اگر به دنبال مسیر متفاوت برای سفر هستد بلیط هواپیما شارجه یک انتخاب بسیار هیجان انگیز خواهد بود. پرواز به جنوب کشور عزیزمان ایران، شما را به شهری در یکی از کشور های جنوبی حاشیه خلیج همیشه فارس می رساند.

این شهر در کشور امارات متحده عربی واقع شده است. اگر به نقشه جغرافیایی نگاهی داشته باشید، می توانید آن را به راحتی مشاهده کنید.

کافی است نگاهی به تنگه هرمز داشته باشید، کمی به سمت جنوب نسبت به جزیره پهناور قشم، در آنسوی آب های نیلگون خلیج فارس، می توانید کشور امرات را مشاهده کنید.

از نزدیک ترین جزایر ایرانی به این کشور می توان ابوموسی و جزیره سیری را نام برد. شهر شارجه در قسمت شمالی امارات و در نزدیکی دبی پایتخت این کشور قرار دارد.

از لحاظ جمعیتی آن را در بین سه شهر پر جمعیت امارات متحده عربی دسته بندی می کنند. همان طور که می دانید مساحت این کشور در حدود 86000 هزار کیلومتر مربع است. در قیاس می توان گفت ابعادی در حدود استان هرمزگان دارد.

از همین رو شهر های مختلف آن به شدت به هم نزدیک هستند، از همین رو شارجه بخش های متصلی به دبی دارد که با نام عجمان معروف است. در واقع این شهر از جنوب با دبی مرز مشترک دارد. از شمال راه به سمت عجمان و ام الکویین و نیز راس الخلیفه از جهت شرق.

در میان امارات این کشور، این بخش تنهها شهری است که مرز های ساحلی با خلیج فارس و دریای عمان در بخش دیگر دارد. و از شهر های دیگری که با شارجه در ارتباط هستند می توان به کلبا و خور فکان را نام برد.

اگر دقت کرده باشید، تمامی کشور ها تقسیمات خاص خود را دارند. به طور کلی هر کشور به تقسیمات کوچک تری تبدیل می شود. نظیر استان، شهرستان، شهر، روستا و بخش.

برای مثال در کشوری مثل آمریکا بخش های کوچک تر را به اسم ایالت می شناسیم، مانند ایالات میزوری و یا ایالت مینه سوتا، یا مثلا در چین استان سینکیانگ و اسامی به این صورت. البته که در معنای لغوی، استان و ایالت به یک معنا هستند اما کاربرد ان ها به این ترتیب جا افتاده است.

در خصوص کشور امارات متحده عربی، هر بخش را یک امارت می گویند و برای مثال شارجه (ٱلشَّارقَة) شهری است که در مارتی به همین اسم قرار دارد.

از لحاظ قانونی هر امارت در این کشور دارای قوانین سیاسی، اجتماعی، نظامی، حقوق شهروندی و قوانین قضایی مربوط به خود است اما بصورت کلی می توان گفت این قوانین در تمام ایالت ها تقریبا یکدست هستند.

این امارات بنا بر مستندات تاریخی از قرن هجدهم زیر نظر حکمرانان خاندان القاسمی اداره می شود.

این شهر نقش مهمی در اقتصاد این کشور دارد و می توان گفت سهمی 8 درصدی در تولیدات ناخاص کشور دارد. خود شهر دارای جمعیتی 900 هزار نفری بوده و وسعتی 200 کیلومتر مربعی را در بر می گیرد.

نکات

بر اساس قوانین مدنی در این شهر، مصرف و نوشیدن مشروبات الکلی ممنوع بوده همچنین با مواردی نظیر مواد مخدر نیز به شدت بر خورد می شود و احکام قضایی سنگینی نیز برای این دسته از جرایم صادر می گردد. حتی در هتل های نیز شما امکان سرو این دسته از نوشیدنی ها را نخواهید داشت.

*از همین رو و به دلیل وجود برخی دیر از قوانین مانند سرو غذا ها با برند حلال در تمامی هتل ها شارجه توانسته است، گردشگران مسلمان زیادی را از سراسر دنیا به خود جلب کند.

*همچنین به دلیل رعایت استاندارد های اینچنینی، این شهر از سمت سازمان جهانی بهداشت WHO به عنوان یکی از شهر های سالم دنیا معرفی شده است.

*از سمت دیگر، بر اساس دسته بندی های QS این شهر ه عنوان، شهری برای دانشجویان خارجی نیز معرفی شده و در رتبه 50 دنیا قرار دارد.

*و به دلایلی که در ادامه با آن ها خواهیم پرداخت این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی امارات متحده عربی نیز در نظر گرفته شده و از سمت سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی شناخته می شود. دانستن این موارد برای شما که با بلیط هواپیما شارجه به این شهر می روید خالی از لطف نیست.

پیشینه و تاریخ

بهترین راه برای این که بتوان به روح ییک مکان جدید که به آن سفر می کنید شناخت تاریخ آن منطقه و کشور است. برای شما هما که با بلیط هواپیما شارجه به این شهر سفر می کنید بد نیست تا برخی نکات تارخی را در مورد این شهر و پیدایش ان بدانید.

بر اسا مستندات، گفته می شود تاریخ این شهر و سکونت در آن به حدود به بیش از 4000 سال قبل باز می گردد. البته این مربوط به دوره ای است که اقوام و امپراطوری بزرگ ایران بر این مناطق حاکم بوده.

اما به صورت رسمی، تاریخی که برا ان در دست است، به زمان قرن هجدهم میلادی باز می گردد. زمانی که قبیله قواسیم (Qawasim)  که با نام قبیله هوی لا (Huwayla) به آن اشاره شده در این مناطق سکونت پیدا کردند. زمانی در حدود 1728.

بعدا ها و در سال 1820 این منطقه به عنوان یک ناحیه خود مختار اعلام استقلال کرد. بعدا ها در زمان حکمرانی شیخ سلطان اول، پیمانی با انگلیسی ها برای قایق رانی و استفاده از آب های خلیج فارس و دریای عمان منعقد گردید. همچنین یکی از اهداف این قرار داد دور کردن دست ترکان عثمانی و بیرون راندن ان ها از این مناطق بود.

زیرا این منطقه و نواحی کناری آن یعنی عجمان (Ajman)، ام الکویین (Umm Al Quwain/ام القیوین) راس الخیمه (Ras Al-Khaimah) و دبی (Dubai) امکان مبادله ای خوبی را با کشور هندوستان برای آن ها فراهم می کرد.

اجازه به دهید تا بخشی از سفر نامه جیمز سیلک باکینگهام (James Silk Buckingham) یکی از نویسندگان و گردشگران معروف انگلیسی را که در سال 1829 به این شهر سفر کرده را مرور کنیم:

در میانه های شب از نزدیکی شارجه عبور کردیم، شهری در کناره های سواحل عربی که یک جزیره نیست بلکه یک شهر بندری می باشد.

همان طور که نیبوهر (یکی از گردشگران و مورخان آلمانی -Niebuhr) در نقشه هایش گفته، تنها چیز جذابی که در مورد آن می بینم، شهری کوچک با حدود 500 تا 700 نفر سکنه و سواحلی در شن و ماسه ای است.

محل آن بر نقشه را می توان در حوالی 25 درجه و 34 دقیقه شمالی و در فاصله 11 لیگ (League) در جهت جنوب غربی یک جزیره کوچ نزدیک به ساحل است که نام آن همرا بود (Jazirat-Al-Hamra) و 3 لیگ به سمت جنوب غربی شارجه می توان ابو حیله (Aboo Hayle)را دید.

لیگ: واحدی است که در قدیم در اروپا و مخصوصا انگلیتان برای تعیین بعد مسافت مورد استفاده قرار می گرفته، هر لیگ معال 2.4 تا 4.6 مایل یا به عبارت دیگر 3.9 تا 7.4 کیلومتر بر اورد می شده. البته در قرار داد ان را به اندازه 3 مایل و معادل 4.83 کیلومتر در نظر می گرفتند.

جنگ جهانی

گفتنی است در زمان وقوع جنگ جهانی دوم، این شهر به نحوی تحت تاثیر تبلیغات آلمان نازی قرار گرفته به طریقی که گقته می شود، صدای صحبت ها و تبلیغات نازی ها و مخصوصا سخنرانی های هیتلر از بلندگوی هایی در سطح این شهر و کاخ شیخ السلطان پخش می شده.

از همین رو سرویس های اطلاعتی انگلیس سعی داشتن تا با این روند مقابله کنند و روش های مختلفی را در دست گرفتند تا بتوانند این شهر را تحت سلطه خود بگیرند و با این گرایش ها به آلمان نازی مقابله کنند.

در تاریخ 2 دسامبر 1972 شهر های مختلفی در این بخش از جمله راس الخیمه، دبی، ابوظبی، ام القویین و شارجه به هم پیوستاند تا بتوانند امارات متحده عربی را به شکل امروزی تحت پیمانی به وجود آورند.

زبان

طبییعی است که وقتی با بلیط پرواز شارجه به این شهر سفر می کنید، به دنبال این باشید که بدانید از چه روش های می توانید با مردم در این شهر ارتباط برقرار کنید. در حقیقت این مطلب که در این هر به چه زبان های سخن گفته می شود و گویش رسمی ان ها چیست.

زبان اصلی در این کشور عربی است. البته همان طور که می دانید گویش ها و لهجه های متنوعی از این زبان در سراسر دنیا وجود دارد. گفته می شود این زبان عربی مدرن است. گویش دیگری نیز وجود دارد که به آن عربی خلیج می گویند و در واقع در بیشتر کشور های حاشیه خلیج فارس مثل بحرین عربستان و عمان به آن سخن گفته می شود.

اما در این بین می توانید بر روی صحبت به زبان انگلیسی و فارسی نیز حساب کنید زیرا، انگلیسی در اکثر کشور ها تا حدود سخن گفته می شود و نیز نزیکی این کشور با ایران باعث شده تا مسافران ایرانی زیادی به این شهر بیایند.

از طرفی نیز قرابت این زبان با فارسی خود کار را تا حدی برای گردشگران ایران راحت تر می کند. دانستن این موارد برای شما که با بلیط هواپیما شارجه به این شهر می روید خالی از لطف نیست.

مذهب و فرهنگ

این شهر به عنوان جواهر شهر های جهان عرب شناخته می شود. به عنوان یک کلان شهر، این شهر به عنوان سمبل در نظر گرفته می شود. به دلیل ارتباطی که بین فرهنگ سنتی و مدرن بر قرار می کند.

گفته می شود این شهر در سال 2014 میادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب گردید. شارجه برای نخستین بار در حدود سال های 1998 به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی جهان عرب توسط یونسکو نامگذاری شد.

در این شهر و کشور، بیشتر مردم مذهب اسلام با گرایش اهل سنت را پیروی می کنند و می توان گفت 76 درصدد مردم در اینجا مسلمان هستند. البته به مانند تمامی کشور ها و مناطق دیگر جهان، اقلیت های مذهبی  نیز در این مناطق زندگی می کنند.

به طور کلی آمار سایر ادیان به این صورت است، 12.6 درصد مسیحیان، 6 درصد هندوسیم، 2 درصد بودایسم و 4 درصد هم بی دین توصیف شده اند.

گفتنی است بیشتر خاندان ها آل مکتوم و آل نهیان به اهل سنت گرویده اند و به مکت مالکی پایبند هستند.

اقتصاد

در ابعاد اقتصادی این امارت پیش رفت های متعددی داشته است. شارجه را می توان اولین مرکز دفتر رسمی هواپیمایی Air Arabia  دانست. اولین شرکت هواپیمایی ارزان در خاورمیانه، این شرکت پرواز های متعددی را به بخش های مختلف خاورمیانه، آسیا و اروپا ترتیب می داد.

دفتر مرکزی این شرکت در نزدیکی مرکز تبادلاتی کالای اصلی فرودگاه شهر فعالیت می کنند. از طرفی وجود منطقه آزاده شارجه یکی دیگر از عوامل موثر در بحث اقتصادی آن است.

ّبیش از 6500 شرکت معتبر از سراسر جهان در این منطقه آزاد تجاری که به SIAF معروف است فعالیت می کنند. یکی از دلایل دیگر این رونق گیری اقتصادی را می توان در این دانست که قوانین مربوط به سمرایه گذاری و ثبت شرکت در این امارت، نسبت به سایر شهر های امارات متحده عربی آسان تر و کم هزینه تر است.

در واقع به لطف ایجا فضای برای بازگردان دند بیشتر سود های تجاری و هم چنین مالیات کم، و معافیت های ویژه ای که برای فعالیت شرکت های خارجی وجود دارد، سرمایگذاران زیادی از سراسر دنیا به این بخش جذب شده اند.

در این بین می توان به وجود منطقه آزاد تجاری حمیریه (Hamriyah Free Zone) اشاره کرد که در سال 1994 پایه گذاری شد.

فرودگاه

بر اسا آمار های سازمان هواپیمایی جهانی، فرودگه این شهر به عنوان سومین فرودگاه بزرگ در خاورمیانه و به عنوان یکی از قطب های حمل و نقل هوایی با ظرفیت عظیمی در تبادل مسافر و محموله های تجاری شناخته شده است.

این فرودگاه با ظرفیت جا به جایی 500 هزار تن کالا در روز، افزایش 20 درصدی در بحث تبادلات تجاری داشته. این فرودگاه دارای یک ترمینال اصلی به مساحت 150 هزار متر مربع می باشد.

از طرفی قرار گیری بخش مرکزی گروه هوایی Air Arabia در این فرودگاه خود نقطه قوتی در کارنامه این مجموعه پروازی است.

مجموعه اخیر فرودگاهی این شهر در اویل سال های 1970 روند احداث را طی کرد و کمی بعد تر در سال 1976 افتتاح گردید. بعد های پرواز های متعددی برای نشان دادن ظرفیت و اهمیت این فرودگاه در آن صورت پذیرفت.

برای مثال کمی بعد از شایش این مجموعه یک فروند هواپیمای کنکورد در سال 1977 که از شهر فلیتون در انگلستان پرواز خود را آغاز کرده بود. بعد از سوخت گیری مجدد در دمشق، رهسپار این فرودگاه شد. البته گفته می شود پروازی نمایشی نیز با این هواپیما در سطح شهر صورت گرفت.

اگر با بلیط هواپیما به این شهر سفر می کنید باید بدانید که محل این فرودگاه در بخش مرکزی و شرقی شهر قرار دارد.

واحد پول

تصور خیلی از مسافران این است که چون ارز های مانند دلار و یورو در تمام جهان مبادله می شوند به جهت پشتوانه بالایی که دارند، پس می توان برای سفر به هر شهری در هر نقطه از جهان از ان استفاده کرد. اما این تصوری غلط است.

گرچه در بسیاری از شهر های جهان مبادلات با دلار و یورو انجام می شود اما بهتر است برای هر سفری به کشوری که مد نظر دارید ارز رایج آنجا را در دی که برای سفر تان نیاز دارید استفاده کنید.

واحد پول رایج در امارات متحده عربی درهم است. البته به صورت خلاصه به آن درهم امارات نیز گفته می شود و حروف اختصاری AED به صورت رسمی برای آن در نظر گرفته شده است.

البته ممکن است در بعضی سایت ها و یا بازار های ارزی آن را با حروف DH و یا DHs مشاهده نمایید که کمتر رایج است. هر درهم مساوی است به 100 فلس.

شما می توانید اسکناس های 5، 10، 50، 100 و 500 درهمی را تهیه کنید و به همین ترتیب واحد هایی کمتری برای سکه ها به فلس وجود دارد که می توان به 25، 50 و 1 درهمی اشاره کرد.

بهتر است قبل از سفر با بلیط هواپیما شارجه تبدیل پول خود را انجام دهید و از آخرین نرخ ارز اطلاع پیدا کنید. در حال حاظر می توان گفت هر 10000 ریال معادل 0.87 درهم می باشد.

خرید اینترنتی بلیط هواپیما شارجه

طبیعی است که برای خرید اینترنتی بلیط هواپیما شارجه نگرانی های داشته باشید. از جمله این که در تاریخ مورد نظرتان پرواز وجود داشته باشید و از طرفی بتوانید ارزانترین پرواز ممکن را رزور کنید.

معمولا در سفر های خارجی نرخ پایه نسبت به پرواز های داخلی بیشتر است و از همین جهت فرایند رزرواسیون شاید قدری پیچیده تر باشد.

از این جهت که بتوانید بهترین نرخ را برای سفرتان خریداری کنید، همچنین لازم است قدری تامل و دقت بخرج دهید.

پرواز های خارجی در کلاس های مختلفی برای مسافران ارائه می شوند. طبیعتا انتخاب هر یک از این کلاس های پروازی هم هزینه متفاوتی را برای شما در بر خواهد داشت. برای مثال پرواز های اکونومی، بیزنس و فرست کلاس در تمامی سفر های خارجی ارائه می شوند.

لذا بهتر است سری به سامانه ما بزنید، قیمت پرواز های را مقایسه کنید و مورد مناسب را برای خود و همسفرانتان انتخاب نمایید.

نکته جالبی که در ان گونه سفر ها وجود دارد این است که بر خلاف پرواز های داخلی شما می توانید صندلی پرواز خود را انتخاب نمایید.

انتخاب صندلی

معمولا بیشتر ایرلاین های خارجی این امکان را به مسافران می دهند تا بتوانند در تصویری گرافیکی، صندلی های هواپیما را مشاهده نمایند. از این رو قادر خواهید بود تا نمایی از داخل هواپیما را مشاهده کنید و محلی ه فکر می کنید برای شما مناسب تر است و یا دوست دارید در طول پرواز در آن قسمت باشید را مشاهده و همزمان انتخاب نمایید.

برای مثال، ممکن است بخواهید در کنار پنجره و یا در راه رو های فرعی هواپیما باشید و یا اینکه در بخش مهمان های ویژه و یا هر قسمت دیگری از پرواز باشید.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است نرخ این صندلی های قدری با هم متفاوت باشند از این رو در هنگام فرایند رزرو به این مسئله نیز توجه داشته باشید.

قیمت بلیط هواپیما شارجه

جدای از بحث قیمت بلیط هواپیما شارجه باید به موارد دیگری نیز توجه داشت. درست است که این شهر از لحاظ جغرافیای در جنوب کشور ایران قرار دارد. اما سفر های آبی کمی به ان شهر از طریق بنادر ایران انجام می شود.

اگر بخواهید به صورت دریایی به این شهر سفر کنید باید از سمت بنادر و یا جزایر کنوبی ایران به دبی بروید و سپس از آنجا به شارجه سفر کنید.

لذا لازم است تا اگر پرواز را از یک سمت به این شهر خریداری نموده اید، بلیط برگشت از شارجه را نیز تهیه کنید. که خود این مطلب بر هزینه های اولیه شما تاثییر مستقیم دارد.

هزینه ها

*بر طبق تجربه سفر ها، هزینه یک اقامت یک هفته ای در این شهر در یک هتل معمولی، با احتساب خوراک و هزینه های مربوط به جابجایی در سطح شهر، چیزی نزدیک به 1200 دلار است.

*در صورتی که یک هم سفر داشته باشید این مبلغ تا 2200 دلار افزایش می یابد. در حالتی که یک سفر خانوادگی را بخواهید ترتیب دهید. برای یک هفته چیزی نزدیک به 4 تا 5 هزار دلار این سفر برای شما هزینه در بر خواهید داشت.

*گفتنی است شما در این شهر میت وانید هتل ها و اقامت گاه هایی را بیابید که از شبی 20 تا 280 دلار و بیشتر متغییر است. اما برای یک اقامت گاه خوب و معمولی می توانید شبی 58 دلار را در نظر بگیرید.

*هزینه های دیگر مانند غذا و گرفتن تردد در سطح شهر نیز می توانید بین 20 تا 40 دلار در روز باشد. با احتساب سه وعده غذایی.

*همچنین لازم است موارد دیری نیز مثل بحث اضافه بار در پرواز و موارد این چنینی را نیز برای این سفر در نظر بگیرید.

بلیط لحظه آخری و چارتر ارزان

معمولا تبلیغلت بسیار زیادی برای رزرو پرواز ها به نحوه ای خاص می شود که ه آن بلیط لحظه آخری و چارتر ارزان گفته می شود. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که بهتر است در سفر های خارجی، پرواز های خود را از قبل و به صورت سیستمی رزرو نمایید.

به این دلیل که شما د یک سفر خارجی نیاز دارید مراحل مختلفی را از بحث اجازه خروج از کشور تا صدور ویزای کشور مقصد طی نمایید.

همین امر باعث می شود تا کار شما قدری دشوار تر باشد از همین جهت برای رزرو بلیط هواپیما شارجه بهتر است قدری تامل داشته باشید و راه های دیگر را در نظر بگیرید. چرا که لزوما هزینه کم به معنای انجام بهترین سفر برای شما نخواهد بود.

گردشگری در شارجه

طبیعی است که به هر نقطه جدیدی ه سفر می کنید، به دنبال اماکن سیاحتی و تفریحی آن شهر باشید. در این جا نیز قدری به بحث گردشگری در شارجه یم پردازیم و نقاطی را معرفی می کنید که از دید افراد مختلف به عنوان بخش های از شهر مطرح شده ان که نباید ان ها را از دست داد.

*اسکله المجاز (Al-Majaz)

این اسکله مدوده ای است در بخش شمالی و ساحلی شهر، که دارای رستوران ها و کافه های بسیار متعددی است. انواع غذا ها از کشور های مختلف را می توانید در این بخش پیدا کنید. در واقع این اسکله به سبکی مدرن احداث شده است و رستوران های بین المللی زیادی در ان فعالیت می کنند.

می توانید بهترین غذا ها را برای یک صبحانهآ نهار و یا شان در این مجموعه پیدا کنید. این اسکله و پارک در نزدیکی تالاب خالد (Khalid Lagoon)  قرار دارد. پارک هنری با مجسمه های متعدد و همچنین فضای بازی برای کودکان و نیز محدوده های متنوعی برای پیکنیک در آن در نر گرفته شده. همچنین به دلیل نزدیکی به بخش ساحلی بخش مراقبت های روزانه ALWAN  نیز در آن حظور دارد.

*موزه دریای و آکواریوم

قطعا این یکی از جذاب ترین بخش های بازدیدتان خواهد بود. اینجا مکانی است که در ان به گردشگران فرصت بینظیر داده می شود تا از آکواریوم ها و موزه های دریای دیدن کنند و سفر به اعماق آب های امارات متحده عربی را تجربه کرده و با محیط دریای و گونه های جانوری ان آشنا شوند.

سیستم های پیشرفته و تکنولوژی بسیار منحصر به فرد به گردش گران اجازه می دهد تا در تونل های زیر آبی قدم بزنند و به تماشایی 250 گونه از نادر ترین موجودات آب های خلیج فارس و دریای عمان بپردازند.

جزیره پرچم (Flag Island)

این یک بخش کوچک از شهر است که به این نام معروف بوده و یک پرچم 123 متری در ان قرار داده شده است و نمادی ملی در این شهر محسوب می شود. آن را یکی از ده پرچم بلند دنیا می دانند.

مسجد النور (sharjah Al-Noor Mosque)

این مسجد اولین مسجدی است که در این شهر در های خود را به سوی همه ایدان گشود است تا مردم دیگر مذاهب و ملل بتوانند با دین اسلام آشنایی پیدا کنند. طراحی و معماری این مسجد یکی از موارد بسیار تامل بر انگیز است و گردش در ان می تواند ساعت ها شما را به خود مشغول کند.

آب و هوای این امارت

نکته بسیار مهمی در اینجا وجود دارد. و آن این است که آب و هوای این امارت را باید به خوبی بشناسید. این به شما کمک می کند تا بتوانید زمان بهتری را برای سفرتان با بلیط هواپیما شارجه مشخص کنید.

این شهر به دلیل قرار گیری عرض های جنوبی و مدار راس آلسرطان و همچین قرار گیری در نزدیکی دریای عمان و خلیج فارس دارای اب و هوای گرم و شرجی در تمام طول سال است. از این رو بهتر است ماه های سرد سال را برای رفتن ب ان انتتخاب کنید.

زیرا از گرمای شدید هوا در اما خواهید بود و می توانید بهتر به گشت و گذار در آن بپردازید.