قطعا تا به حال با بلیط هواپیما مشهد به این هر زیبا سفر کرده اید. جغرافیای این شهر از شمال به رودخانه کشف رود که از کوه های هزار مسجد جاری می شود و شهرستان های گلبهار و چناران منتهی می شود، و از جنوب و جنوب غربی به رشته کوه های بینالود و کوه شیرباد.
از همین رو دارای آب و هوایی نسبتا معتدل در طول سال و البته بسیار متغییر است. برای مثال ممکن است در یک روز آسمان صاف و آفتابی باشد اما ساعاتی بعد وزش باد به همراه بارش باران را تجربه کنید، مخصوصا در فصل بهار.

این شهر به سه بخش اصلی تقسیم م شود که عبارت اند از، مرکزی، احمد آباد و رضوی. البته سه شهر دیگر و 11 منطقه روستایی نیز امروزه جز محدوده شهری مشهد به شمار می آند.

این شهر بعد از پایتخت کشور ایران یعنی تهران، دومین شهر پر جمعیت کور بشمار می آید. علت آن را نیز می توان در فعالیت های صنعتی، اقتصادی، تجاری و گردشگری دانست.

همچنین به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا (ع)، پیشوای هشتم شیعیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همه ساله مسافران و زوار زیادی به این شهر سفر می کنند.

حرم مطهر امام رشا و در حقیقت مجموعه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین و باشکوه ترین اماکن مذهبی در ایران نماد این شهر به شمار می آید و از همین رو پیوند عمیقی با آیین و هنر اسلامی را می توانید در اینجا  شاهد باشید.

چه در گذشته که این شهر در محوریت جاده ابریشم بوده و چه امروزه، این شهر به عنوان قطب تجاری و صنعتی بسیار مهمی در آسیای میانه به شمار می آید.

فعالیت های اقتصادی در این شهر بیشتر بر پایه مشاغل خدماتی، صنعت و کشاورزی است، اما به دلیل حضور مسافران و گردشگران و زائرین در این شهر بیشتر مشاغل بر خدمات متمرکز شده است. و حدود 40 درصد مردم نیز در حوضه صنایع غذایی، فلزات و صنایع دسته فعالیت دارند. در ادامه بیشتر به ابعاد مختلف این شهر می پردازیم.

تاریخ و پیشینه

نام قدمی این شهر سناباد بوده که بعد ها و در دوران صفویه به نام امروزی آن تغییر پیدا کرد. این نامه ریشه ای در زبان عربی دارد و به معنای محل شهادت است زیرا همان طور که می دانین مدفن امام هشتم شعیان جهان در اینجا واقع شده است.

البته مورخان و تاریخ دانان گمانه زنی هایی کرده اند که شهر باستانی پاتیگرابان (Patigrabana) که مربوط به دوره حکومت پارت ها در اییران باستان است، همان مشهد امروزی است و شواهدی از آن در کتیبه بیستون مربوط به زمان امپراطوری داریوش اول هخامنشی به سال 520 قبل از میلاد وجود دارد.

گفته می شود در آغاز قرن 9 میلادی (قرن 3 هجری) این شهر به نام قریه سناباد شناخته می شده که در 25 کیلومتری طوس قرار داشته. و یک کاخ تابستانی از والی خراسان در آن زمان یعنی حمید بن قحطبه طایی در آن بنا شده بوده.

در سال 808 هارون الرشید برای سرکوب قیام رافی بن لیث یکی از والی های خراسان بزرگ در آن زمان به منطقه ماوراالنهر لشکر کشی کرد. گفته می شود که وی در طول این لشگرکشی بیمار گردید و از دنیا رفت. و وی را در قسمتی از کاخ حمید بن قحطبه به حاک سپردند. و از آن زمان دارالماره شهر را به عنوان مقبره هارونیه می شناختند.

کمی بعد تر یعنی در سال 818 حضرت امام رضا (ع) به دست مامون به شهادت رسید و آن حظرت را در کنار قبر هارون به خاک سپردند.

اگرچه مشهد دارای میراث گران بهای طوس است، و شعرا، فلاسفه، ریاضیدانان و حکمای چون غزالی، شیخ طوسی، اسدی طوسی، فردوسی، احمد غزالی و نظام الملک نام آن را به دوش می کشند. اما تاریخ نویسان عرب زبان، این شهر و طوس را به درستی از هم تفکیک کرده اند. بلیط هواپیما مشهد و سفر به این شهر فرصتی است تا به تاریخ بی مانند ان بیشتر اشنا شوید.

دوره های تاریخی متعددی را که بر این شهر گذشته می توان به چند دسته زیر تقسیم بند کرد:

حمله مغول ها و دوره ایلخانیان

عده ای بر این باور هستند که بعد از تهاجم مغول ها و دوره ایلخانی نام شهر به مشهد الرضا تغییر پیدا کرد، یعنی جایی که محل شهادت امام رضا (ع) است، این طور بنظر می رسد که نام امروزی شهر، اولین بار در نوشته ای از شمس الدین المقدسی نویسنده و مورخ قرون چهارم هجری ذکر شده است.

در حدود قرن 14 میلادی ابن بطوطه که یکی از جهان گردان مشهور است از این شهر با نام مشهد الرضا نام می برد، اگر به تاریخ میانی قرون وسطا نگاهی داشته باشید زمانی که در ایران سلسله ایلخانیان بر این منطقه حومت داشته اند، زمانی در اواسط قرن 14 میلادی می توان دید که نام نوغان یا نوقان بر سکه های آن زمان کمک جای خود را به اسم امروزی شهر می دهد.

امپراطوری تیموریان

در این دوره، اهمیت سناباد نست به طوس کم کم رو به افزایش گذاشت، اول به دلیل وجود بارگاه مطحر اما رضا (ع) و دوم به دلیل اینکه در سال حمله میران شاه فرزند تیمور، در سال 1389 میلادی به این شهر.

هنگامی که یکی از حکمرانان مغول کع این محدوده را اداره می کرد دست به قیام و شورش علیه حکومت مرکزی زد و بنا دات تا اعلام استقلال کند، میران شاه به دستور پدرش تیمور به این منطقه اعزام شد.

طوس پس از چند ماه محاصره و در نهایت مورد هجوم سپاهیان تیموری قرار گرفت و جز خرابه های بسیار زیاد چیزی از آن بر جای نماند،
گفتنی است که تعداد 10 هزار نفر در این حمله کشته شدند و باقی مردم شهر به مشهد گریختند. و از ان زمان به بعد بود که محل دفن امام رضا به عنوان پایتخت و منطقه حکمرانی خراسان در نظر گرفته شد.

سلسله صفویان

شاه اسماعیل اول بعد از نابودی سلسله تیموری و مرگ سلطان حسین بایقرا، در طی لشگرکشی به این شهر غلبه کرد. البته بعدا وی در حمله ای که توسط ازبک ها به ان شهر شد توسط آن ها اسیر گردید و این واقع سبب به قدرت رسیدن شاه عباس صفوی گردید.

خود شهر مشهد تا مدت ها و در علی الخصوص در قرن شانزدهم مککرا مورد تهاجم ازبک ها قرار گرفت و متحمل خسارات فراوانی شد.

خاندان افشاریه

می توان گفت مشهد الرضا یکی از بهترین دوران تاریخی خود را در زمان حکمرانی نادر شاه افشار در سال ها 1736 تا 1747 میلادی به خود دیده است. نادر شاه این شهر را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد و در ان  زمان ساخت و ساز های متعددی نیز بر مزار شریف امام رضا (ع) صورت گرفت.

البته هر چند کمی بعد یعنی در سال 1753 قسمت بزرگی از بخش شرقی پادشاهی نادر شاه به دست احمد شاه درانی از سلسله درانی افغان فتح گردید.

قاجار ها

عده ای از مورخان معتقد هستند، که مشهد تحت سلطه شاهرخ خان افشاری بود و در زمان سلسله زندییه نیز پایتختی برای افشاریان به شمار می امد تا اینکه بعد ها آقا محمد خان قاجار منطقه خراسان را در سال 1796 به سلطه خود در آورد.

بمباران حرم امام رضا (ع) در سال 1912

در سال 1911 یوسف خان هراتی این شهر و منطقه را خود مختار اعلام کرد و خود را محمد علی شاه نامید، و گروه و افراد زادی از مرتجعین و مخالفین انقلاب و مدرنیزه شدن را دوره هم گرد آورد و تا مدتی دست به شورش و بر هم زدن نظم منطقه کرد.
همین مسئله بهانه بسیار خوبی را به دست روس ها برای مداخله داد و سبب شد تا در 29 مارس 1912 آن ها این شهر مقدس را بمباران کنند.

این حمله وحشیانه باعث شد تا بسیار از مردم شهر و زائرانی که برای زیارت حرم مطحر امام هشتم شیعیان به آن جا آمده بودند به شهادت برسند و همین طور این اقدام روس ها شک بسیار بزرگی را به کشور های اسلامی و مسلمانان منطقه وارد کرد.

همچنین در همین تاریخ یعنی 29 مار 1912 روس ها حرم مطحر حضرت رضا (ع) را به آتش توپخانه بستند، که این مسئله خسارات بسیاری را مخصوصا به گنبد طلایی حرم وارد کرد. این مسئله سبب بروز خشمی بزرگ در بین مسلمانان شیعه جهان اسلام و نیز مسلمانان هندوستان شد.

به گفته مورخان این حمله به سرکرگی شاهزاده آریستید مییخائیلوویچ دابیژ و ژنرال رادکو فرمانده قزاق های ارتش روسیه ترتیب داده شد. در انتهای این کشمکش ها یوسف خان هراتی اسیر و در نهایت اعدام گردید.

دوران معاصر

در گذر زمان این شهر بستی ها و بلندی های زیادی را به خود دید. در سال های ذشته اقدامات موثری در راستای پیشفرت و مدرینزه شدن شهر در ان صورت گرفت از جمله ساخت بیمارستان رضا شاه،

که امروزه آن را با عنوان بیمارستان امام رضا (ع) می شناسیم، کارخانه قند آبکوه در سال 1935، و دانشگاه پزشکی مشهد در سال 1939 میلادی.

اولین نیرگاه برق شهر در سال 1936 راه اندازی شد و در 1939 اولین خط حمل ونقل شهری با 2 اتوبوس در این شهر راه اندازی گردید.

زبان و لهجه

اگر امروزه به این شهر سفر کنید، کمتر رنگی از لهجه خاص این دیار در شهر می بینید. گفت می شود لهجه و زبانی که در این شهر استفاده می شده آمیخته ای از لهجه سبزواری و طوسی قدیم بوده است. چیزی که از ان امروزه به عنوان گویش مشهدی یاد می شود.

بر طبق تحقیقات زبان شناسان بر روی آثار ادبی بجای مانده از دوران قدیم که توسط ادییبان چون رودکی و فردوسی نوشته شده است، زبانیی که در گذشته در این منطقه و نیز کل ایران بعد از اسلام سخن گفته می شده فارسی دری بوده است. و لهجه مشهد نیز شاخه ای از این زبان به شمار می آید.

بر طبق تحقیقات دکتر وحیدیان کامیار، ریشه های اصلی زبان فارسی معیار از نیشابور و مشهد نشات می گیرد.

مذهب و فرهنگ

تاریخ این شهر بیانگر این است که این شهر مهد بحث هایی عرفانی و مذهبی بوده، مکانی برای رشد فرهنگ، هنر و علوم اسلامی. التهب از منظری دیگر مکانی برای مراسم مذهبی و زیارت.  گفتی می شود سالیانه بیش از 2 میلیون مسافر خارجی با بلیط هواپیما مشهد به این شهر سفر می کنند.

از گذشته تا امروز این شهر یکی از مراکز مهم توسعه و یادگیری علوم اسلامی بوده و مراکز و حوزه هایی علمیه گوناگونی در آن وجود داشته است.

حوزه علمیه مشهد یکی از بزرگترین مراکز آموزش اسلامی در ایران بوده که سرپرستی آن را در بعد از انقلاب اسلامی عباس واعظ طبسی بر عهده داشته و علما و طلاب برجسته ای نظیر آیت الله عظمی سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، ابوالقاسم خز علی، آیت الله احمد علم الهدا، مرتضی مطهری، ممدو حلبی و بسیاری دیگر از چهره های شاخص در ان به تحصیل و یادگیری آموزه های اسلامی پرداخته اند.

از این رو فرهنگ و این شهر به شدت تحت تاثیر اسلام و علوم اسلامی بوده. گفتنی است بیشتر مردم این شهر را شیعیان و بعد از ان اهل سنت تشکیل می دهند. در سال 2017 این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلامی شناخته شد و سالانه چندین رویداد بین المللی حهان اسلام به میزبانی این شهر برگزار می شود.

اقتصاد

شاید تا کنون این مطلب را نمی دانستید اما باید گفت مرکز استان راسان رضوی بزرگترین و دومین قطب تولید خودرو در ایران است. اقتصاد این شهر بیشتر بر پایه آجیل و خشکبار، شیرینی های مانند گز و سوهان، سنگ های تزینی و قیمتی مانند عقیق و فیروزه و جواهراتی مانند نقره و زمرد، سوغاتی های مذهبی ماننده عطر، مانتو، روسری و پارچه است.

این شهر در بحث فرش بافی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد کما اینکه، یکی از قدیمی ترین فرش های ایران مربوط ب زمان شاه عباس صفوی، در این شهر موجود است.

همچنین شهرت دیر ایین شهر در بحث فرش مربوط به فرش ترک بافت است. این مدل از فرش بافی توسط گروهی از مردمان تبریز که در گذشته به این شهر سفر کردند و مشغول به فرش بافی بوده اند نسبت داده می شود و به همین دلیل به این نام شهرت دارد. گفته می شود این صنعت گران تر در اویل قرن 19 میلادی به مشهد مهاجرت کرده اند.

از جمله صنایع دیگر این شهر می توان به فولاد، فلزات، منسوجات، پارچه بافی چرم، پوشاک، تغذیه، مصالح ساختمانی و صنایع دستی اشاره کرد.

وجود حرم مطحر اما رضا باعث شده است تا حدود 50 درصد از هتل های ایران در این شهر قرار داشته باشند از این رو این مرکز ستان یک قطب گردشگری بشمار می اید. گفته می شود هرساله حدود 20 تا 30 ملییون مسافر به این شهر وارد می شود و در این بین حجم مسافران خارجی چیزی بین 3 تا 5 ملیون نفر در طول سال است.

فرودگاه 

در بین مراکز هوایی کشور فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد جزو بزرگترین و دومین فرودگاه پر رفت و آمد ایران چه در پرواز های داخلی و چه خارجی محسوب می شود.

تنها در بین سال های 2015 تا 2016 میلادی حجم پرواز های این فرودگاه 18 درصد افزایش داشته و می توان گفت در طول  یک سال حدود 12 ملیون تبادل  مسافر در اینجا انجام می شود.

این فرودگاه به حدود 60 مقد در داخل متصل است و حدود 30 تا 40 پرواز بین آن و شهر های دیگر در آسیای مرکزی، خاورمیانه و اروپا انجام می شود.
به دلیل انجام سفر های زیارتی بخش های این فرودگاه به سه قسمت تقسیم شده اند. یک ترمینال برای پرواز های داخلی، ترمینال دیری برای پرواز های خارجی و ترمینال سوم نیز برای سفر های زیارتی و حج در نظر گرفته شده است.

این فرودگاه در بخش جنوب شرقی شهر قرار دارد و برای دسترسی به آن هم می توانید از خطوط اتوبوس و تاکسی های شهری استفاده کنید، و یا اینکه با استفاده از تاکسی های انترنتی این کار را انجام دهید.

البته خط مترو شهر نیز ایستگاهی در فرودگاه دارد که اگر مایل باشید می توانید از ان نیز برای دسترسی به نقاط مختلف شهر و یا رفتن به فرودگاه استفاده کنید.
ناگفته نماند بلیط هواپیما به مشهد را می تواند در تمامی فرودگاه هایی که به این شهر پرواز انجام می دهند نیز رزرو کیند.

صرافی ها

طبیعی است که واحد پول در ایران ریال است اما اگر قصد داشته باشید تا خرید، فروش و یت تبدیل ارز انجام دهید، صرافی های زیادی را در شهر می توانید پیدا کنید.
از انجایی که مسافران خارجی زیادی از کشور های مختلف مخصوص عراق، عربستان، ترکمنستان و افغانستان به این شهر سفر می کنند، صرافی های متعددی را می توانید در سطح شهر بیابید.

بر طبق مصوبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی آدرس و مشخصات تمامی صرافی ها را می توانید در اینترنت جستوجو کنید اما بیشتر این صرافی ها در خیابان اسداران و امام خمینی (ره) قرار دارند.

خرید اینترنتی بلیط هواپیما مشهد

طبیعی است که خرید اینترنتی بلیط هواپیما مشهد ساده ترین راهکاری است که شما می توانید با استفادده از آن پرواز مورد نظر خود را برای تاریخی که قصد سفر دارید رزرو کنید. ما در اینجا چند راهکار را به شما پیشنهاد می دهیم تا بتوانید با استفاده از ان در بهترین حالت ممکن بلیط هواپیما را برای خود و همسفرانتان رزرو کنید.

چه روزی در هفته بهترین زمان برای رزرو پرواز است؟

معمولا در روز های تعطیل هفته حجم سفر ها افزایش پیدا می کندف در حقیقت مسافران زیادی سعی می کنند تا از این روزها مثلا پنج شنبه و جمعه ها و یا تاریخ های تعطیلات رسمی برای سفر خود استفاده کنند تا مجبور به گرفتن مرخصی در روز های کاری نباشند و یا در این ایام تعطیل سفر کنند.

بر اساس اطلاعات ما روز های بین هفته تا 20 درصد نرخ کمتری برای مسافران به مراه دارند از این رو اگر برنامه شما اجازه می دهد، می توانید این تاریخ ها را برای رزرو آنلاین در نظر بگیرید.

قیمت بلیط هواپیما مشهد

به یاد داشته باشید این موارد در قیمت بلیط هواپیما مشهد تاثیر مستقیم دارند، تعداد مسافر، نوع پروازی که از بین سه گزینه اکونومی، فرست کلاس و بیزنس کلاس انتخاب می کنید و تاریخ و زمان پرواز. یک نکته بسیار مهم برای سفر شما به این شهر این است که اینجا یک شهر زیارتی بشمار می رود.

از این رو طبعی است که در ماه هایی که تعطیلات زیادی وجود دارد و یا مراسم مذهبی خاصی (مانند ایام محرم و صفر) در پیش است، حجم سفر های به این شهر افزایش می یابد از این رو باید انتظار داشته باشید که نرخ پرواز های نیز گران تر شود.
لذا بهتر است یا از قبل پرواز را رزرو کرده باشید و اینکه انتظار نرخ بالاتری را در این زمان ها داشته باشید.

بلیط لحظه آخری و چارتر

از آنجایی که مسافران زیادی در طول سال به این شهر سفر می کنند می توان در روز های مختلف بلیط لحظه آخری و چارتر را از شهر های گوناگون به مقصد مرکز استان خراسان رضوی رزرو کرد.
برای اینکه بتوانید این دسته از پرواز ها را برای سفرتان رزرو کنید لازم است تا نات زیر را همیشه در نظر داشته باشید:

اول اینکه باد برنامه منعطفی داشته باشید، زیرا ممکن است در یک روز خاص بلیط لحظه آخری هواپیما وجود نداشته باشد.
دومین مسئله این است که شاید پرواز چارتری و یا لحظه آخری به مقصد مورد نظر شما وجود نداشته باشد پس سعی کنید در فرودگاه های شهر های اطراف به دنبال آن باشید.

سوم اینکه بهتر است در چندین رنج قیمت به دنبال بلیط پرواز باشید.

گردشگری در مشهد

بر طبق آمار می توان گفت سالانه میلیون ها مسافر و زائر برای دیدن مشهد به به این شهر مقدس سفر می کنند، اما این زیارتی بودن این شهر تنها دلیلی نیست که مسافران زیادی را به خود جلب کرده.

در ادامه این متن به بررسی برخی از امکان بازدیدی بسیار زیبای این شهر می پردازیم. به جرات می توان گفت این شهر چند صد منطقه تفریحی گردشگری و طبیعی دارد که می تواند روز ها شما را به خود سرگرم کند.

فهرست کامل پارک ها مشهد

پارک ملت

امکان ندارد تا به این شهر سفر کنید و از یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین پارک های آن دیدن نکنید. بوستان پارک ملت حدود 70 هکتار وسعت دارد، از وسایل بازی، ورزی و سرگرمی گرفته تا استخر شنا، زمین اسکیت، کتابخانه و استخر را می توانید در فضای بی نظیر با درختانی سر به فلک کشیده در کنار هم ببینید.

این پار همچنین بزرگترین مرکز تفریح و سرگرمی شهر را در خود جای داد و چرخ و فلک بزرگی نیز در شهر بازی بوستان واقع شده است که با ارتفاع حدود 100 متر در رتبه 17 بلندترین فان فار هایی جهان قرار دارد. اگر بلیط هواپیما مشهد را رزرو کردید خود را برای بازدید از این پارک زیبا آماده کنید.

بوستان پارک وکیل آباد

این منطقه نیز از ییلاقات بینظیری است که در منطقه هری قرار دارد. یکی از قدیمی ترین پارک های شهر به شمار می آید و گفته می شود در ده 1340 هجری حسین آقا ملک وقف استفاده عام مردم شد. در ختان این پارک بیشتر چنار و کاج هستند و از طریق چشمه هایی که در همین منطقه قرار دارند آبیاری می شوند.

البته گفتنی است رودخانه فصلی نیز از میان درختان این بوستان زیبا عبور می کند. از دیگر بخش های این پارک که می توانید به آن سر بزنید، باغ وحش آن است که تنها باغ وحش مجهز استان خراسان رضوی به شمار می رود. اگر برای بازدید از این مجموعه زیبا برنامه ریزی می کنید می توانی آن را در انتهای بلوار وکیل آباد به سمت شاندیز و طرقبه بیابید.

کوهسنگی

از دیگر جاذبه های دیدنی و فضا های دلنشین شهر پارک کوهسنگی است. علت نامگذاری این منطقه به این اسم را می توان در ساختار و فضای سنگی و سخره ای آن دانست.
البته گفتنی است که این منطقه در گذشته یکی از بخش های ییلاقی و خوش منظره و با آب و هوایی دلنشین به شمار می امده و وقایع تاریخی مانند تاج گذاری شاه عباس در حدود سال های 990 هجری در این مکان انجام شده است.

جدا از فضا سازی مدرنی که در این منطقه انجام شده یعنی مراکز تفریحی، رستوران ها، آب نما ها و خانه نجوم، می توان مدفن اشخاصی مانند میرزای ناظر رضوی، میرزا عسکری رضوی، شیخ سیف الله ایسیو چندین تن دیگر را در کوه مشرف به این منطقه دید که خود نشان از اهمیت تاریخی این مکان است.

بوستان مینیاتوری

اگر به بلوار الیهه و سجادیه سری بزنید، می تواند فضای بسیار زیبا و فرهنگی را به مساحت 9 هکتار مشاهده کنید. جایی که در ان بیش از 50 اثر تاریخی، مذهبی، فرهنگی و نماد های ملی کشور عزیزمان ایران در آن بصورت مینیاتوری قرار گرفته اند.
از تخت جمشید و مقبره حکیم فردوسی رفته تا پل خواجو اصفهان و بسیاری از اماکن تاریخی و گردشگری کشور در این مکان قرار دارند. اگر قصد برنامه ریزی برا بازدید از این ممکان فرهنی زیبا را دارید می توانید از ساعت 8 صبح تا 10 شب از این ارک مینیاتوری زیبا دیدن فرمایید.

کوهستان پارک خورشید

اگر به دنبال یک فضای بسیار زیبا با کافه، رستوران و زمین های ورزشی هستید، همچنین منظره ای زیبا بر فراز شهر را می جویید، کوهستان پارک خورشید جایی است که باید به آن سر بزنید.

این پار در منطقه نه شهرداری قرار دارد و در دامنه قله معروف زو واقع شده است. یکی از کوه هایی که عملا در منطقه شهری قرار دارد و خیلی از کوهنوردان و علاقه مندان طبیعیت در روز های مختلف هفته به قصد کوهپیمایی و ورزش به آن سر می زنند.

باغ گل ها

اگر به دنبال عطر و رایحه گلهای فصلی متناسب و سازگار با آب و هوای این شهر هستید می توانید به مجموعه باغ گل های مشهد سری بزنید. زمینی به وسعت سه هکتار که اگر به نقشه آن نگاه کنید، معماری آن به گونه ای است که از ارتفاع به شکل یک شاخه گل بنفشه طراحی شده است.

بخشی از فضای این مرکز به گلخانه و باغات آموزی و پژوهشی اختصاص دارد و معمولا دانشجویان رشته کشاورزی در این مرکز فعال هستند. از گیاهان داروی، گلهای رز و گلهای صخره ای گرفته تا انواع گیاهان پیازی را می توانید در این مجموعه ببینید.
همچنین این پارک دارای بشی اموزشی و آنفی تاتر رو بازی برای برخی مراسم خاص نیز می باشد.

از دیگر پارک های شهر نیز می توان به پارک پردیس قائم، پارک جنگلی طرق، بوستان امت، پارک حجاب، پارک بسیج، ارم، بابا قدرت و باغ ملی اشاره کرد که همه ساله گردشگران زیادی با بلیط هواپیما مشهد از ان ها بازدید می کنند.

دهکده شاندیز

روستای بسیار زیبا و آرامش بخش شاندیز یکی دیگر از مناطقی است که گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. این مکان در حدود 40 کیلومتری غرب مشهد واقه شده است و می توانید با اتوبوس های شهری، تاکسی و یا ماشین شخصی به آن دسترسی آسانی داشته باشید.

این روستا به دلیل آب و هوای بسیار مطلوب و ییلاقی، رودخانه ها و درختان بسیار زیاد از گذشته مورد توجه مسافران بوده و می توانید رستوران ها، کافه و مراکز خرید سوغاتی را نیز در ان بیابید.

طرقبه

اگر در حال برنامه ریزی به این شهر کوچک هستید، باید این را در نظر بگیرید که مکان های دیدنی زیادی برای بازدید در این ناحیه وجود دارد لذا سعی کنید زمان مناسبی را برای بازدید خود در نظر بگیرید.

این منطقه از دیگر ییلاقات اطراف مرکز استان خراسان رضوی است و در حدود 20 کیلومتری جنوب غرب این شهر قرار دارد.
جدای از رودخانه، باغ ها و درختان خود این منطقه می توانید برای بازدید از سد چالیدره، دره ارغوان، سد گلستان، دره داغستان و رودخانه دهبار نیز برنامه ریزی داشته باشید. روستای نغندر نیز از جاذبه هایی است که در فاصله 10 کیلومتری این منطقه قرار دارد.

مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی

به گفته محقین ایرانی وخارجی در طول سده های اخیر آرامگاه فردوسی بارها تخریب شده و سپس ساخته شده است. بنای امروزی و آرامگاه این حکیم بزرگ در شهر توس و در حدود 30 کیلومتری شمال مشهد قرار دارد. و برای دسترسی به آن باید از جاده قوچان استفاده کنید.

سد چالیدره

این مکان در سال های گذشته با احداث یک سد خاکی بر روی رودخانه جاغرق ساخته شد. و امروزه یکی از مراکز اصلی است که مسافران برای بازدید از ان سفر می کنند. این سد یک دریاچه مصنوعی در پشت خود ایجاد کرده. همچنین جزیره ای در میان این دریاچه قرار دارد که می توانید با استفاده از قایل و یا تله سیژ به آن وارد شوید. غواصی، بانی جامپینگ، زیپ لاین و بسیاری دیگر از وسایل تفریح در این مکان برای گردشگران در نظر گرفته همچنین رستوران ها، کافه ها و مراکز خرید متنوعی در اینجا وجود دارد.

موزه نادری

شاید بعد از حرم مطحر حضرت رضا (ع)آ آرامگاه و موزه نادری یکی از پر بازدید ترین اماکن سیاحتی و گردشگری مشهد باشد. و مسافران زیادی که بلیط هواپیما به مشهد به این شهر می روند از آن بازدید می کنند. در این باغ موزه می توانید اشیا و آثار متنوعی که از زمان نادر شاه افشار و سایر دوره های تاریخی نگهداری می شود را ببینید. همچنین آرامگاه نادرشاه نیز در این مکان قرار دارد.