بزرگترین بازار مسقف جهان

بازارقدیمی تبریز

بازار قدیمی تبریز بزرگترین بازار مسقف و آجری جهان است. این بازار شامل 6500 فروشگاه، 25 تیمچه ( کاروانسرا کوچک )، 11 راهرو و همچنین تعدادی مدرسه، مسجد و حمام می باشد. در این بازار 40 نوع شغل مختلف وجود دارد. در ادامه به معرفی بیشتر این بازار می پردازیم.

موقعیت مکانی بازار قدیمی

موقعیت-مکانی-بازار-قدیمی تبریز

این مجموعه در خیابان بازار واقع است؛ همچنین در قسمت شرقی بازار قدیمی مجموعه عالی قاپو ( مجموعه کاخ های پسران شاه ) و در قسمت غربی آن، مسجد جامع قرار گرفته است. پس از بازدید از بازار می توان به بازدید از دو مکان نامبرده نزدیک بازار هم پرداخت.

تاریخچه بازار قدیمی

تاریخچه-بازار-قدیمی تبریز

در برخی از دست نوشته های به جا مانده از گردشگران که مربوط به قرن 10 میلادی می باشد؛ به بازار بزرگ و قدیمی تبریز اشاره شده است. نکته قابل توجه دیگر این بازار بزرگ، موقعیت آن در جاده ابریشم است. دروازه های این بازار به عنوان دروازه های اصلی شهر در نظر گرفته شده است و این بازار از زمان سلسله سلجوقی مشهور بوده است. در زمان ایلخانی که این شهر به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد؛ اهمیت این بازار نیز بیشتر شد.

در آن زمان در جاده ابریشم سه اسکله وجود داشت؛ که یکی در تبریز، یکی در رم و دیگری در چین بود. به دلیل شهرت زیاد بازار قدیمی در دوران صفویه افراد زیادی برای تجارت به این بازار رفت و آمد داشتند. به دلیل تخریب این بنا به دنبال وقوع چندین نوبت زمین لرزه بازار قدیمی چندین بار مرمت شده؛ و تعدادی بنا نیز به آن اضافه شده است.

این بازار در اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه به دستور نجف قلی خان بازسازی شده است. همچنین در دوره قاجاریه یک مرکز صادراتی برجسته و مرکز اصلی صادرات ایران به اروپا بود. در بازار قدیمی تجار ابریشم، دخانیات، سلاح، میوه های خشک و رنگ را صادر و آینه، لباس های ابریشمی و مخملی، شکر و فلز را وارد می کردند. در سال 1288 نقشه این بازار به دست اسدا… خان ترسیم شد؛ که این نقشه شامل تیمچه ها و کاروانسرا ها بود.

ویژگی های بازار قدیمی

ویژگی-های-بازار-قدیمی تبریز

یکی از بزرگترین ویژگی های بازار قدیمی وجود مشاغل مختلف در آن است. در یک طرف بازار از دیدن طلاهای عجیب شگفت زده خواهید شد؛ و در طرف دیگر شما می توانید انواع مختلفی از صنایع دستی را پیدا کنید. یکی از صنایع دستی معروف تبریز چرم می باشد؛ که انواع مختلفی از آن را در بازار مشاهده خواهید کرد. یکی دیگر از صنایع دستی معروف این شهر فرش است. علاقه مندان می توانند فرش دست باف را در تیمچه مظفریه مشاهده کنند.

نکته قابل توجه درخصوص بازار قدیمی این است که در کنار بحث تجاری، جنبه های تاریخی، اجتماعی و معماری خود را حفظ کرده است. مجتمع بازار بزرگ ، وسیع ترین و کامل ترین بازار ایران است. مساحت این مجموعه 51085 متر مربع  می باشد.

آیا این بازار بزرگ ترین بازار مسقف جهان است؟

آیا-این-بازر-بزرین-بازار تبریز-مسقف-جهان-است؟

 بازار بزرگ تبریز بزرگ ترین بازار مسقف جهان می باشد. همچنین این بازار وسیع ترین مجموعه مسقف و آجری جهان است. شما می توانید با اطلاع از قیمت بلیط ارزان پرواز تبریز به این شهر سراسر جاذبه سفری خاطره انگیز داشته باشید.

برخی بازدید کنندگان مشور بازار قدیمی

برخی بازدید کنندگان مشهور بازار قدیمی تبریز

در گذشته گردشگران زیادی از بازار قدیمی بازدید به عمل آورده اند که از آن جمله می توان به ابن بطوطه، مارکوپلو، حمدا… مستوفی، ژان شاردن، یوجین فلاندین، تاورنیه و هوتوم شیندلر اشاره کرد.

معماری بازار قدیمی

معماری-بازار-قدیمی تبریز

عرض این بازار 4 تا 5 متر و ارتفاع آن 5 تا 6 متر می باشد. بازار بزرگ دارای 11 راهرو، 24 کاروانسرا، 2 چهارسو، 1 میدان، 31 بازار، 7 بازارچه، 25 تیمچه، 4 مدرسه، 6 حمام، 29 مسجد، 1 زورخانه، 5 موزه، 8 دروازه و 2 کتابخانه می باشد.

بازار قدیمی در لیست میراث جهانی یونسکو

بازار-قدیمی-در-لیست-میراث-جهانی-یونسکو

بازار بزرگ قدیمی در سال 2010 به عنوان یک مجتمع تاریخی در لیست جهانی یونسکو ثبت گردید. این مجموعه بین قرون 12 تا 18 به عنوان یک مرکز برجسته تجاری و فرهنگی شناخته شد؛ و این تنها به دلیل قرار گیری بازار بزرگ در جاده ابریشم بود. همچنین بازار بزرگ نمونه ای بارز از مجموعه های مذهبی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

رستوران های نزدیک بازار قدیمی

رستورانهای-نزدیک-بازار-قدیمی تبریز

از جمله رستوران های نزدیک بازار قدیمی می توان به کباب سرای قائم، رستوران بالیق و رستوران اکبری اشاره کرد؛ همچنین شما می توانید برای نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه به کافه فدک بروید.

هتل های نزدیک بازار قدیمی

هتل-های-نزدیک-بازار-قدیمی تبریز

از جمله هتل های با قیمت مناسب در نزدیک بازار قدیمی می توان به هتل سهند و هتل سینا اشاره نمود؛ همچنین هتل پتروشیمی و هتل بین المللی از دیگر هتل های نزدیک بازار قدیمی می باشند. علاقه مندان می توانند پس از رزرو هتل خود با اطلاع از نرخ بلیط هواپیما مشهد به تبریز و برای برگشت بلیط هواپیما تبریز به مشهد در بهترین زمان ممکن، بلیط هواپیما خود را نیزخریداری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *