دلار برای یک زوج و 1300 دلار برای یک خانواده 4 تا 5 نفره.

برای اقامت در هتل ها در مرکز شهر با امکانات بسیار خوب می توانید از 300 تا 900 دلار برای هر شب جای مناسبی پیدا کنید. به طور میانگین برای اقامت در هتل های این شهر عددی حدود 400 دلار را مد نظر داشته باشید.

البته گزینه های دیگری غیر از هتل ها وجود دارد و ان هم اجاره آپارتمان و یا اتاق های پانسیون است که در حدود شبی 100 دلار است. برای هزینه هایی مثل، صبحانه، ناهار، شام و نیز جابجایی با استفاده از تاکسی و یا سایر وسایل حمل و نقل نیز 45 تا 50 دلار را برای هر روز محاسبه کنید.

بلیط لحظه آخری و چارتر ارزان

بهتر است برای اینکه بلیط هواپیما دمشق را رزرو کنید، نگاهی نیز به بحث بلیط لحظه آخری و چارتر ارزان داشته باشید. البته معمولا در پرواز های بین المللی به مانند مسیر هوایی از ایران به این شهر، پرواز های کمی در هفته انجام می شود.

از همین رو ممکن است گزینه بلیط لحظه آخری در این خصوص قدری کمرنگ تر باشد. به این دلیل که چون پرواز ها با تعداد کمی در ماه انجام می شوند، همه بلیط هواپیما دمشق در موعد مقرر به فروش می رسند.

لذا کمتر شاهد پروازه ای لحظه اخری در این مسیر هوایی هستیم. البته اگر این امکان وجود داشته باشد، سعی می کنید در کمترین زمان ممکن این دسترسی را در اختیار شما مسافران عزیز قرار دهیم.

اما در مورد پرواز ها چارتر ارزان، شانس واحتمال بیشتری وجود دارد، به این دلیل که شرکت های گردشگری زیادی اقدام به چارتر پرواز های بین المللی و فروش ان ها با نرخ پایین تر اقدام می کنند. از همین جهت شانس شما برای رزرو ارزانترین بلیط پرواز دمشق بیشتر خواهد بود.

گردشگری در دمشق

جدای از مواردی که در مورد جنگ در این کشور و منطقه گقته می شود، گردشگری در دمشق مسئله ای است که در گذشته بسیار رونق داششته و اکنون نیز جاذبه های تاریخی و بینظیر آن که قدمت چند هزار ساله دارند، مسافران زیادی را برای سفر به این شهر و رزرو بلیط هواپیما دمشق وسوسه می کند.

در زیر مورادی از این اماکن تاریخی و فرهنگی را بررسی می کنیم و اطلاعات کلی را در باره ان ها ارائه می دهیم.

مسجد بنی امیه (Umayyad Mosque):

این مسجد در بخش شرقی و مرکزی شهر قرار دار و یکی از تاریخی ترین مساجد جهان به حساب می آید. این مسجد را به دلیل شکوه در معماری و ساختار آن و همچنین وقایع تاریخی که در مستندات اسلامی آمده است از اهمیت بالایی برخوردار است.

آرامگاه و مقره صلاح الدین (Saladin Mausoleum):

در نزدیکی مسجد بنی امیه که در بالا به ان اشاره کردیم، بنا و مقبره تاریخی است که به نام آرامگاه صلاح الدین شناخته می شود. گفته می شود این مقبره مربوط به صلاح الدین ایوبی یکی از سرداران سپاه اسلام در نبرد های مسلمانان با اروپاییان است.

گفته می شود این بنا در سال های 1195 توسط مسلمانان برای تکریم این شخص ساخته شده و در ابتدا بنای کوچکی بوده با چند ستون.

آب و هوای پاییتخت سوریه

بیشتر آب و هوای پایتخت سوریه به سرد و خشک بیابانی نزدیک است. این در واقع به این معنی است که اگر در تابستان با بلیط هواپما دمشق به این شهر سفر کنید، هوا خشک و رطوبت نسبتا کم است.

از این رو گرمای هوا ممکن است برای شما قدری نامناسب باشد. در زمستان ها اما رطوبت افزایش می یابد و و ریز ها بیشتر به صورت باران اتقاف می افتند.

علت این شرایط جوی را می توان تاثیر پذیری از جریانات جوی دریایی و همچنین وجود امتداد رشته کوه های لبنان در امتداد شمال غربی این شهر است. ببهترین زمان را می توان برای اینکه بلیط هواپیما را رزور کنید فصل بهار و یا اوایل پاییز دانست.