در این مطلب قصد داریم تا به بررسی نحوه سفر هوایی بین دو شهر در شرق ایران بپردازیم. بلیط هواپیما بیرجند مشهد راهی است که برای این کار می توانید انتخاب کنید. اما قبل از آن اجازه دهید به ابعاد دیگر این سفر از جنبه های تاریخی و فرهنگی بپردازیم.

پس از تقسیمات استان خراسان بزرگ ر سال 1383 شهر کاج های ایران به دلیل داشتن جعیت بییشتر و امکاناتی نظیر دانشگاه، فرودگاه، پادگان ها و مراکز نظامیی متعدد، همچنین موقیت دسترسی و وسعت شهری بیشتر به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی انتخاب گردید.

اگر به تاریخ این شهر نگاهی داشته باشیم، می توان گفت که بنا و سکونت در آن مربوط به دوره ساسانی است، البته آثار باستانی موجود در این شهر و حومه آن نیز خود سندی بر این مسئله هستند که به چند مورد از ان در ادامه اشاره می کنیم.

سنگ نگاره کال جنگال در 6 کیلوتری شهر خوسف واقع در بخش غربی این شهر، اثری بر یک تخته سنگ که مردی با لباس مربوط به دوران اشکانیان و یا ما قبل را نشان می دهد، که با یک شیر در حال نبرد است. گفتنی است که لفظ “کال” در گویش این منطقه به معنای دره و یا گودی است و جنگال نیز به معنای نبرد می باشد.

سنگ معروف به لاخ مزار در نزدیکی روستای کوچ، نیز جز دیگر آثار قدیمی در این منطقه است که نقش های موجود بر آن و آثار بجای مانده از آن را مربوط به  15 تا 16 هزار سال پیش می داند،  کتیبه استاد تنگل که مربوط به دوران پس از اسلام است، تخته آتشگاه و مواردی از این دست.

همچنین وجود بیش از 20 قلعه مختلف در این منطقه و خود شهر مانند، قلعه یا دژ بیرجند که مربوط به دوره صفویه است. بنایی که امروزه نیز کاملا مرمت شده و ازلاظ جغرافیایی در بخش غربی شهر واقع شده است.

اسامی دیگری نیز برای این قلعه وجود دارد مثل قلعه ته ده و یا قلعه شهر. در نزدیکی این قله نیز دو ارگ بهارستان و ارگ کلاه فرنگی وجود دارند که ساخت آن ها در دوره های قاجار و بخشی از پهلوی صورت گرفته است.

از دیگر نقاط و دژ های با شکوهی که در این منطقه می توان یافت قلعه فورگ است. این قلعه در محدوده منطقه “درمیان” قرار دارد و اگر به آن سری بزنید همچنان آن را سر به فلک کشیده خواهید دید. در واقع نام این قلعه از روستایی با همین اسم برگرفته شده است که امروزه نیز در پایین دست قلعه قرار دارد.

احداث این دژ مربوط به دوره افشاریه است. گفتنی است این محل نیز به عنوان یکی از مهم ترین مراکز نظامی و محل استقرار گروه حشاشین و یا همان فدائیان اسماعیلی بوده است. و در زمان خود در کنار قلعه الموت به عنوان یکی از مهم ترین مراکز این گروه به حساب می آمده.

قلعه های متعدد دیگری نیز نظیر نوفرست، چهکندوک، افضل آباد، رستم خان خوسف، خور و بصیران در این ناحیه وجود دارد که هر کدام در دوره این ساخته شده اند و مورد استفاده مردمان زمان خود قرار می گرفتند. که همه این ها نشان از قدمت سکونت در این شهر و محدوده است.

هر چند آثار تاریخی و باستانی دیگری و جاذبه های متعدد طبیعی نیز در این شهر وجود دارد اما، با گفتن این موارد، هدف بیشتر بیان اهمیت این منطقه و استان از زمان های گذشته بود. و اگر قصد داشته باشید تا با بلیط هواپیما مشهد به بیرجند به این شهر سفر کنید، این بنا ها گزینه های بسیار خوبی برای بازدید هستند.

چرا سفر هوایی بین این دو شهر

در اینجا قصد داریم تا به بررسی ابعاد مختلف سفر بین این دوشهر، علت آن و این که چرا سفر هوایی بین این دو شهر بیشتر انتخاب می شود بپردازیم. برای این کار باید به بخش تاریخی و اقتصادی هر دو شهر به صورت موازی نیم نگای داشته باشیم تا این مسئله برای را روشن تر شود.

مرکز استان خراسان جنوبی شهری است که برخی از اولین های ایران در آن رقم خورده است. گفته می شود پیش از آن که اکثر شهر های ایران حتی پایتخت کشور دارای لوله کشی آب باشند این شهر از این امکانات بر خوردار بوده است.

کما اینکه در سال های 1302 بنگاه آبلوله ایران  اقدام به ایجاد لوله کشی آب در این شهر کرده. از بعد عملی نیز ایجاد مدرسه شوکتیه در این شهر همزمان با دارالفنون در شهر تهران و نیز رشیدیه در تبریز یاعث شد که، شروع برنامه هایی پیش برد اهداف آموزشی از سال ها قبل در این شهر آغاز شود و با احداث دانشگاه بیرجند توسط پروفسور محمد حسن گنجی پدر علم جغرافیا و هواشناسی ایران در سال 1354، روند رونق علمی در این شهر شیب بیشتری بگیرد.

گفتنی است این دانشگاه در ابتدای کار خود با یک دانشکده و رشته های علوم پایه آغاز به کار کرد و اکنون با 11 دانشکده و دارا بودن 15 هزار دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف و چند پردیس دانشگاهی به عنوان یکی از معتبر ترین مراکز آموزش عالی در شرق کشور بعد از دانشگاه فرودسی مشهد شناخته می شود.

به همین دلیل دانشجویان زیادی که اکثر ساکن مناطق شرقی کشور هستند با بلیط پرواز بیرجند به مشهد بین این دو شهر برای ادامه تحصیل سفر می کنند.

نکته دیگر اسن است که،به دلیل قرار گیری این شهر در حدود 300 کیلومتر مرز ایران با کشور افغانستان، همچنین بر قراری نظم و تامین امنیت بخش شرقی کشور،  باعث شد تا پادگان ها و مراکز نظامی متعددی نیز در این شهر تاسیس گردد. پادگان ارتش که تاسیس آن به سال 1304 باز می گردد و هدف از ایجاد آن استقرار نیرو های سواره نظام در این شهر بوده.

امروزه این مرکز به عنوان پادگان آموزشی 04 شناخته می شود و در گذشته در منطقه خارج از شهر بنا شده بوده که با پیشرفت ههای شهری امروزه در منطقه مرکزی شهر استقرار یافته است. البته پایگاه نظامی محمد رسول الله، یگان ویژه امام رضا (ع) و پایگاه شکاری خور از دیگر تاسیسات نظامیی هستند که در این منطقه قرار دارند.

از انجایی که بیشتر این تاسیسات نظامی هم عملیاتی و اموزشی هستند، سالانه پرواز های زیادی برای رسیدن به این مراکز نظامی از طریق فرودگاه بین المللی بیرجند انجام می شود.

در بحث سفر هایی که بین این دو شهر صورت می گیرد، جدای از طبیعت گردی، بازدید اثار باستانی، جابجایی جمعت دانشجو و نیروهای نظامی سرباز، باید به نکته دیگری نیز اشاره کرد که آن همین اقتصادی این دو شهر است.

استان خراسان جنوبی در رده سه استان بزرگ کشور قرار دارد و با داشتنه پهنه ای 160 هزار کیلومتری بیشتر مرز زمینی را با کشور همسایه ما یعنی افغانستان در شرق کشور دارد.

به دلیل موقعیت ویژه ای که این استان دارد، تبادلات اقتصادی زیادی با افغانستان از طریق ان صورت می گیرد و از طرفی از گشته ها نیز این منطقه در مسیر کاروان های تجاری قرار داشته و امروز به عنوان یکی از مرز های اصلی ترانزیت در کشور شناخته می شود.

وجود چند بازارچه مرزی و گمرک در این استان خود گواه اهمیت این مسئله است، بازار چه های نقطه صفر مرزی یزدان، ماهیرود، دو کوهانه و گلورده جزوه این بخش ها هستند و در حال حاظر نیز منطقه ویژه اقتصادی این شهر نیز با رشد قابل توجهی در حال توسعه است.

این منطقه ویژه اقتصادی در بخش شمال شرقی شهر و در نزدیکی فرودگاه بین المللی آن قرار دارد و از طرفی وجود شهرک های صنعتی در بخش غربی آن نظیر، کارخانه جات تولید و برش سنگ، لاستیک کویر تایر، سیمان باقران و مواردی از این دست نیز باعث شده است تا پرواز های تیم های تجاری زیادی بین این شهر و کلان شهر مشهد صورت بپذیرد.

در بخش کشاورزی نیز شاهد تولید محصولاتی نظیر عناب، پسته، انار و زعفران هستیم که سالانه حجم زیادی از این تولیدات در بازار های داخلی  خارجی به فروش می رسد. به طوری که این استان را به عنوان بزرگ ترین و مرغوب ترین تولید کننده زعفران در ایران و سایر کشور ها می شناسند.

رزرو آنلاین بلیط هواپیما بیرجند به مشهد

اگر قصد دارید رزرو آنلاین بلیط هواپیما بیرجند به مشهد را انجام دهید خیلی سریع می توانید از طریق سامانه آنی تیک 24 این کار را انجام  دهید تا به بهترین و ارزان ترین پرواز ها دسترسی داشته باشید.

فرودگاه این شهر جز اولین فرودگاه هایی بود که در کشور در سال 1314 در این شهر بنا شده است. در ابتدا امکانات زیادی در این فرودگاه وجود نداشته است و تنها سوله ای برای مراقبت و نگه داری از هواپیما و یک باند فرود برای ان در نظر گرفته شده بود.

بعد از اتمام مراحل ساخت و تکمیل بخش های اولیه در سال 1327 این فرودگاه رسما به لیست اداره هواپیمایی کشور اضافه گردید و تا زمان بهره برداری اصلی آن در سال 1344 تنها برخی هواپیما های خاص جهت انجام اقدامات و تبادلات ترابری و نظامی مورد استفاده قرار می گرفت.

سال ها بعد و پس از انتخاب این شهر به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی پروژه هایی برای توسعه این مرکز فرودگاهی و ارتقا آن به سطح بین المللی آغاز شد. امروزه محل اصلی این فرودگاه در 5 کیلومتری شمال شرقی شهر قرار دارد و برای دسترسی به آن از کمربندی شهر و یا بلوار شهید ناصری می تواند اقدام کنید.

بر اساس برنامه های پروازی که در دست داریم، پرواز بین این شهر و فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد در روز های مختلفی از هفته انجام می شود. در مسیر بازگشت از پایتخت معنوی ایران به این شهر در خراسان جنوبی پرواز های، برای روز های یک شنبه و چهار شنبه بعد از ظهر وجود دارد که راس ساعت 17:55 دقیقه صورت می پددیرند.

در مسیر رفت نیز همین دو روز وجود دارد، یکشنه ساعت 19:40 و چهارشنبه ها 18:40 برای رفتن به سمت مشهد در نظر گرفته شده است. البته بسته به تعطیلات و یا اعیاد مختلف پرواز های دیگری نیز به این تاریخ ها اضافه شوند و روز های دیگری نیز برای رزرواسیون در طول هفته در نظر گرفته شود.

قیمت بلیط هواپیما بیرجند به مشهد

بحث های متفاوتی در مورد قیمت بلیط هواپیما بیرجند به مشهد وجود دارد. از لحاظ تاریخی، نوغان، شری که امروزه ما به نام مشهد می شناسیم، از زمان های دوز دارای اقتصادی بوده است.

که تابع دو مقوله بوده. اولین آن شرایط و امکاناتی طبیعی و دوم نحوه حکمرانی که بر کشور صورت می پذیرفته. گفته می شود که این شهر در ابتدا از لحاظ کشاورزی و همنین تجارت سنگ ها قیمتی نظیر فیروزه مورد توجه بوده.

البته از طرفی دیگر قرار گرفتن آن در مسیر کاروان های تجاری نیز باعث شده تا رونق بسیار بیابد، همچنین بعد از روی کار آمدن سلسله صفویه و توجه حاکمان شیعه به این شهر اهمیت دو چندانی پیدا کرده.

کما اینکه به گفته مورخان در زمان حکمرانی نادرشاه این شهر رونق و گسترش زیادی یافته است و تجار و کاروان های تجاری از گوشه و کنار مرز های ایران برای خرید و فروش به آنجا سفر می کردند.

اما در کتار بحث های تجاری و خرید و فروش بعد مذهبی این شهر نیز از روزگاران گذشته بسیار مورد اهمیت بوده. در زمان سامانیان ساخت حرم جهت گرامی داشت محل دفن امام هشتم شیعیان انجام شده و در دوره های  دیلمیان، غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان بنا ها و رواق های متعددی به آن اضافه شد.

همچنین تزئیناتی نیز در این بنا ها صورت پذیرفت. گقتنی است در زمان حمله مغول به این شهر صدمات جدی به بنا و سازه اصلی حرم وارد نشده اما، بخشی از اموال آن به کلی به غارت رفته و تا حدودی نیز مورد تخریب واقع شده است

و با نزدیک شدن به زمان حاظر می بینیم که چهره جدید این شهر به دلیل وجود حرم مطهر حضرت رضا (ع) رنگ و روی مذهبی به خود گرفته تا جایی که آن را پایتخت مذهبی ایران می نامند.

هر ساله مسافران زیادی از گوشه و کنار ایران و جهان خود را برای انجام مراسم های مذهبی و زیارت این حرم مطهر به این شهر با بلیط هواپیما مشهد و بلیط هواپیما بیرجند سفر می کند. در مورد  فاصله بیرجند تا این شهر، بر اساس نزدیک ترین مسیری که وجود دارد که از شهر های قائن، گناباد و  تربت حیدریه عبور می کند و در نهایت به مرکز خراسان رضوی منتهی می شود معادل 530 کیلومتر است.

یعنی اگر در شرایط جوی عادی و با سرعت ایمنی قصد مسافرت با اتوبوس و یا خود رو ها شخصی را داشته باشید زمانی به اندازه 6 الی 7 ساعت را برای این مسیر نیاز خواهید داشت.

از همین رو بیشتر مسافران ترجیه می دهند تا راه های زمینی را برای سفر انتخاب کنند. البته با تمهداتی که در نظر گرفته شده است قرار است مرکز استان خراسان جنوبی نیز در سال های آینده به خطوط راه آهن کشور متصل شود اما در حال حاظر فقط از راه آهن شهر طبس برای سفر می توان استفاده کرد.

اگر با پرواز بخواهید این سفر را انجام دهید باید بر روی هزینه ای بین 100 تا 300 هزار تومان کنار بگذارید. نرخی که شاید در مقایسه به سفر زمینی حتی به صرفه تر باشد به این دلیل که اولا شما مسیر حدود 500 کیلومتری را با پرواز در کمتر از 1 ساعت طی خواهید کرد.

و از طرفی دیگر با در نظر گرفتن نرخ بنزین و بررسی روش های دیگر سفر، متوجه خواهید شد که نرخ بلیت پرواز در شرایطی بسیار به هزینه هایی که برای سفر با اتوبوس یا خودرو های شخصی باید پرداخت شود برابری می کند.

در حقیقت قیمت پرواز بر خلاف دیگر روش های سفر نوساناتی دارد که شما آن را مثلا در نرخ سفر با اتوبوس یا قطار مشاهده نمی کنید. از همین رو ممکن است بتوانید رزرواسیون را حتی ارزان تر از چیزی که فکر می کنید انجام دهید.

بلیط سیستمی بیرجند مشهد

شاید تا به حال این عبارت را زیادی شنیده باشید که برای یکی مسیر هوایی و سفر به شهری دیگر، مثلا در این مورد، بلیط سیستمی هواپیما بیرجند مشهد رزرو کنید، و یا مواردی از این دست.

حتما برای شما جالب است تا بدانید که علت گفت لفظ “سیستمی” برای بلیط پرواز چیست. در حقیقت در مورد پرواز های داخلی با فاکتور گرفتن از بحث نرخ پرواز، می توان به این نتیجه رسید که همه سافران در یک کابین هستند و با یک هواپیما مسیر خود را طی می کند.

اما در این بین دسته بندی هایی از طرف ایرلاین ها صورت گرفته تا مسافران بسته به بودجه ای که برای سفر دارند و یا امکاناتی که در حین پرواز لازم دارند سفر کنند.

از همین رو کلاس های پروازی مختلفی مثل اکونومی، بیزنس، و فرست کلاس وجود دارد که سه دسته کلی هستند. اگر به صورت یک طیف به نرخ های این سه دسته نگاه کنیم، پرواز های اکونومی ارزانترین و فرست کلاس گران ترین توعی از بلیط پرواز هستند که شما می توانید برای جابجایی در مسیر مورد نظرتان انتخاب کنید.

اما بر گردیم به بحث اصلی، بلیط سیستمی بیرجند به مشهد در حقیقت، دسته ای از بلیط های پرواز هستند که از قبل برنامه خاصی برای فروش آن ها در نظر گرفته شده است.

بدان معنی که شما از الان تا سال آینده همین موقع می توانید زمان پرواز ها را مشاهده کنید. البته به دلایلی که مربوط به نرخ گذاری می شوند، شاید نرخ پرواز را برای دو الی سه ماه جلو تر بتوانید مشاهده کنیم اما برنامه زمانی انجام پرواز ها بر طبق روالی خواهد بود که تاریخ آن ها به شما نشان داده  می شود.

کنسلی بلیط پرواز

توجه داشته باشید در صورتی که مایل باشید می توانید به نسلی بلیط هواپیما اقدام نمایید. طبیعی است که در شرایطی مسافران مجبور هستند سفر خود را به تاخیر بیاندازند و یا از رفتن صرف نظر کنند. البته در شرایطی نیز به دلایلی نظیر نقص فنی و یا نامساعد بودن آب و هوا ممکن است این امر از سمت ایرلاین ها صورت بگیرد.

در این شرایط ممکن است زمان دیگری برای سفر توسط شرکتی که بلیط پرواز را از آن خریداری کرده اد به شما اعلام شود و یا تمهیداتی در نظر گرفته شود تا بتوانید هزینه خود را باز پس بگیرید.

اگر جستوجو کوتاهی انجام دهید متوجه خواهید شد که هر ایرلانی قوانین خاص خود را برای لغو پرواز از سمت مسافر دارد اما به صورت کلی می توان گفت مواردی به این صورت وجود دارند:

  • تا 12 ظهر یک روز قبل از پرواز جریمه کنسلی 30%
  • از 12ظهر یک روز قبل از پرواز به بعد شامل جریمه 60%
  • اگر مسافر به پرواز  نرسد  60% جریمه، و ما بقی وجه عودت داده می شود

بلیط لحظه آخری و چارتر

به جهت اینکه سفر ارزان ترد اشته باشید می توانید به روی گزینه های بلیط لحظه آخری و چارتر هم تمرکز کنید. البته این پروازها همین در لیست های فروش وجود ندارند و از طرفی نیز، قابلیت استرداد در صورت کنسلی را به مشتری نمی دهند.